חסידות סקאליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חסידות סקאליה
שורשים, סיווג והנהגה
דת יהדות
קבוצה תנועת החסידות
מייסד רבי אליעזר חיים רבינוביץ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חסידות סקאליה היא חסידות אוקראינית (גליציה המזרחית). אבי השושלת היה רבי אליעזר חיים רבינוביץ, צאצא של רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב.

תולדות החסידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי אליעזר חיים היה בנו של רבי ברוך מיאסי בנו של רבי יצחק מקאליס בנו של רבי יוסף מיאמפולה בנו של רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב. סבתו הייתה בתו של רבי ברוך ממז'יבוז'. היה חתנו של רבי אברהם דב אורטנברג רבה של לכוביץ' (חתנו של רבי יעקב יוסף השני מאוסטרהא). כיהן כאדמו"ר תחת השלטון הרוסי ובשנת תר"ל נמלט לגליציה המזרחית שם כיהן בעיירה סקאליה. בשנת תר"נ ביקר בארצות הברית. בשנת תרע"ד ביקר שם שוב מתוך כוונה לעלות בהמשך לארץ ישראל, אך נפטר שם בה' באייר תרע"ו. חיבר את הספר "שיח אליעזר".

האוהל על קברו של האדמו"ר הרב ברוך פנחס בבית הקברות המרכזי בווינה (בצד שמאל), לצד האוהל של הרב יוסף ענגיל

בנו של רבי אליעזר חיים היה רבי ברוך פנחס. נולד בשנת תרל"ד. היה חתנו של רבי אשר ישעיהו מקולבוסוף. חיבר ספרים רבים וביניהם: "דברי ברוך", "אמרי ברוך", "מנחה חדשה" ו"אנעים זמירות". התגורר בסקאליה. נודע בגדולתו בתורה בקדושתו ובמופתיו ורוח קודשו. בתקופת מלחמת העולם הראשונה עבר להתגורר בווינה ונפטר בה בכ"ד באדר תר"פ. חתנו היה רבי אהרן משה מחוסט. בן נוסף של רבי אליעזר חיים היה רבי שמואל אברהם (תרמ"ג - ד' בתשרי תש"ב) מימפולה-ברנזוויל (כונה "הבראנזווילער" או האדמו"ר ממז'יבוז'). היה חתנו של רבי נפתלי צבי הורוביץ האדמו"ר מלינסק בקראקא-טורונטו. חיבר ספר בשם "אמרי אש".

בנו של רבי ברוך פנחס היה רבי דוד יצחק אייזיק מסקאליא. נולד בשנת תרנ"ח. בצעירותו הוסמך על ידי מספר רבנים נודעים בהם רבי מאיר אריק. היה חתן (בנישואים שניים) של רבי משה דוד הלוי לנדא אב"ד בורשטין[1]. לאחר פטירת אביו מילא את מקומו באדמו"רות ובשנת תרצ"ט נמלט לאנגליה. לאחר מכן היגר לארצות הברית והתיישב בלואר איסט סייד ובהמשך בוויליאמסבורג. בשנת תש"ל עבר לשכונת בורו פארק. חיבר מספר ספרים. נפטר בלונדון בו' בשבט תשל"ט ונקבר בהר הזיתים.

בן נוסף של רבי ברוך פנחס היה רבי ישראל ממיאמי. היה מפורסם כאדמו"ר מקישינב. היה חתנו של רבי מרדכי זוסיא מטריסק-הוצלס-יאס. בשנת תרצ"ח היגר מווינה ללונדון והקים בית כנסת בשכונת הנדון בלונדון. בשנת תש"ז היגר למיאמי. כונה בווינה 'דער בלויער רבי' ('הרבי הכחול'), מפני שהלך בקפוטה כחולה[2]. עלה לישראל ונפטר ערירי בכ"ט באלול תשל"א. חיבר ספר בשם 'ישמח ישראל'.

החסידות כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פטירת רבי דוד יצחק אייזיק נתמנה נכדו, רבי אברהם משה רבינוביץ (בן בנו יוסף ברוך פינחס) לממלא מקומו בבית מדרשו. אף אביו התבטל אליו כחסיד לרבו. דברי תורתו יצאו במספר ספרים, בהם "כוננת מאז".

נכד נוסף, רבי רפאל גולדשטיין (חתן בנו מאיר) החל לכהן כאדמו"ר בבית מדרש בשדרה ה-18. יש לו מכון בשם "באר יצחק", שהוציא ספרים של אדמו"רי השושלת וכן עלון שבועי בשם "ניצוצי אורות".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בן רבי מאיר אב"ד בורשטין, חתן רבי יואל אשכנזי אב"ד זלוצ'וב בעל שו"ת מהר"י אשכנזי, בן רבי משה דוד אשכנזי אב"ד טאלטשווא מחבר הספרים תולדות אדם ובאר שבע.
  2. ^ 'נחלתנו' תצד, במדבר תשפ"ג.