חסידות חלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חסידות חלם היא חסידות פולנית. מייסדה היה רבי יוסף קעזיס.

תולדות החסידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי יוסף קעזיס, בן הרב מרדכי היה תלמידו של החוזה מלובלין. היה מיוחס בן אחר בן עד הב"ח וכן היה מיוחס ל "פנים מאירות". שימש כרב בלברטוב, יאנוב ובחלם. חתנו היה רבי חיים דב מיאנובה.

רבי אריה לייב, בנו של רבי יוסף, מילא את מקום אביו. רבי אריה לייב נולד בשנת תקס"ה, היה חתנו של רבי מאיר מאפטא בעל ה'אור לשמים'. בשנת תרי"א עבר מחלם לטומשוב שם שימש גם כרב. נסע לרבי ישראל מרוז'ין ולרבי שלום רוקח מבעלזא אף אחרי ששימש כאדמו"ר. היה עשיר גדול. נפטר בשנת תר"כ. בניו רבי יוסף ורבי ישראל שמואל מילאו את מקומו. חתניו היו אחיינו רבי יעקב יוסף רובין מגלגוב ורבי יעקב יצחק מבלנדוב, בנו של רבי חיים מאיר יחיאל השרף ממוגלניצא.

רבי ישראל שמואל, בנו של רבי אריה לייב, מילא את מקום אביו ברבנות ואדמו"רות טומשוב. דברי תורתו נדפסו בקונטרס 'בנין מנחם'. נפטר בצעירותו בי"ג באב תרכ"ט. בנו רבי מאיר יחיאל מילא את מקומו. חתנו היה רבי יהושע השיל מבאלחוב.

  • רבי מאיר יחיאל נולד בשנת תרי"א. בשנת תר"ל התמנה כאב"ד בסעלישץ. אחר פטירת אביו כיהן כאדמו"ר ורב בטומשוב אך לאחר תקופה קצרה עזב והחל לכהן ברבנות ואדמו"רות בחלם. בנו רבי ישראל שמואל מילא את מקומו. היה חתנו של רבי מרדכי טברסקי מלויאב. לפני מינויו לרב נרצח על ידי הנאצים.
  • רבי נחמן, בן נוסף של רבי ישראל שמואל כיהן אף הוא. היה רב בגרושקוב ולאחר מכן כיהן כמו"צ בטומשוב שם פתח בית מדרש עצמאי. נפטר בי"ב באלול תרפ"ח. בנו רבי אריה לייבוש מילא את מקומו בטומשוב. עם הכנסם של הנאצים לפולין נמלט לרוסיה שם נפטר.

רבי יהודה זונדל, בן רבי פנחס בן רבי אריה לייב שימש כאדמו"ר בלבוב. אמו התחתנה בשנית עם רבי אורי מסאמבור שחינכו ומינהו לאדמו"ר. נרצח בשואה בלבוב.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]