חניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חנייה)
המונח "חניה" מפנה לכאן. לערך העוסק בעיר בכרתים, ראו חאניה.
סמליל בין-לאומי לסימון חניה

חניה היא המצב בו מצוי כלי רכב בעת שהוא אינו בשימוש.

מכוניות פרטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן טיפוסי, מכוניות נמצאות רוב הזמן בחניה.[1] בערים, הצורך במקומות חניה יוצר בעיה קשה, מכביד על התנועה ומצריך משאבי שטח. לרוב, מוקצים מקומות חניה בערים בצדי רחובות ובחניונים, שחלקם מגרשים פתוחים במפלס הרחוב וחלקם מבנים ייעודיים או חלק, לעיתים תת-קרקעי, ממבנה שמשמש גם או בעיקר למטרות אחרות.

תשלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

חניון בתשלום

ביישובים בהם יש מחסור במקומות חניה נוהגות רשויות מקומיות לגבות תשלום עבור חניה במרחב הציבורי, לאורך רחובות ובחניונים. התשלום בעד החניה נעשה במגוון של דרכים - גבייה ידנית של תשלום עבור חניה בכניסה או ביציאה מהחניון, גבייה אוטומטית באמצעות מכונות, תשלום באמצעות אפליקציה, מינוי ועוד.

בחניה לאורך רחובות גבייה ידנית אינה מעשית ועל כן הומצאו אמצעים שונים לגביית התשלום. בשנת 1935 הוכנס לשימוש בארצות הברית המדחן שקיבל תשלום באופן אוטומטי. בהמשך הוכנסו לשימוש כרטיסי חניה, מדחני כרטיסים, תשלום סלולרי מהטלפון הסלולרי ומכשירי צג לתשלום עבור חניה.

השלכות החניה בחינם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכלכלן דונלד שופ, חוקר תכנון עירוני שעסק בשאלת החניה ותמחורה, טען כי מתן חניה בחינם גורם נזק חברתי, כלכלי וסביבתי ומוביל לבזבוז עצום של משאב ציבורי מוגבל - הקרקע. ניסיונות להגדיל את היצע החניה יובילו לעלייה בביקוש ובשימוש ברכב פרטי, ובמהרה ייווצר שוב מחסור במקומות חניה. שופ הציע לתמחר באופן דינמי את החניה, כדי להגיע למצב שבו מצד אחד רוב גדול של החניות יהיה בשימוש, ומצד שני תהיה תחלופה גבוהה ונהג שמגיע יוכל למצוא חניה, בתשלום, במרחק סביר מיעדו תוך זמן קצר.[2] הרצון לחסוך בדמי החניה יעודד את התושבים להשתמש בחלופות לרכב הפרטי, או לשתף נסיעות.

עבירות חניה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי סעיף 72(א) לתקנות התעבורה חניית כלי רכב מותרת בכל מקום למעט המקומות המצוינים בחוק, למשל לפי תמרור מתאים או על מדרכה. העונש על חניה במקום אסור הוא קנס. קיימים שני סוגי עבירות חניה: חניה ללא תשלום וחניה באופן המפריע לתנועה. כאשר רחב חונה באופן המפריע לתנועה, עשויה הרשות המקומית לפנות את הרכב באמצעות גרר אל חניון גרירה מקומי. האכיפה של עבירות חניה מתבצעת בצורה יזומה על ידי הרשות המקומית או על ידי פניה של אזרחים לרשות המקומית. עבירת חניה על המדרכה תסומן לפעמים על ידי אזרחים המרימים את מגב השמשה של הרכב, כדי לסמן לנהג שחנה באופן המפריע לאזרחים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חניה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מכונית פרטית בבריטניה נמצאת בחניה כ-96% מהזמן, בממוצע Spaced Out: Perspectives on parking policy, ג'ון בייטס ודייוויד ליבלינג, יולי 2012
  2. ^ ריכוז ביקורות על הספר