חמש המשפחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"חמש המשפחות" הן חמש משפחות פשע מאורגן אמריקאיות ממוצא איטלקי המנהיגות את המאפיה האמריקאית מאז שנת 1931 ומנהלות קשרים עם ארגוני פשע נוספים. חמש המשפחות יושבות בעיר ניו יורק ומאוגדות יחד תחת המועצה, בה יושבים הבוסים של חמש המשפחות. המאפיה האמריקאית היא ארגון הפשע החזק ביותר בארצות הברית, וחמש המשפחות המובילות אותו מפקחות כמעט על כל העולם התחתון של ארצות הברית וקנדה.

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ 1931, לאחר רצח ג'וזפה מסרייה במהלך שסימן את סוף מלחמת הקסטלמארזים, הבין הבוס סלבטורה מרנזנו שכדי לשמור על יציבות יש צורך בהקמת מסגרת מסודרת שתפעל ותתנהל כמו המאפיה בסיציליה. בנוסף, החליט מרנזנו ליצור את מבנה המאפיה האמריקאית כמו שהיא מוכרת כיום: בוס, סגן, קונסיליירי (יועץ), קאפו וחיילים. לעצמו הוא נתן התואר "Capo di tutti capi" - בוס כל הבוסים.

חצי שנה בלבד לאחר רצח מסרייה וסיום מלחמת הקסטלמארזים, נרצח מרנזנו על ידי אנשיהם של לאקי לוצ'יאנו ומאיר לנסקי. לאחר הרצח, החליטו לוצ'יאנו ולנסקי להקים את מועצת המאפיה, שתפקידה היה להשליט סדר במשפחות, למנוע מלחמות ביניהן ולהפוך את המאפיה לארגון ממוסד כמו חבריהם בסיציליה. תחת קורת גג אחת ובחסות לוצ'יאנו, התאחדו חמש המשפחות מניו יורק שגיבש מרנזנו ביחד עם משפחות נוספות מכל רחבי ארצות הברית למוסד מאורגן ומסודר.

שמותיהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסגרת זהותן של חמש המשפחות מיוחסת לג'וזף ואלאצ'י שאחרי מעצרו ב-1959 הפך לסייען המשטרה. את שם המשפחה החמישית, קולומבו, קבעה המשטרה מאוחר יותר, כאשר ג'וזף קולומבו התמנה לראש המשפחה ב-1964[1].

המשפחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חמש המשפחות פועלות בכל האזור המטרופוליני של ניו יורק, אך בעיקר בחמשת רבעי העיר ניו יורק: הברונקס, ברוקלין, מנהטן, סטטן איילנד וקווינס. בשאר מדינת ניו יורק, פועלות המשפחות בעיקר במחוזות נסאו וסאפוק שבלונג איילנד ובמחוזות ווסטצ'סטר, רוקלנד ואלבני. למשפחות יש גם השפעה חזקה במדינת ניו ג'רזי, הסמוכה לניו יורק[2]. השפעת המשפחות ניכרת באזורים מרוחקים יותר דוגמת דרום פלורידה, קונטיקט, מסצ'וסטס ולאס וגאס.

משפחה טריטוריות השפעות בוס
בונאנו ברוקלין, לונג איילנד, סטטן איילנד וקווינס ברונקס, ווסטצ'סטר, מנהטן, ניו ג'רזי, פלורידה, קליפורניה וקשרים עם המאפיה של מונטריאול מייקל "האף" מָנְקוּסוֹ
גמבינו ברוקלין, לונג איילנד, מנהטן, סטטן איילנד וקווינס ברונקס, ווסטצ'סטר, לוס אנג'לס, ניו ג'רזי, פלורידה וקונטיקט דומניקו ספאלו ולורנצו מאנינו
ג'נובזה ברונקס, ברוקלין, מנהטן וניו ג'רזי ווסטצ'סטר, לונג איילנד, מסצ'וסטס, סטטן איילנד, פלורידה, קווינס, קונטיקט וברוקלנד ליבּוֹריוֹ סלווטורה "ברני" בֵּלוֹמוֹ
לוּצֵ'זֵה ברונקס, ברוקלין, מנהטן וניו ג'רזי ווסטצ'סטר, לונג איילנד, סטטן איילנד, פלורידה וקווינס ויקטור אמוסו ו"ביג מייק" דה-סאנטיס
קולומבו ברוקלין, לונג איילנד וקווינס ברונקס, מנהטן, ניו ג'רזי, סטטן איילנד ופלורידה אנדרו "אנדי-מוש" רוסו

משפט חמש המשפחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"משפט חמש המשפחות" (או בשמו הרשמי .United States v. Anthony Salerno, et al) התקיים בין השנים 1985 ל-1986 והיה אחד ממשפטי המאפיה הגדולים בארצות הברית. במשפט נאשמו ראשי חמש משפחות הפשע, בהם אנתוני סלרנו ופול קסטלנו, ראשי משפחת גמבינו, קרמיין פרסיקו, ראש משפחת קולומבו, אנתוני קולרו, ראש משפחת לוצ'זה ופיליפ רסטלי, ראש משפחת בונאנו וכן חברים בכירים נוספים בחמש המשפחות והורשעו בעבירות על חוק RICO (החוק נגד פשע מאורגן) ונידונו לעונשי מאסר של 100 שנה לראשי המשפחות ו-45 לשותפים הזוטרים יותר. התובע הראשי במשפט היה רודי ג'וליאני, לימים ראש עיריית ניו יורק[3].

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסרט "הסנדק" מ-1972, חמש המשפחות מוצגות בשמות בדויים כשאחת מהן היא משפחת קורליאונה - בה חברים גיבורי הסרט. ארבע המשפחות הנוספות הן טטאליה, בארזיני, קוניו וסטראצ'י.
  • כותבי סדרת הטלוויזיה "הסופרנוס" שאבו השראה רבה ממשפחות הפשע האיטלקיות ד'קבלקנטה ובויארדו מניו ג'רזי, שהיו מן המשפחות החזקות באותה העת[4], ועבדה יחד עם משפחת לוברטזי מברוקלין. גם ב"סופרנוס" מדובר על משפחת פשע מניו ג'רזי הפועלת לצד משפחה מניו יורק.
  • במשחק הווידאו "Grand Theft Auto IV", חמש המשפחות מיוצגות על ידי חמש משפחות בדויות: גאמבטי, פאבנו, מסינה, לופיסלה ואנצ'לוטי.
  • הסדרה הדוקומנטרית "עיר של פחד: ניו יורק נגד המאפיה" מתארת את הדרך שבה הצליח ה-FBI להאזין לאנשי חמש המשפחות ולהעמיד אותם לדין בשנות ה-80.
  • הרפאר האמריקאי "צילדיש גמבינו" נקרא על שם משפחת גמבינו

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מייק דש, המשפחה הראשונה: טרור, סחיטה והולדת המאפיה האמריקאית, תרגמה דבי אילון, ספרי עליית הגג, 2011.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 26 Mafia Cities - New York, New Jersey, באתר Americanmafia‏, 13 באפריל 2011
  2. ^ The Changing Face of Organized in New Jersey, מאי 2004, עמ' 105-114
  3. ^ Hitting the Mafia, טיים מגזין, 24 ביוני 2001
  4. ^ "New Charges for Mob Family as U.S. Indictment Names 20", הניו יורק טיימס, 20 באפריל 2001