חילוץ כלי רכב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חילוץ כלי רכב הוא פעולת חילוץ שבה כלי רכב תקוע מושב לכשירות בשטח (על ידי תיקונו או גרירתו) או מפונה לשטח בטוח. פעולת חילוץ כוללת לרוב את הגרירה של כלי הרכב התקוע. לעיתים הוא מתוקן בשטח ואחרי החילוץ יכול להמשיך לפעילות ולעיתים הוא אינו יכול להמשיך בנסיעה ומפונה למוסך לצורכי תיקון. חילוץ כלי רכב נפוץ בעיקר ב"טיולי ג'יפים" (טיולי שטח של רכבי 4X4 בדרכי עפר ושדות), בפעילות צבאית (כולל חילוץ רכב קרבי משוריין שנתקע, התהפך או נפגע) ובתאונות דרכים בכבישים (החילוץ כולל לרוב פינוי עצמי אם הנזק קל או פינוי על גבי רכב גרר אם הנזק כבד או "טוטאל לוס").

מקרים נפוצים שבהם כלי רכב נתקע בשטח ודורש חילוץ כוללים תקרים, תקלות מכניות, התחפרות, התהפכות או נזק מפגיעה מכוונת. להלן ההתקלויות הנפוצות והדרכים להתמודד עימן.

התקלה הפתרון
תקר בגלגל או פריסת זחל החלפת הגלגל התקול או תיקון הזחל
תקלה מכנית בחטיבת הכוח[1] ו/או במכלולי הרכב תיקון בשטח אם התקלה פשוטה או החלפת חטיבת כוח בשטח. אם התקלה מסובכת - הרכב נגרר ונשלח למוסך.
הרכב נתקע או שוקע עקב התחפרות בשטח חולי או בוצי גרירה באמצעות כלי רכב אחר (כגון רכב שטח עם כננת או דחפור זחלי).
הרכב מתהפך הפיכת הרכב באמצעות ציוד מכני הנדסי או מנופים.
הרכב נפגע ממתקפת אויב (מוקש, ירי מנשק קל או מנשק נ"ט) תיקון בשטח אם הנזק קל, אחרת - גרירה לשטח בטוח ומשם פינוי למוסך.
טנק חילוץ M88 מחליף חטיבת כוח של טנק M1A1 אברהמס שנתקע בשטח, 2003.

בתרחיש הצבאי, חילוץ רכב בשדה הקרב הוא פעילות מסוכנת שכן הוא מבוצע לעיתים קרובות תחת אש אויב. את החילוץ מובילים תומכי לחימה של חיל החימושצה"ל: חיל הטכנולוגיה והאחזקה) בשילוב עם רכב קרבי משוריין ייעודי כגון טנק חילוץ, משאית עם מנוף, נגמ"ש חט"פ (חולייה טכנית פלוגתית) או דחפור. בצה"ל נעשה שימוש רב בדחפורי D9 משוריינים לצורכי חילוץ רכב ורכב קרבי משוריין, וזאת בשל יכולת הגרירה שלהם שעומדת על עשרות טונות, אחיזת הקרקע המעולה, יכולתם לחפור מסביב לכלי התקוע וזמינותם הגבוהה של הדחפורים יחסית לטנקי חילוץ. בשל ההצלחה הרבה בשימוש ב-D9 לצורכי חילוץ הסב חיל החימוש מספר דחפורי D9L לתצורת חילוץ על ידי התקנת כננת בעלת מומנט כוח של 90 טון-מטר, ובנוסף פיתח התקן לטנקים המאפשר להם להיגרר על ידי D9 ללא צורך בחיילים בשטח שיחברו ידנית את הטנק לדחפור. בצבא ארצות הברית ובמדינות נאט"ו כלי החילוץ העיקרי כיום הוא טנק חילוץ M88 שכולל מנוף וכננת ומאפשר הן החלפת חטיבת כוח בתנאי שדה והן גרירה של הכלי הפגוע. השימוש בטנק כבסיס לרכב החילוץ מעניק את היתרונות של הטנק במיגון ובעבירות לרכב וכן מקל על התחזוקה (שותפות מכלולים וחלקי חילוף עם צי הטנקים).

משאית גרר
דחפור D9 משוריין גורר נגמחו"ן במסגרת תרגיל חילוץ של צה"ל, 2022.

כלי רכב המשמשים לחילוץ:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חטיבת כוח היא כינוי למערכת המשולבת של מנוע ותמסורת ברכב קרבי משוריין.