חיי היונקים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיי היונקים
The Life of Mammals
סוגה סדרות טבע
יוצרים BBC עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחים דייוויד אטנבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 10 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק דייוויד אטנבורו
חברת הפקה ערוץ דיסקברי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה דן ג'ונס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 50 דקות
שידור
רשת שידור BBC One עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 20 בנובמבר 20025 בפברואר 2003
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דוב גריזלי דג סלמון בנהר.
חוטמן חום על ענף.
להקה של בבונים זנובים ברמת אתיופיה.

חיי היונקיםאנגלית: The Life of Mammals) היא סדרת-טבע תיעודית שהופקה על ידי ה-BBC. סדרה זו מתמקדת ביונקים השונים, בהרגליהם ובצורות הסתגלותם למגוון צורות חיים. בסוף הסדרה נראים חיי קופים שונים וגם על חיי בני האדם. הסדרה מלווה בהסבריו של החוקר ויוצר הסרטים דייוויד אטנבורו.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. עיצוב מנצח - הפרק הראשון מתאר את היונקים המוקדמים ביותר, מקבוצת יונקי הביב. נראים ברווזן שוחה בנהרות אוסטרליה ונקבה המקננת בנקרת נהר ומטילה ביצים, קיפודן נמלים אוסטרלי מחפש את טרפו. נראים היונקים העיקריים באוסטרליה - הכיסאים בהם בולטים קנגורו אדום, קואלה, 2 זכרים של קנגורו אפור מערבי בקרב, וומבט מצוי בשלג, צופון מלקק צוף מפרחים, פוסום מפוספס ביער ונומבט אוכל נמלים. כיסאים חיים גם באמריקה הדרומית שם חי אופוסום המים ומיני אופוסומים מטפסי עצים. בסיום הפרק נראים השלייניים עם נקבת גנו שממליטה ברחמה גור היכול לרוץ על רגליה.
  2. ציידי חרקים - פרק זה מראה מיני יונקים הניזונים בעיקר מחרקים. נראים חדפים הנעים בחבורות על גבה של אמם, חדף המים צולל בחיפוש טרף, חפרפרת הצדה מתחת לאדמה, חפרפז במדבר נמיב, חדף הפיל נמלט מטורפים בסוואנה, קיפודים מזדווגים, ארמדיל המחפש בנוסף לחרקים גם פירות או ביצים, פנגולין ודוב נמלים גדול הניזונים מטרמיטים. נראים בפרק גם עטלפים כמו נשפון דאובנטון החוטף חרקים מפני המים, אוזנן חום השומע חרקים בעזרת אוזניים ענקיות ומיסטציניות בניו זילנד צדים על קרקע היער וצדים חגב ווטה ענקי.
  3. טורפי צמחים - בפרק נראים יונקים הרביבורים לועסי צמחים, המנהלים מלחמה מתמדת נגד הצמחים. נראים בפרק עצלן תלת אצבע המעכל עלים לאט, טפירים היורדים לנהר לאכול חרסית נגד רעלים המצויים בעלים, פיקה אוגרת עשבים ופרחים לחורף, אימפלות מעלות גירה, פילים עולים בלילות למערה הר אלגון ומגרדים מלח מהסלעים, עדרי גנו ואייל צפון נודדים במרדף אחרי העשב, עצי שיטה מושכים דיקדיק, אימפלות, צבי ג'ירפי וג'ירפה לאכול מזרעיהם במקום שיאכלו את עליה ופילים מפילים את כל העץ, ביזונים נלחמים יחד וזכרי טופי נאבקים אחד בשני כשהמפסידים נסוגים לקצה המושבה ונטרפים על ידי צבועים.
  4. בעלי איזמלים - פרק זה עוסק במכרסמים. בפרק נראים אגוטי העוקב אחרי קוף קפוצ'ין ואוכל את האגוזים שהוא מפיל, סנאי אפור קובר בלוטים לחורף, ירבוען מתגונן מנחש גופר בלילה, דורבן מצויץ מאיים על נמר בקוציו, מרמיטות במריבות על מקום מחיה, בונים מקימים סכר ובתוכו נמצאים בחורף יחד עם אונדטרה, מושבת חולד עירום, להקה גדולה של עכברים בפיצוץ אוכלוסין, מארות בפטגוניה ועדר של קפיבארות.
  5. אוכלי בשר - בפרק נראים מיני הטורפים. מהרמין הטורף ארנבת, פנק הטורף יצורים קטנים במדבר סהרה, זאב טלוא רודף אחרי עדר גנו, צבוע חום טורף דובי ים בנמיביה, זאבים רודפים אחרי איילים באמריקה, אריות צדים בחשיכה, ברדלס רודף אחרי צבאים, נמר מתהלך סביב דיר בהודו וטיגריס סיבירי גדול בשבי.
  6. אופורטוניסטים -הפנדה הענקית ניזון רק מבמבוק אך מיני יונקים רבים הם אוכלי כל. נראים בפרק ראקון מחטט בנהר בחיפוש מזון, בבירוסות מתכנסות בגדת נהר כדי לאכול חרסית, חזירי בר מחפשים מזון בחורף על ידי רחרוח, נקבת שועל ראקון מצוי עם גוריה, שועל אדום צד תרנגולות, בואשים וראקונים יורדים למערת עטלפים בטקסס, דוב גריזלי מתעורר בשנת החורף וזולל מגוון מזונות, דוב שפתני אוכל טרמיטים, חיות החיות בערים כולל חולדות, רקונים, דובים ושועלים. בסוף הפרק נראה כינוס של אחד מהמרובים ביותר מבין אוכלי הכל- בני אדם בגנגס.
  7. בחזרה למים - בפרק נראים יונקים מימיים שונים. דסמן הפירנאים שוחה ומחפש טרף בנהר, לוטרת הים בשכיבה על פני המים, אריות ים מתרבים בהרמון על החוף, כלבי ים שונים באנטארקטיקה וכלבי ים ארקטיים מתגוננים מפני שועל שלג ומדוב לבן, תחשי נהרות אוכלי עלים בפלורידה, נהרתן הגנגס צד דגים על ידי שימוש בקול, דולפיננים לוכדים דגים בעבודת צוות ויוצאים מחוץ למים, להקת דולפינים מצויים צדה דגים בים הפתוח, לווייתן כחול ענקי, לווייתנים גדולי סנפיר שרים ואובלנה דרומית מתרבה סמוך לחופי אמריקה הדרומית.
  8. החיים על העצים - פרק זה מתאר יונקים השוכנים בין העצים. סוריקטה ושפן סלעים מטפסים על עצים צעירים, עצלן תלת אצבע ביערות הגשם, חוטמנים מחפשים מזון על צמרות העצים, דוב מלאי מטפס ומחבק את העץ, צמרנים שותים מים מתוך צמחי אפיפיטים, סנאים מקפצים בין עצים, סנאי דואה מרחף בין הענפים, עטלפי פירות באוסטרליה משתכנים במושבות הפוכים על העצים, גלגו ולוריס שלוח ביערות מחפשים חרקים, למורים קופצים במדגסקר ונשמרים מהפוסה הטורף היודע לטפס וגיבונים מקפצים בזריזות וביעילות בין העצים הגבוהים.
  9. מטפסים החברתיים - בפרק נראים מיני הקופים החיים בחבורות. נראים בפרק קפוצ'ינים מחפשים מזון בין המנגרובים, קופי אואקרי קירח אוכלי זרעים, שאגנים צועקים, מרמוסט גמדי ניזון מלשד עץ, קופי טמרין מתאגדים כדי להימלט מטורפים, קולובוס, מנגבי וגנון באפריקה מתאחדים כדי להימלט מטורפים כמו עיטים או נמרים בשיתוף עם נמיות, מקוקי כיפה בקבוצות בהם זכרים שולטים על כל הנקבות כשחלקם בוגדות עם זכרים אחרים ונראים להקות של בבון זית הצדים פלמינגו ובבון זנוב ברמות אתיופיה המכיל את הגדולות שבחבורות.
  10. חומר למחשבה - בפרק האחרון נראים קופי האדם והאדם, מקופי אורנגאוטן המחקים אנשים ומשתמשים בכלים, לשימפנזות החיים בחבורות גדולות ביערות אוגנדה וצדים קופים אחרים וגורילות בקרחת יער בקונגו. כמו כן נראים האבות הקדמונים של האדם שהתחילו להלך על 2 בסוואנה, ציידים בושמנים במדבר קלהרי רודפים אחרי קודו גמלוני, רועי בקר מעבירים פרות במים, ראשית החקלאות ואגירת התבואות, המסגד הגדול של ג'נה במאלי, שבטי המאיה ממרכז אמריקה שהיו בעלי תרבות גדולה ועשירה ונכחדו אחרי שניצלו את כל האדמות סביבם, הקמת הערים הגדולות והחקלאות והצריכה המודרנית המתמדת של אנרגיה הפוגעת בסביבה ומבזבזת משאבים. בסוף הסרט נראים ניסיונות לקיים את האנושות על המאדים בהנחה שייגמרו המשאבים בכדור הארץ, דבר שאפשר למנוע בזמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]