חידה מכנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חידה מכנית (או פאזל מכני) היא חידה שבה יש לפתור בעיה מכנית, כגון פירוק של חפץ מסוים או סידורו באופן מיוחד. בחידה מכנית על הפותר להפעיל לא רק את מוחו, אלא גם את ידיו. המהות הפיזית של החידה המכנית מוסיפה רכיבים נוספים של חשיבה לפתרון, כגון חשיבה מרחבית ותכנון מראש.

קטגוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חידת קומבינציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"חידת ה-15" הפתורה

(החידה הידועה בשם "פאזל", שבה יש לסדר תמונה מסוימת שפורקה לעשרות או מאות חלקים המשתלבים זה בזה, היא קטגוריה מיוחדת של חידות מכניות)

בסוף המאה ה-19 זכתה לפרסום רב "חידת ה-15", שבה יש לסדר 15 לוחיות בלוח בן 16 משבצות, באמצעות הזזה של לוחיות אל המשבצת הריקה שעל הלוח. משחק דומה הוא "שעת שיא", משחק שבו צריך להזיז כלים בצורת מכוניות על גבי לוח דומה על מנת לאפשר מעבר למכונית אחרת. שני משחקים אלה נקראים (בתרגום חופשי מאנגלית) פאזלי בלוקים זזים.

חידת קומבינציה תלת-ממדית שהופיעה כחידה מכנית שזכתה לתפוצה עצומה בשנות השבעים של המאה ה-20 היא חידת הקוביה ההונגרית, החידה המכנית הפופולרית ביותר. ממציאה של חידה זו, ארנה רוביק, המציא גם חידות מכניות נוספות, פחות פופולריות.

דוגמה אחרת לחידה מסוג זה היא חידת מגדלי האנוי, שבה יש להעביר סדרה של דסקיות ממוט אחד לאחר, תוך הקפדה על כללי ההעברה. חידה זו נמצאת בקטגוריה זו כי רק סדר פעולות נכון יאפשר את העברת כל הדסקיות כנדרש.

חידת פירוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתרון פאזלים מכניים מקטגוריה זו נעשה על ידי פירוק של מספר חלקים או פתיחה. בתוך חידות הפירוק נכנסים גם חידות עם מנגנון פתיחה נסתר.

קופסאות הנקראות קופסאות סודיות או פאזלי קופסה, המאוד פופולריות ביפן, נכללות בקטגוריה זו. בחידות אלו ניתן למצוא מנגנונים שונים, בדרך כלל נסתרים מן העין, ביניהם לוחות נסתרות שיש להזיז, מגנטים, פינים או מיסבים כדוריים.

בקטגוריה זו נכללים גם פאזלים מסוג מנעול. אלה הם מנעולים המעוצבים באופן מיוחד, או מנעולים רגילים שעברו שינוי. גם כאן יש מנגנון נסתר שעל הפותר לגלות.

חידת הרכבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחידת הרכבה הפותר מקבל חלקים שבאמצעותם יצטרך להרכיב משהו. למשל, בטנגרם, על הפותר להרכיב צורה מסוימת מחלקים בצורות גאומטריות שונות.

חידות הרכבה מסוג אחר הן חידות אריזה, בהן הפותר צריך לארוז חלקים לתוך כלי מסוים - בדרך כלל מסגרת דו־ממדית, או קופסה חלולה עם פתחים.

חידת מבוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

חידות שבהן על הפותר להעביר חפץ קטן ממקום אחד למקום אחר. חידות אלו יכולות להיות דו-ממדיות או תלת-ממדיות, גלויות או נסתרות.

חידת זריזות ידיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חידות זריזות ידיים דורשות מהפותר ריכוז וקואורדינציה.

חפץ בלתי אפשרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חידות שנראות בלתי אפשריות לקיום.

בדרך כלל חידות אלה מגיעות בצורת בקבוק, שבו נמצאים המון חפצים. כדי לפתור את החידה צריך להוציא את החפצים האלה.

ישנם גם חפצים בלתי אפשריים שלא צריך לפתור בצורה רגילה - אלא רק להבין איך הכינו אותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חידה מכנית בוויקישיתוף