חוסיין רופא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוסיין רופא

חוסיין רופא (אנגלית: Husein Rofé; במקור פיטר רופא, Peter Rofé, ‏3 במאי 1922, מנצ'סטר, אנגליה - פברואר 2008?, סינגפור) היה מורה רוחני בריטי, ממוצא יהודי, שתרם תרומה מכרעת להפצת התנועה המיסטית סובוד של מוחמד סובוח סומוחדיויג'ויו המוכר גם בשם באפאק, בעולם, ממולדתה באינדונזיה. היה בלשן, מורה לשפות וככל הנראה איש מודיעין.

נעוריו ותחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוסיין רופא נולד בעיר מנצ'סטר באנגליה כבן לאב יהודי ממשפחה של יהודים ספרדים סורים ולאם נוצרייה קתולית ממוצא בלגי שהמירו שניהם את דתם יחדיו לנצרות פרוטסטנטית אנגליקנית אדוקה. פיטר הצעיר התעניין בדתות השונות, התאכזב מהאמונה בשילוש הקדוש של הנצרות, מפולחן האפיפיור אצל הקתוליים, מהפערים החברתיים אצל ההינדויסטים והבודהיסטים, משמירת המצוות המרובות של היהודים, והגיע למסקנה שהאסלאם, ככל הנראה בעיקר בגרסה הסופית שלו, הוא דת יותר שוויונית, סובלנית ומושכת. אחרי שלמורת רוחה של משפחתו התאסלם לאסלאם סופי שינה את שמו לחוסיין.

התעניין באסטרולוגיה ובשפות ולבסוף למד באוניברסיטת לונדון התמחה בבלשנות והיה לחבר בחברה המלכותית למזרחנות - "החברה האסיאתית המלכותית" (Royal Asiatic Society). לפי עדות מכריו חוסיין רופא שלט בשלושים שפות שונות.[דרוש מקור] בימי מלחמת העולם השנייה שרת בחיל האוויר הבריטי, ככל הנראה במודיעין. בין השנים 19451946 לימד בבית הספר לשפות בלונדון (London School of Languages). לאחר מכן עבד כמתורגמן בקונסוליה הבריטית במרוקו בין השנים 19471949. בילה תקופה במזרח התיכון והתפרנס מלימוד שפות, אך הפך לאישיות בלתי רצויה וגורש כנראה בחשד לפעילויות ריגול לטובת בריטניה.

אחד מחבריו הקרובים היה צעיר הולנדי בשם ארנואוט חישלר, שהיה שותפו לטיולי אופניים ברחבי מערב אירופה. מתוסכל אחרי הגירוש מהמזרח התיכון, ביקר חוסיין אצל משפחת אותו חבר בהולנד. חישלר עבד באותם הימים בחברת ספנות באינדונזיה ואמו של חישלר שכנע את רופא לבקר אצל בנה.

מאוחר יותר סיפר רופא, כי מגיד עתידות בפריז ניבא לו כי באינדונזיה יפגוש את מורו הרוחני.

מפגשו עם באפאק ופעילותו בהפצת בשורתו בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1950 רופא הגיע לג'קרטה והתגורר אצל חברו ארנאוט. בתיווך החבר, יצר קשר עם קצינים אינדונזים שהשיגו לו התר כניסה ליוגיאקרטה, שהייתה חסומה בפני כניסת זרים בגלל מרד המקומיים נגד הולנד. בעיר פגש חוסיין את מוחמד סובוח - מנהיג קבוצה קטנה, שרק מעטים הכירו, כשחלק מחסידיה היו כבר אז גם קומץ אזרחים זרים, והתלהב מתרגילי הלטיהאן, המסר האלהי שקיבל הג'אוונזי. רופא החליט להפיץ את המסר הרוחני הזה באזורים אחרים באינדונזיה - בבאלי, שם צירף אל הכת החדשה את הצייר ההולנדי אוק סונחה (1910–1963) (Auke Sonnega), ובג'קרטה ובאי סומטרה שם הקים שלוחות חדשות של התנועה. בשנת 1954 השתתף בכנס בין-דתי בעיר שיזואוקה ביפן, ביקר אחר כך גם בטוקיו ובקיוטו והצליח לשכנע מספר אנשי רוח ודת יפנים להתנסות בלטיהאן.

בהמשך הפיץ את בשורת סובוד של באפאק גם בקפריסין ובארצות רבות אחרות ולבסוף בשנת 1956 ארגן את מסעו של מדריכו לבריטניה ומסביב לעולם. בבריטניה כבש את לבו של ג'ון בנט שהפך גם הוא לאחד מעמודי התווך של תנועת סובוד.

חוסיין רופא היה נשוי לדורותי לבית לקשטיין (1924–2004), יהודייה בוהמיינית בת להורים יוצאי פולין ורוסיה, תלמידה של מתיאס אלכסנדר, אבי טכניקת אלכסנדר, שהצטרפה גם היא לתנועת סובוד. היא הייתה ידועה כרוזי רופא, אחרי שבאפאק העניקה לה את השם "רוזאן".

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Path of Subud. London: Rider & Company, 1959
  • Reflections on Subud 1961

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוק סונחה, A Facet of a Cosmic Pattern (פן אחד של התבנית הקוסמית): על פגישה בבאלי (עם חוסיין רופא), בתרגום מהולנדית לאנגלית של חוסיין רופא

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]