חוג הסרטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת עולם המציגה את חוג הסרטן
סימון חוג הסרטן במדבר סהרה

חוג הסרטן הוא אחד מחמשת קווי הרוחב העיקריים המחלקים את כדור הארץ. קו רוחב זה נמצא במיקום "22 '26 23° צפון.

קו רוחב זה הוא הנקודה הצפונית ביותר לרוחב כדור הארץ בה יכולה להיות השמש ניצבת לפני כדור הארץ (זנית – אירוע שמתרחש ביום הארוך ביותר בשנה). מידע זה אפשר לארטוסתנס לחשב, לראשונה, את היקף כדור הארץ.

חוג הסרטן מקביל לחוג הגדי המצוי בחצי כדור הארץ הדרומי.

חוג הסרטן אף מפריד באופן כללי בין האזור הטרופי (הנמצא בין חוג הסרטן לבין חוג הגדי) לבין האזור הסובטרופי אשר נמצא צפונית לו.

לחוג הסרטן חשיבות גיאופוליטית מכיוון שהוא מוזכר באמנת נאט"ו. ברית ההגנה תקפה רק מצפון לחוג הסרטן. בשל כך החברות בברית לא היו מחויבות להושיט עזרה לבריטניה בעת מלחמת פוקלנד.

חישוב מיקומו המדויק של החוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוג הסרטן הוא הקו הצפוני ביותר בו נמצאת השמש בניצב לפני כדור הארץ (היינו: הקו בו אדם העומד על פני כדור הארץ יראה את השמש ישירות מעליו רק ביום הארוך ביותר בשנה). בשל אליפטיות כדור הארץ ותנודותיו קשה לקבוע בדיוק את המיקום המדויק שלו, והוא נע בין קו רוחב 21.5° לקו רוחב 24.5° כל 41,000 שנים. לפיכך, חוג הסרטן נע על פני כדור הארץ 15 מטרים מדי שנה (ובהתאם גם נע חוג הגדי בכיוון הנגדי).

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוג הסרטן עובר דרך המדינות הבאות (ממערב למזרח):

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור שמו של חוג הסרטן באסטרולוגיה, במיקומה של השמש באמצע היום במזל סרטן ביום הארוך ביותר בשנה. קביעת החוג נעשתה לפני כ־2,000 שנה, וכיום ממוקמת השמש במזל תאומים ביום זה.

הקפת כדור הארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי כללי הפדרציה הבינלאומית לאווירונאוטיקה (FAI) על מנת שטיסה תוגדר כטיסה מסביב לעולם לצורך בדיקת שיא עולמי של מהירות הקפת כדור הארץ, על הטייס לעבור מרחק השווה לפחות לאורכו של חוג הסרטן, עליו לחצות את כל קווי האורך ולהמריא ולנחות מאותו שדה תעופה. מרחק זה הוא 36,787.559 ק"מ (לצורכי הפשטה נקבע שהמרחק הוא 37,000 ק"מ).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]