חדר המצב (תצלום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אובמה וצוות היועצים לביטחון לאומי בחדר המצב בבית הלבן

"חדר המצב" הוא תצלום מפורסם שצולם על ידי צלם הבית הלבן פיט סוזה בעת מבצע חנית נפטון ב-1 במאי 2011.

התצלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתצלום נראה נשיא ארצות הברית ברק אובמה, יחד עם צוות היועצים לביטחון לאומי בחדר המצב בבית הלבן, מקבלים עדכון בשידור חי מהשטח בעת מבצע חנית נפטון. המבצע הוביל ללכידתו והריגתו של הטרוריסט הסעודי אוסאמה בן לאדן, שהנהיג את ארגון הטרור האסלאמיסטי הסוני הקיצוני אל-קאעידה, אשר אחראי לסדרת פיגועים רצחניים ברחבי העולם ובהם פיגועי 11 בספטמבר.

ארשת הפנים של כל הנוכחים בחדר מתוחה והילרי קלינטון מחזיקה את ידה הימנית על פיה, במה שנראה כחרדה ממה שקורה במהלך הפשיטה. קלינטון אמרה אחר כך כי היא סבלה מאלרגיה של בוא האביב, וסביר שהיא השתעלה כאשר התמונה צולמה.

הבית הלבן פרסם את התצלום ללא עריכה, למעט מספר מסמכים סודיים שטושטשו וצונזרו. מסמך מצונזר כזה ניתן לראות על המחשב הנייד של הילרי קלינטון.

באוגוסט 2013 דווח כי אובמה לא נכח בחדר במשך כל המבצע, אלא נכנס אליו לקראת סופו, בעת שצולמה התמונה[1].

האישים בתצלום[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאור האישים שצולמו בתצלום

יושבים משמאל לימין:

  1. ג'ו ביידן - סגן נשיא ארצות הברית
  2. ברק אובמה - נשיא ארצות הברית
  3. בריגדיר גנרל מרשל ווב – עוזר ראש פיקוד המבצעים המיוחדים המשולבים
  4. דניס מקדאנה – סגן היועץ לביטחון לאומי
  5. הילרי קלינטוןמזכירת המדינה של ארצות הברית
  6. רוברט גייטסמזכיר ההגנה של ארצות הברית

עומדים משמאל לימין:

  1. אדמירל מייקל מאלןיושב ראש המטות המשולבים
  2. טום דונילון - היועץ לביטחון לאומי
  3. ויליאם דייליראש סגל הבית הלבן
  4. אנתוני בלינקן - היועץ לביטחון לאומי של סגן הנשיא
  5. אודרי תומאסון – מנהלת האגף ללוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי
  6. ג'ון ברנן – עוזר הנשיא לביטחון לאומי ולוחמה בטרור
  7. ג'יימס קלאפר - מנהל המודיעין הלאומי
  8. אדם בחליפה שחורה ועניבה לבנה (מאוחר יותר טושטש לגמרי בשחור) – "ג'ון", סוכן ומנתח ב-CIA שהיה הראשון לתעד בקיץ 2010 של-CIA יש כנראה ראיות ממשיות על מקום המצאו של אוסמה בן לאדן

הערכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התצלום זכה לתהודה ופרסום עולמי מייד עם פרסומו יחד עם ההודעה על מותו של אוסמה בן לאדן. ערוץ הטלוויזיה CNN הגדיר את התצלום "תצלום לדורות" והשווה אותו לתצלום של הארי טרומן מחזיק את עיתון השיקגו טריביון שכותרתו דיואי מביס את טרומן. התצלום המפורסם מראה את הארי טרומן, זורח מאושר, מנופף בכותרת הזו לאחר שהביס את תומאס דיואי בבחירות לנשיאות ארצות הברית 1948.

צלם הבית הלבן לשעבר, אריק דרייפר, אמר שתצלום חדר המצב הנציח את הרגע ההיסטורי בצורה הטובה ביותר. התצלום גם נותח בצורה מעמיקה על ידי היסטוריונים ומומחים לשפת גוף. התצלום משקף בצורה ניכרת את המתח בו היו המנהיגים ועוזריהם שרויים בעת הפשיטה. קלינטון תיארה את האירוע כ"38 הדקות מורטות העצבים ביותר בחיי". הדיילי מייל דיווח כי אובמה ראה את הרגע המדויק בו נהרג אוסמה בן לאדן, משום שהלוחמים חבשו מצלמות על הקסדות, שהעבירו את האירוע לבית הלבן בזמן אמת.

עריכת התמונה בעיתונות החרדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתונות החרדית, המקפידה שלא לפרסם תמונות של נשים, הייתה בעיה בפרסום התצלום, שבו מופיעות הילרי קלינטון ואודרי תומאסון. עיתונים חרדים בישראל פרסמו רק את חלקו השמאלי של התצלום, שבו השתיים אינן מופיעות[2]. העיתון "דער צייטונג" (היוצא לאור בארצות הברית ביידיש) ערך את התצלום ומחק ממנו את השתיים. בתגובה שלח הבית הלבן מחאה לעורכי העיתון. עורכי העיתון התנצלו בפני קלינטון באמרם שלא הייתה כוונה לפגוע במישהי, וכי התצלום נערך והופיע בהתאם לעקרונות שעליהם מושתת עיתון חרדי[3]. עיתון חסידי נוסף, "די וואָך", היוצא לאור בברוקלין, פרסם גם הוא את התמונה שממנה נמחקו הנשים[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חדר המצב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]