חגורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חגורות

חגורה, בתחום ההלבשה, היא רצועה עשויה עור או אריג עבה המשמשת להצמדת המכנסיים למותני הלובש. או להצמדת שמלה או חצאית למותני אשה. ניתן להכליל חגורה כפריט לבוש, ורכישתה על פי רוב נעשית בחנויות בגדים.

אנשים בכל העולם משתמשים בחגורה הן כפריט שימושי המסייע ללבישת פריטי לבוש הגדולים או רחבים על גופו של הלובש, והן כאביזר אופנה המופיע לעיתים בגרסאות צבעוניות או מסוגננות עם פאייטים או ניטים.

בעבר נהגו להשתמש בחגורה למלקות, לרוב כדי להשליט משמעת ולהלקות בה ילדים או משרתים שהתנהגותם הייתה לא ראויה. נוהג זה אינו רווח עוד בעולם המערבי.

בלבישת חגורה עם חליפה נהוג להתאים את צבע החגורה לצבע הנעליים.[1]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל קצה אחד של החגורה מחובר אבזם ובקצה השני, בגוף החגורה, מחוררים מספר חורים שאליהם משחילים את הלשונית של האבזם. לעיתים מוחלפים החורים והאבזם במערכת רכיסה שונה, למשל צמדן. בעולם המערבי נהוג להשחיל חגורות גברים נגד כיוון השעון (כך שהאבזם בצד שמאל) וחגורות נשים בכיוון ההפוך. הלולאה המשמשת להשחלת החגורה נקראת תּוֹבָר.[2] נשים נוהגות ללבוש לעיתים גם חגורות מבד או מחוטים מלופפים שנקשרות למותניהן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיים תיעוד של שימוש בחגורות מאז תקופת הברונזה. במהלך ההיסטוריה היה השימוש בחגורה שכיח יותר אצל גברים, אולם קיימות דוגמאות רבות של שימוש על ידי נשים. בעת החדשה, עם השינוי בגזרת המכנסיים המקובלת והמעבר לקו מכנסיים נמוך יותר, רווח השימוש בחגורות החל משנות ה-20 של המאה ה-20. כיום אנשים רבים חוגרים חגורות למותניהם ובעיקר בלבוש רשמי או כחלק ממדים סדורים - כמו צבא, משטרה ועוד.

סוגי חגורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות חגורות שלהן שימוש מיוחד:

חגורה בספרות ושירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר מלכים א' כ' יא מצוין שאחאב מלך יהודה אמר לבן הדד מלך ארם: 'אל יתהלל חוגר כמפתח'.

דן אלמגור כתב שיר בשם 'הידוק החגורה' [3]השיר הולחן על ידי רוני וייס והתפרסם בביצועו של שמעון ישראלי.

דודו פארוק כתב שיר בשם 'חגורה שחורה'.[4]

חגורה בהלכה היהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ההלכה, בזמן תפילה מחויבים גברים לחגור חגורה כדי ליצור חלוקה בין הראש והלב של האדם לבין הערווה. ההלכה קובעת כי החובה היא רק בתפילה ואילו בשאר דברים שבקדושה מספיקה חציצה כל שהיא. ההלכה נלמדת מהפסוק "הִכּוֹן לִקְרַאת אֱלֹוהֶיךָ יִשְׂרָאֵל"(עמוס ד, יב). בזמננו שאנשים רבים הולכים ללא חגורה, אין חובה גמורה לחגור לתפילה ומדובר במנהג חסידות בלבד, וזה הטעם שחסידים מהדרים וחוגרים עצמם בחגורה מיוחדת לתפילה (גרטל).[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למה גברים התחילו לחגור חגורות?

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ How To Pair Belts & Shoes (and Your Metal Accessories), ‏2020-05-17 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ עברית מכופתרת, באתר האקדמיה ללשון העברית, 9 בפברואר 2014.
  3. ^ הידוק החגורה, באתר שירונט
  4. ^ דוד פארוק, מילים לשיר חגורה שחורה, באתר Xmusic
  5. ^ הרב אליעזר מלמד, כיפה וחגורה בתפילה, באתר פניני הלכה