חבצלת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןחבצלת
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: חד פסיגיים
סדרה: אספרגאים
משפחה: נרקיסיים
סוג: חבצלת
שם מדעי
Pancratium
ליניאוס, 1753

חבצלת (שם מדעי: Pancratium) הוא סוג של צמח בצל במשפחת הנרקיסיים.

צמחי החבצלת נפוצים באזורים סמוכים לים בארצות הים התיכון. עליו של צמח זה צומחים מבסיסו.

ישנם כ-24 מיני חבצלת שונים[1] בארץ ישראל גדלים שלושה:

כל מיני החבצלת הם ערכי טבע מוגנים בישראל[2].

חבצלת בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החבצלת היא אחד מהצמחים המקושרים לסמל פלר דה ליס[3] שבעבר הופיע בסמלים צרפתיים עד למהפכה הצרפתית והיום מסמל ניווט וסיירות ומופיע בסמלי חילות מודיעין ותנועות נוער כגון ״הצופים״ ו״השומר הצעיר״. במצפנים מסוגננים ובמפות ישנות פלר דה ליס משמש כדי לסמן את כיוון הצפון. הקשר לסיירות ולמודיעין הוא בכך שבלי מצפן אפשר ללכת לאיבוד, והמודיעין תפקידו לספק את ההתמצאות הנדרשת, "למצוא את הצפון" ולמקם את האדם על המפה - הן בשטח, והן מבחינה מדינית ואסטרטגית.

תאוריה אחת מסבירה למה החבצלת מסמלת את הצפון באמצעות ציירי מפות ומעצבי מצפנים מימי הביניים. אחד משמותיה הקלאסיים בימי הביניים של רוח הצפון הוא Tramontane, ובקיצור - האות T. האות הזו עברה עיצוב וסגנון, וקיבלה צורה של חבצלת.

באגף המודיעין בצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תג היחידה של אגף המודיעין מורכב מצמח החבצלות. יש לכך השערות רבות. בין היתר, נטען כי החבצלת מסמלת את עבודת המודיעין בכך שהיא רדומה ביום ונפתחת בלילה[3] בהתאם לאופי עבודת המודיעין. סברה נוספת עוסקת בכך שבמצרים העתיקה הפיקו דיו סתרים מכתישת פקעת החבצלת, כזה ששימש ככלי למרגלים בלבד. תוכנית חבצלות, תוכנית הדגל של חיל המודיעין נושאת גם כן חבצלת על הסיכה שלה, כאות לחלק האינטגרלי שבוגריה לוקחים בעבודת המודיעין השוטפת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא בוטניקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.