זמביא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף זמביה (מלך))
זמביא
קונוס עם חריטה של זמביא, הקונוס נמצא באוסף המוזיאון של אוניברסיטת שיקגו.
קונוס עם חריטה של זמביא, הקונוס נמצא באוסף המוזיאון של אוניברסיטת שיקגו.
השקפה דתית הדת המסופוטמית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זַמבַּיא (תעתיק פונטי: d}za-am-bi-ia}) היה מלך איסין, על פי הכרונולוגיה הנמוכה הוא שלט בין השנים 1774 לפנה"ס - 1772 לפנה"ס לערך, ואילו על פי הכרונולוגיה התיכונה הוא שלט בין השנים 1837-1834 לפנה"ס לערך, על פי ספרם של וסרמן ובלוך הוא שלט בין השנים 1830 - 1828 לפנה"ס[1]. היה המלך ה-11 של ממלכת איסין.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי רשימת המלכים השומרית זמביא שלט במשך 3 שנים[2]. הוא שלט במקביל למלך לרסה סין-איקישם. שנת שלטונו החמישית והאחרונה של סין-איקישם מציינת את ניצחונו של האחרון על זמביא: "שנה שבה צבא (ארץ) עילם (וזמביא (מלך איסין),) נוצחו על ידי מבאות," כתובת זו מרמזת על ברית בין איסין ועילם כנגד לרסה.

בשנת שלטונו הראשונה הוא שלט למשך מספר חודשים על העיר הקדושה ניפור[1].

כיום ידועה לנו רק כתובת מלכותית אחת אשר נשארה אחרי זמביא, הכתובת חרוטה על גבי קונוס וכיום היא נמצאת באוסף מוזיאון המכון האוריינטלי של אוניברסיטת שיקגו: "הרועה הדואג לעיר ניפור, האיכר המביא פשתה תמירה ושעורה למקדש דוראנכי (בניפור), הספק המהימן הממלא את חצר המקדש אגלמח (באיסין) בשפע דברים דברים שונים, מלך שומר ואכד, בן זוגה הנבחר של האלה איננה, אהוב האל אנליל והאלה נין-איסינה (גבירת איסין)"[3].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתן וסרמן ויגאל בלוך, האמורים: מסופוטמיה בראשית באלף השני לפנה"ס, כרמל, 2019

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 וסרמן ובלוך, עמ' 130
  2. ^ Friberg, J. (2007). The Beginning and the End of the Sumerian King List. In: Friberg, J. (eds) A Remarkable Collection of Babylonian Mathematical Texts. Sources and Studies in the History of Mathematics and Physical Sciences. Springer, New York, NY. https://doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1007/978-0-387-48977-3_9
  3. ^ התרגום מצוטט מתוך ספרם של וסרמן ובלוך, עמ' 130
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.