זול

זול
Suhl
סמל זול
סמל זול
סמל זול
דגל זול
דגל זול
מראה העיר
מראה העיר
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה תורינגיהתורינגיה תורינגיה
ראש העיר ינס טרייבל
Jens Triebel
שפה רשמית גרמנית
שטח 102.70 קמ"ר
גובה 429–676 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 37,009 (31 בדצמבר 2022)
 ‑ צפיפות 350 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 53°36′38″N 10°41′35″E / 53.61056°N 10.69306°E / 53.61056; 10.69306
אזור זמן UTC +1
www.suhltrifft.de

זוּלגרמנית: Suhl) היא עיר עצמאית במדינת תורינגיה שבגרמניה. העיר שוכנת במרחק של 50 ק"מ מדרום-מזרח לבירת המדינה ארפורט, 110 ק"מ מצפון-מזרח לווירצבורג ו-130 ק"מ מצפון לנירנברג. מבין שש הערים העצמאיות של תורינגיה, זול היא הקטנה מביניהן. יחד עם שכנתה מצפון, צלה-מליס (Zella-Mehlis), היא מהווה את האזור האורבני הגדול ביותר ביער תורינגיה (Thüringer Wald). האזור הסובב את העיר תחום ברכסי הרים בגובה של עד 1000 מטרים מעל פני הים, כולל הנקודה הגבוהה ביותר בתורינגיה, הר גורסר ברברג (Grosser Beerberg), המתנשא לגובה של 983 מטרים מעל פני הים והניצב במרחק של 5 ק"מ מצפון לזול.

זול מוזכרת לראשונה בשנת 1318. היא נותרה עיר קטנה שכלכלתה מושתתת על מכרות ועל תעשיית מתכות, עד למהפכה התעשייתית במאה ה-19, אז הפכה העיר מרכז לתעשיית הנשק הגרמנית, בעיקר ייצור רובים ותותחים, כשהחברה המובילה בתחום זה היא חברת זאור אונד זון (Sauer & Sohn). בנוסף, התבססה התעשייה בעיר על חברת זימסון (Simson), יצרנית מכוניות ואופנועים מפורסמת. ב-1952 הפכה זול לאחת מערי הבירה של 14 מחוזות גרמניה המזרחית, מה שגרם לפיתוח עירוני בהכוונה ממשלתית. את תוצאותיו של תהליך זה, בנייני מגורים ענקיים מבטון האופייניים לשנות השישים, ניתן לראות בעיר עד היום. עם אובדן תפקידה המנהלי ושקיעת ענפי התעשייה שלה, מתמודדת זול עם שקיעה במצבה העירוני מאז 1990.

זול ידועה בספורטאים שיצאו ממנה, בעיקר בענפי הקליעה, ספורט החורף והכדורעף.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ימי הביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זול מוזכרת לראשונה בשנת 1318. האזור השתייך לרוזני בית הנברג (Henneberg) מאז המאה ה-11 וזול שכנה על נתיב סחר חשוב שעבר מגותה, ארפורט וארנשטאדט, עבר את ההרים באוברהוף (Oberhof) והמשיך למקום מגוריהם של רוזני הנברג, שלוזינגן (Schleusingen).

ראשית העת החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זול הייתה עיירת שוק קטנה (Flecken) מאז 1445 וקיבלה את זכויותיה המלאות כעיר ב-1527, מה שהפך אותה לאחת הערים הצעירות בתורינגיה. הרפורמציה הפרוטסטנטית הגיעה לעיר ב-1544 ואחרון רוזני הנברג מת ב-1583, כך שהעיר הפכה להיות חלק מממלכת סקסוניה עד לשנת 1815. שלא כמו שאר ערי תורינגיה, היא לא השתייכה לענף הארנסטיני של בית וטין אלא לענף האלברטיני שלו מאז שנת 1660, כך שהיא נשארה מובלעת סקסונית ובהמשך מובלעת פרוסית בתוככי תורינגיה במשך 300 שנה. במהלך המאה ה-16, כריית ברזל וייצור מתכות החלו לשגשג, אך תהליך זה הסתיים במלחמת שלושים השנים, כאשר העיר נשרפה ב-1634.

לאחר 1815[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות קונגרס וינה ב-1815 איבדה סקסוניה את זול לטובת פרוסיה והעיר נותרה חלק ממנה עד לפירוקה ב-1945. סוף המאה ה-19 עמדה בסימן חיבורה של זול לרשת מסילות הברזל ב-1882 והתפתחות תעשיות המתכת. בשנת 1920 הייתה זול מרכז של קבוצות מהפכניות של חוגי השמאל, עד אשר הרייכסווהר כבש את העיר במהלך הפוטש של קאפ והביא לידי סיומה של התקוממות הפועלים. לאחר 1935 חלה עליה חדה בהיקף הפעילות של התעשייה הצבאית בעיר, כתוצאה מההתחמשות של גרמניה הנאצית. כ-10,000 עובדי כפייה אולצו לעבוד בתעשיית הנשק של העיר החל מ-1940.

צבא ארצות הברית נכנס לזול ב-3 באפריל 1945 ומסר את השליטה בעיר לידי הצבא האדום ב-1 ביולי 1945. באותה שנה זול הפכה להיות חלק מתורינגיה שפוצלה לשלושה מחוזות ב-1952 והיא הפכה להיות בירתו של מחוז הנושא את שמה. במהלך תקופת השלטון של גרמניה המזרחית חוות העיר תהליך צמיחה מואץ.

לאחר איחוד גרמניה חזרה זול להיות חלק ממדינת תורינגיה שהוקמה מחדש וכתוצאה מכך היא איבדה את תפקידיה המנהליים. בנוסף קרסה התעשייה. שני אלה גרמו למשבר שעד היום העיר לא התאוששה ממנו. אוכלוסיית העיר קטנה בכ-35% מאז 1988.

היסטוריה של תעשיית הנשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעשיית המתכות של זול התפתחה באופן טבעי במהלך תקופת הרנסאנס לתעשיות נוספות, כולל יציקת תותחים וייצור כלי נשק. זול הייתה יצרנית תותחים גדולה החל מהמאה ה-17 ואילך והתותחים שיוצרו בה היו בשימושם של רבים מצבאות אירופה. חברת זאור אונד זון (Sauer & Sohn), יצרנית כלי נשק חשובה, פעלה בזול במשך 200 שנים וייצרה רובי ציד ואקדחים כמו ה-Sauer 38H, עד שפעולותיה הועברו לעיר אקרנפרדה (Eckernförde) בסוף מלחמת העולם השנייה.

יצרני נשק עיקריים נוספים בזול הם:

  • זימסון (Simson) – חברה שהולאמה מידי משפחה יהודית וייצרה כלי נשק, מכוניות, אופנועים ואופניים. החברה עברה כמה גלגולים במהלך תקופת השלטון הנאצי ובתקופת השלטון הקומוניסטי.
  • ואפנפאבריק אוגוסט מנץ (Waffenfabrik August Menz) – ידועה בשל אקדח הליליפוט (Liliput pistol) שייצרה בשנות העשרים והיה אחד האקדחים החצי-אוטומטיים הקטנים ביותר שיוצר מעולם.
  • יצרנית הנשק הגדולה ביותר בעיר כיום היא חברת מרקל בע"מ (Merkel GmbH) המייצרת רובים.

בשנות המלחמה הקרה היה ממוקם בזול מטווח הקליעה הלאומי של גרמניה המזרחית, שאירח תחרויות קליעה רבות, כולל את אליפות העולם של פדרציית הקליעה הספורטיבית הבינלאומית (ISSF) ב-1986. אף על פי שהמטווח איבד מגדולתו לאחר איחוד גרמניה עקב עמידתו בצלו של המטווח האולימפי במינכן, נותרה זול מרכז חשוב לספורט זה. בית הספר היחיד בגרמניה לנשקים פועל בזול וכן מוזיאון נשק מצויד היטב.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זול שוכנת בשוליו הדרום-מערביים של יער תורינגיה (Thüringer Wald). פני השטח הם הרריים לכל הכיוונים וכמה מההרים החשובים הם:

  • מצפון-מזרח: גרוסר ברברג (Großer Beerberg, בגובה 983 מטרים, הגבוה בתורינגיה)
  • ממזרח: רינגברג (Ringberg, בגובה 745 מטרים), דלברג (Döllberg, בגובה 760 מטרים), פרידברג (Friedberg, בגובה 649 מטרים) ואדלרסברג (Adlersberg, בגובה 859 מטרים)
  • מדרום: שטיינסבורג (Steinsburg, בגובה 641 מטרים)
  • מצפון-מערב: הייליגר ברג (Heiliger Berg, בגובה 513 מטרים), דומברג (Domberg, בגובה 675 מטרים) וברג בוק (Berg Bock, בגובה 709 מטרים
  • בתוך תחומי העיר: בוקסברג (Bocksberg, בגובה 609 מטרים) והוהלוה (Hoheloh, בגובה 526 מטרים

מרכז העיר עצמו נמצא בגובה של 450 מטרים.

כמה נהרות קטנים זורמים דרך העיר:

  • האזל (Hasel) נובע מהר פרידברג בדרום-מזרח וזורם מערבה דרך זול.
  • נהר הלאוטר (Lauter) נובע ממדרונותיו הדרומיים של הגרוסר בירברג וזורם דרך מרכז העיר עד אשר הוא נשפך להאסל.
  • המילוואסר (Mühlwasser) נובע ממדרונותיו המערביים של הגרוסר ברברג וזורם דרומה דרך צפון העיר לפני שהוא נשפך ללאוטר.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]