זהות (מפלגה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זהות
מדינה ישראלישראל ישראל
שם רשמי זהות – תנועה ישראלית יהודית
מנהיגים משה פייגלין
תקופת הפעילות 2015–הווה (כ־9 שנים)
אידאולוגיות ליברטריאניזם, ארץ ישראל השלמה, מדינה יהודית, ציונות רוויזיוניסטית
אותיות ז (הבחירות לכנסת ה-21)
שיא כוחה לא עברה את אחוז החסימה (הבחירות לכנסת ה-21)
נוצרה מתוך פורשי הליכוד (סיעת מנהיגות יהודית)
התמזגה לתוך הליכוד ושוב נפרדה
מטה תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום במפה הפוליטית ימין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זהות – תנועה ישראלית יהודית, המוכרת בשם המקוצר מפלגת זהות, היא מפלגה ישראלית ימנית ליברלית-ליברטריאנית, שהוקמה בשנת 2015 על ידי משה פייגלין.

מצעה של המפלגה עוסק בתחומים רבים, בהם ביטחון, כלכלה, חינוך והפרדת דת ומדינה. שני העקרונות המנחים של המפלגה הם חיזוק זהותה היהודית של המדינה תוך כדי שמירה קפדנית על חירויות הפרט וצמצום המנגנונים הממשלתיים[1]. מבחינה מדינית וביטחונית, תומכת המפלגה בסיפוח כל יהודה ושומרון ורצועת עזה והחלת ריבונות ישראלית מלאה עליהם, תוך עידוד האוכלוסייה הלא-יהודית לעזוב.

לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת זכתה המפלגה להתעניינות תקשורתית בעקבות הצהרותיה כי תקדם לגליזציה של צריכת קנאביס, ובעקבות הקמפיין האינטרנטי שלה, וברוב הסקרים הסמוכים לבחירות קיבלה 4–7 מנדטים, אולם בבחירות עצמן הצביעו לה כמאה ועשרים אלף איש והיו חסרים לה כ-20 אלף קולות כדי לעבור את אחוז החסימה[2][3][4].

המפלגה נרשמה גם בבחירות לכנסת ה-22, אולם עוד קודם להן חתמה הסכם עם הליכוד שבמסגרתו הוסכם כי תפרוש ותתמוך בו, בתמורה לתפקיד שר כלכלי לפייגלין, הקלות בתחום הלגליזציה של קנאביס רפואי ועוד. לאחר בחירות אלה לא הוקמה ממשלה חדשה והמפלגה לא שבה להתמודד.

ב-17 בינואר 2024 הכריז משה פייגלין בכנס פעילים על הקמתה מחדש של מפלגת זהות ועל ריצה לראשות הממשלה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

משה פייגלין, מייסד המפלגה

שורשיה של המפלגה בתנועה "זו ארצנו", שהוקמה ביולי 1994 על ידי משה פייגלין ושמואל סקט, על מנת ליצור גל מחאה ציבורי נגד יישום הסכמי אוסלו, ובקבוצת מנהיגות יהודית, שהוקמה בשנת 1995 על ידי פייגלין ואחרים, ונרשמה כמפלגת "מנהיגות יהודית לישראל" לצורך התמודדות בבחירות לכנסת החמש עשרה, אך ביטלה את התמודדותה שלושה ימים לפני הבחירות[5]. משנת 2000 הייתה הקבוצה בתוך הליכוד ופקדה אלפי מתפקדים לתנועה.

פייגלין התמודד מספר פעמים על ראשות הליכוד ועל מקום ברשימתה לכנסת. בבחירות לכנסת התשע עשרה בשנת 2013 נבחר פייגלין לכנסת מטעם הליכוד. בפריימריז לרשימת המועמדים לקראת הבחירות לכנסת העשרים נדחק פייגלין למקום לא ריאלי והודיע ב-5 בינואר 2015 על פרישתו מהליכוד והקמת מפלגה חדשה. זו נרשמה רשמית בשם "זהות" אצל רשם המפלגות מאוחר יותר באותה שנה.

ב-22 בספטמבר 2016 קיימה המפלגה יום התרמה שבו גויסו 463,056 דולר מ-1,336 תורמים[6].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחירות לכנסת העשרים ואחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיחת קמפיין המפלגה לבחירות לכנסת ה-21 בגני התערוכה. בתמונה היו"ר משה פייגלין, הרב חיים אמסלם ונבחרי הפריימריז של המפלגה.

הוועידה הראשונה של המפלגה התקיימה ב-28 בפברואר 2017 בהאנגר 11 בנמל תל אביב ובה השתתפו כאלפיים איש[7][8][9]. בוועידה, נבחר פייגלין ליו"ר המפלגה ואושר מצע המפלגה, שנכתב על ידי כ-60 מחבריה ואורכו 312 עמודים[10].

השלב הראשון של הבחירות המקדימות לרשימת המפלגה לבחירות לכנסת ה-21 התקיים ב-12 בספטמבר 2017 ובו נבחרו 15 המועמדים שעברו לשלב הבא[11][12]. ב-29 בינואר 2019 נערכו פריימריז פתוחים שבהם הגיע הכלכלן גלעד אלפר למקום הראשון כשאחריו ד"ר רונית דרור ועו"ד ליבי מולד[13]. בינואר 2019 הודיע הרב חיים אמסלם על הצטרפותו למפלגה[14] והוא הוצב במקום השני ברשימה לכנסת. ב-30 בינואר השיקה המפלגה את קמפיין הבחירות שלה[15].

בבחירות עצמן המפלגה קיבלה 2.74% מהקולות ולא עברה את אחוז החסימה[4].

הבחירות לכנסת העשרים ושתיים ולאחריהן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ההפסד בבחירות הקודמות נפרדה זהות ממפלגת עם שלם של חיים אמסלם. לאחר שניסיונה לחבור למפלגות אחרות כשל, נרשמה המפלגה בוועדת הבחירות ללא שותפים.

ב-12 ביולי 2019 התפטר פייגלין מתפקיד יו"ר המפלגה בעקבות סכסוך מול הוועד המנהל שלה, לאחר שזה לא אישר את בקשתו לשריין את מנכ"ל המפלגה, שי מלכה, במקום השלישי ברשימת המפלגה לכנסת, המיועד לשריון היו"ר. הוא חזר בו לאחר שעות אחדות[16]. בעקבות כך עזבו את המפלגה חלק מחברי הוועד המנהל וכן המועמדת ליבי מולד. ב-21 ביולי הוחלט כי פייגלין ימשיך לכהן כיו"ר המפלגה, לאחר ששאר המתמודדים פרשו[17].

המפלגה נרשמה גם בבחירות לכנסת ה-22 שהתקיימו בספטמבר 2019, אולם עוד קודם להן חתמה הסכם עם הליכוד שלפיו תפרוש המפלגה ותתמוך בליכוד. בתמורה הבטיח נתניהו תפקיד שר כלכלי לפייגלין, לגליזציה של קנאביס רפואי לחולים ופתיחת שוק הקנאביס הרפואי לייבוא[18], וכן קיזוז הוצאות ממיסים לעסקים קטנים שנתיים מפתיחתם עד היקף של 2 מיליון ש"ח[19]. ההסכם אושר על ידי מתפקדי זהות ברוב של 77%[20]. לאחר ההסכם, שלושה מחברי הרשימה, גלעד אלפר, ליבי מולד ורפאל מינס, הודיעו שיתמכו בבחירות במפלגת ימינה בראשות איילת שקד[21]. ההסכם לא מומש כיוון שלא עלה בידי נתניהו להקים ממשלה.

לקראת הבחירות לכנסת העשרים ושלוש שנערכו במרץ 2020 הודיע פייגלין כי המפלגה לא תתמודד, בנימוק שהציבור אינו מוכן לבשורה שלה[22][23]. עם זאת חלק מפורשי המפלגה התמודדו במפלגת "עוצמה ליברלית – כלכלית" בראשות גלעד אלפר שקיבלה בבחירות 3,781 קולות. לאחר הבחירות לכנסת העשרים וארבע הודיע פייגלין על חזרתו לליכוד ובבחירות לכנסת הבאה הוא התמודד על מקום ברשימה והוצב במקום ה-54 הלא ריאלי ברשימה הסופית.

הקמה מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת חרבות ברזל עזב פייגלין את הליכוד[24] וב-17 בינואר 2024 הכריז בכנס פעילים על הקמתה מחדש של מפלגת זהות ועל ריצה לראשות הממשלה[25].

רשימת מועמדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחירות לכנסת מועמדים הערות
הבחירות לכנסת ה-21 (2019) משה פייגלין, חיים אמסלם, גלעד אלפר, רונית דרור, ליבי מולד, שי מלכה, רפאל מינס ואלברט לוי

מצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצע המפלגה יצא בפברואר 2019 כספר בן 344 עמודים בשם "להיות יהודי חופשי"[26].

מבנה הממשל וצמצומו: המצע תומך בצמצום משרדי הממשלה מ-29 משרדים ל-11 בלבד. המפלגה מתנגדת לחקיקת יתר, תומכת בביזור סמכויות לקהילות המקומיות ובניסיון להשיב את האיזון בין הרשויות לבין בית המשפט, לאחר שלדעתה הוא לקח לעצמו סמכויות יתר לאחר המהפכה החוקתית. המפלגה תומכת בביטול המימון הממשלתי לתחבורה ציבורית.

תוכנית חברתית: המצע תומך בהעברת מערכת החינוך לשיטת השוברים, ביטול חזקת הגיל הרך והחלת רפורמה שוויונית יותר בתחום דמי המזונות, צמצום הביטוח הלאומי והפרטתו, הפרטה של בתי החולים והסרת ההגבלות על גופי תקשורת פרטיים.

יהדות, תרבות ומדינה: המפלגה מאמינה כי על מוסדות המדינה להיות מחויבים להלכה ולמסורת ישראל כחלק מביטוי התרבות של העם היהודי. לעומת זאת, במרחב הפרט, אין למדינה זכות להתערב ולכפות בענייני הדת. המפלגה מציעה רפורמות בתהליך הגיור והתאמת הקריטריונים של חוק השבות למציאות העכשווית, אפשרות לבתי דין הפועלים לפי המשפט העברי לפעול למען המעוניינים בכך, העברת סמכויות לרשויות המקומיות בתחום התרבות והורדת ההתערבות הממשלתית בתחום, ביטול המונופול של הרבנות הראשית על תחום הדת, וביטול רישום הנישואים הממשלתי. שאלת התחבורה הציבורית בשבת תתייתר כיוון שהממשלה לא תתערב ולא תסבסד תחבורה ציבורית בכלל.

כלכלה: המפלגה דוגלת בכלכלה חופשית, הטלת מס שטוח בשיעור נמוך ככל הניתן, הפחתת מס החברות, הורדת החסמים על הייבוא ומחויבות לצמצום החוב הלאומי. בתחום התחבורה דוגלת המפלגה בהפסקת התמיכה והמעורבות הממשלתית בתחבורה הציבורית, התרת שימוש בשירותי הסעות שיתופיות וביטול המיסים על כלי רכב פרטיים ודלק. בתחום הקרקעות והבנייה תומכת המפלגה בסגירת מינהל מקרקעי ישראל, הפרטת הקרקעות הפנויות לאזרחים וצמצום הרגולציה בתחום הבנייה והעברת הסמכויות לרשויות המקומיות.

חירות האזרח וביטחון הפנים: המפלגה תומכת בהפיכת תפקיד מפקד המשטרה בקהילה המקומית לתפקיד נבחר, ביטול המאגר הביומטרי, לגליזציה של קנאביס, הפסקת המעצרים המנהליים, הכרה במרי אזרחי בלתי אלים ככלי דמוקרטי לגיטימי והכרה בזכות לנשיאת נשק כזכות אזרחית בסיסית לכל אזרח ללא עבר אלים או מגבלות גופניות ונפשיות[27].

מדיניות חוץ וביטחון: המפלגה מתנגדת להסכמי אוסלו וסוברת כי לאחריהם אבדה לצה"ל תפיסת הניצחון. המפלגה תפעל למעבר לצבא מקצועי התנדבותי וביטול גיוס החובה, מעבר לפעילות אקטיבית נגד האיום האיראני והימנעות מקבלת הסיוע האמריקני. המפלגה מציגה תוכנית מדינית שנועדה להחזיר את ישראל למצב שלפני הסכמי אוסלו. התוכנית מחולקת לארבעה שלבים:

  1. ביטול הסכמי אוסלו באופן מוחלט והחזרת המצב המשפטי למצב שקדם לאוסלו.
  2. הצעת נסיגה בלי שפיכות דמים למחבלים.
  3. השתלטות מחדש של צה"ל על כל השטח והחלת ריבונות מלאה על כל חלקי הארץ.
  4. מתן שלוש אופציות לערבים הגרים ביהודה ושומרון. א) עזרה בהגירה. ב) תושבות הכוללת את כל זכויות הפרט תוך הצהרת שמירת אמונים לישראל כמדינת העם היהודי. מעמד זה יינתן לאחר בדיקה ורק למי שלא היה מעורב בלחימה. ג) מתן אזרחות למעוניינים אחרי הליך בדיקה ארוך ומעמיק וגיוס לצה"ל או לשירות לאומי.

המפלגה צופה כי שינוי התייחסותו של עם ישראל לארץ ישנה גם את גישת העולם, שיקבל את הטענה הישראלית לריבונות יהודית על כלל השטחים שבמחלוקת[28].

ביחס לאיום האיראני, קורא מצע המפלגה לחיסול ראשי המשטר באמצעים טכנולוגיים על בסיס העיקרון היהודי "הבא להורגך השכם להורגו"[29].

בנושאי מדיניות חוץ, המפלגה שואפת לכך שמדינת ישראל תהפוך למופת מוסרי בעיני שאר האומות. היא רואה בעין חיובית מאוד המשך הקשרים הקיימים תוך הקפדה על עקרונות מוסריים בלתי מתפשרים. כחלק מתפיסה זו, מדינת ישראל לא תוכל למשל למכור נשק למשטרים רודניים.

ירושלים והר הבית: במצע המפלגה מוגדר כי ירושלים בכלל והר הבית בפרט הם לב ליבו של העם היהודי ועם החלת התוכנית המדינית (ראה לעיל) ניתן יהיה להרחיב את ירושלים כדי להפוך אותה ל"מטרופולין ירושלים". בנוסף, מתכוונת המפלגה להחזיר את השליטה הישראלית המלאה והבלעדית על הר הבית. היא תרחיק מההר את הווקף או כל גורם זר שאינו כפוף לריבונות ישראל. תפילות היהודים יתאפשרו בכל שעות היממה ויוקם בית כנסת על ההר.

נוער זהות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוער זהות הוא מטה הנוער של מפלגת זהות. פעילים בו נערים ונערות בגילאים 13–18. המטה הוקם רשמית בשנת 2015 זמן קצר יחסית לאחר הקמת המפלגה, אך החל לפעול באופן שוטף בתחילת 2018. פעילי המטה מונים לדברי אנשיו כמה עשרות בני נוער, המבצעים את פעילותם במטה האזורי של המפלגה במקום מגוריהם.

הפעילות כוללת עמידה בדוכנים בערים, השתתפות בכנסים, חוגי בית, אירועים והפגנות, חלוקה ושימוש בציוד ועוד.

פעילי התנועה מיוצגים בישיבות המטה המורחב של המפלגה, מרכזים מטות אזוריים ואף עוזרים למועמדים בפריימריז של המפלגה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זהות – מטרות (לא פעיל), באתר zehut.org.il
  2. ^ יקי אדמקר‏, הלגליזציה תאושר בכנסת הבאה? המדריך המלא לנושא החם של הבחירות, באתר וואלה!‏, 13 במרץ 2019
  3. ^ דני זקן, ‏כך הפכה הלגליזציה של הקנאביס לסחורה החמה של הבחירות, באתר גלובס, 12 במרץ 2019
  4. ^ 1 2 תוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה-21, באתר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21 (ארכיון)
  5. ^ הודעה בדבר התפטרות מועמדים לכנסת החמש-עשרה", בעמוד 3269 של ילקוט הפרסומים 4754
  6. ^ זהות תנועה ישראלית יהודית (2016-09-29), יום ההתרמה הגדול של זהות. כך זה נראה מבפנים..., נבדק ב-2017-11-09
  7. ^ קצת מאוירת ועידת זהות הראשונה, באתר יוטיוב, ‏3 במרץ 2017
  8. ^ משה ויסטוך, פייגלין חונך מפלגה: יש לסיים את הכיבוש ע"י החלת הריבונות, באתר כיפה, ‏1 במרץ 2017
  9. ^ יוני קמפינסקי, פייגלין: מחזירים את המדינה לעם, באתר ערוץ 7, ‏28 בפברואר 2017
  10. ^ מצע המפלגה באתר מפלגת זהות.
  11. ^ שיטת הבחירות של מפלגת זהות - סרטון הסברה
  12. ^ גיא עזרא, ‏אלה תוצאות הפריימריז במפלגת 'זהות', באתר "סרוגים", 12 בספטמבר 2017
  13. ^ אריה יואלי, ‏אלה נבחרי הפריימריז הפתוחים במפלגת זהות, באתר "סרוגים", 29 בינואר 2019
  14. ^ ציוץ של כאן חדשות ברשת החברתית אקס (טוויטר), 28 בינואר 2019
  15. ^ חזקי ברוך, מפלגת זהות השיקה קמפיין: "דרך חדשה", באתר ערוץ 7, 30 בינואר 2019
  16. ^ אריה יואלי, ‏דרמה במפלגת זהות: פייגלין התפטר מראשות המפלגה וחזר בו, באתר "סרוגים", 12 ביולי 2019
  17. ^ עטרה גרמן, ‏מפלגת זהות; אין פריימריז, פייגלין מועמד יחיד, באתר "סרוגים", 21 ביולי 2019
  18. ^ יאיר שרקי, ‏עכשיו זה רשמי: מפלגת זהות לא תתמודד, פייגלין ימונה לשר, באתר ‏מאקו‏, 29 באוגוסט 2019
  19. ^ הצהרה משותפת לראש הממשלה נתניהו וליו"ר זהות משה פייגלין, נבדק ב-2019-08-30
  20. ^ אנה ברסקי, ‏מתפקדי מפלגת זהות אישרו סופית - פייגלין יחבור לליכוד, באתר מעריב אונליין, 1 בספטמבר 2019
  21. ^ יקי אדמקר‏, אחרי פרישת פייגלין: בנט גייס שלושה נציגי זהות לתמיכה ב"ימינה", באתר וואלה!‏, 5 בספטמבר 2019
  22. ^ מורן אזולאי, פייגלין הודיע: זהות לא תתמודד בבחירות הקרובות, באתר ynet, 13 בדצמבר 2019
  23. ^ פייגלין הכריע: זהות לא תתמודד בבחירות הקרובות, באתר "סרוגים", 13 בדצמבר 2019
  24. ^ גדי עזרא, ‏פייגלין עוזב את הליכוד: "כלו כל הקיצין", באתר "סרוגים", 21 בדצמבר 2023
  25. ^ שמעון כהן, פייגלין שב ומציב יעד: ראשות הממשלה, באתר ערוץ 7, 24 בינואר 2024
  26. ^ Harel-maoz Moshe (2019-02-03), מדפיסים את מצע מפלגת 'זהוּת' - בקרוב ב'צומת ספרים'. משה פייגלין., נבדק ב-2019-03-18
  27. ^ חירות האזרח ובטחון הפנים – זהות, באתר zehut.org.il
  28. ^ מצע זהות - ביטחון ישראל והתוכנית המדינית "כאשר עם ישראל יכריע במאבק הזהות הפנימי ויפסיק לראות את עצמו ככובש בארצו, גם שאר העולם ישאיר את הסכסוך מאחור ויקבל את ריבונותנו החוקית".
  29. ^ מצע זהות - ביטחון ישראל והתוכנית המדינית - האיום האירני