זאפורוז'ץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאפורוז'ץ
זאפורוז'ץ מדגם ZAZ-968
זאפורוז'ץ מדגם ZAZ-968
זאפורוז'ץ מדגם ZAZ-968
מאפיינים כלליים
נקרא גם זאפור
יצרן ЗАЗ
הרכבה רוסיהרוסיה רוסיה
אורך 333 ס"מ
רוחב 139.5 ס"מ
גובה 145 ס"מ
משקל 650 ק"ג
בסיס גלגלים 202.3 ס"מ
מפרט טכני
מנוע 4 פעימות, 887 סמ"ק, 26 כוח סוס ב 4000 סל"ד, 4 צילינדרים בתצורת V, מקורר אוויר עם שסתומים עיליים, קדח/מהלך 54.5/72 מ"מ
הילוכים ארבעה + אחורי, כולם מסונכרנים פרט לראשון, תיבת הילוכים מותקנת מאחור (טרנסאקסל)
מהירות מרבית 80 עד 90 קמ"ש (תלוי בדגם)
צריכת דלק 5.5 ליטר ל 100 ק"מ

זאפוֹרוֹזֶ'ץ' (רוסית: Запоро́жец; אוקראינית: Запорожець) הייתה מכונית סובייטית זולה וקטנה, שזכתה לפופולריות ניכרת בברית המועצות. מקור השם בעיר זפוריז'יה שבה יוצר לראשונה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזאפורוז'ץ הייתה המכונית הזולה ביותר, ולכן הזמינה ביותר לרכישה בברית המועצות. עם זאת, הייתה עמידה וקשוחה דייה לעמוד בתנאי הדרכים המשובשות. מראה הגמלוני הקנה לה מספר כינויי חיבה וגנאי : "זאפור" שהוא קיצור של שם המכונית, אך גם המילה הרוסית לעצירות - בשל בעיות ההתנעה המרובות, "גבנון" ו"אוזניים גדולות" בשל כונסי האוויר הצדדיים לקירור המנוע האחורי.

בדומה לחיפושית ולטראבנט הגרמניות, מכונית הזאפורוז'ץ תוכננה להיות "מכונית עממית". היא תוכננה ונבנתה החל משנת 1958 במפעלי ЗАЗ, ראשי תיבות של Запорожский Автомобильный Завод ברוסית, או Запорізький Автомобілебудівельний Завод באוקראינית ("מפעל המכוניות של זאפורוז'יה") בעיר זאפורוז'יה (אוקראינית: Запоріжжя) באוקראינה. דגמים שונים של המכונית יוצרו עד שנת 1994.

הזאפוֹרוֹזֶ'ץ מזכיר במידת מה את דגם הפרינץ של NSU במנועו האחורי ובמראהו, אך המכוניות אינן חולקות כל חלק משותף.

המפעל ЗАЗ קיים גם כיום, אך מייצר את דגם ה"טאבריה" (Та́врия), שהוא בעל קירור מים והנעה קדמית, בעוד הזאפורוז'ץ היה בעל קירור אוויר ומנוע אחורי.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זאפורוז'ץ בוויקישיתוף