ז'ראר דברה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'ראר דברה
Gerard Debreu
לידה 4 ביולי 1921
קאלה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 בדצמבר 2004 (בגיל 83)
פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי general equilibrium theory, כלכלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קרמטוריון-קולומבריום דו פר-לאשז עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט מוריס אלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט Graciela Chichilnisky, Marcus Berliant, Jean-Pascal Bénassy, Tatsuro Ichiishi, Jean-Michel Grandmont, Richard Russell Cornwall, Beth E. Allen, Volker Böhm, Xavier Vives i Torrents, R. Bryce (Robert) Hool עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • קצין בלגיון הכבוד (31 בדצמבר 1993)
  • פרס נובל לכלכלה (1983)
  • עמית החברה האקונומטרית (1954)
  • מלגת גוגנהיים (1968)
  • עמית מכובד של האגודה האמריקאית לכלכלה
  • פרס הומבולדט
  • עמית אלכסנדר פון הומבולדט
  • מפקד במסדר ההצטיינות הלאומי
  • הרצאת פישר-שולץ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'ראר דברהצרפתית: Gérard Debreu; ‏4 ביולי 1921 - 31 בדצמבר 2004) היה פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה משנת 1962 ומתמטיקאי ממוצא צרפתי. בשנת 1975 התאזרח בארצות הברית. חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 1983.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דברה נולד למשפחה שעסקה בייצור תחרה, תעשייה מסורתית בקאלה.

לפני תחילת מלחמת העולם השנייה סיים את בחינות הבגרות, והחל בהכנותיו לבחינות הכניסה לאוניברסיטה. דברה עבר לגרנובל כדי להשלים את הכנותיו משום שהעיר הייתה באזור "חופשי" במהלך המלחמה. בשנת 1941 התקבל דברה למוסד אקול נורמל סופרייר. סמוך למועד בחינותיו הסופיות בשנת 1944 התגייס לצבא הצרפתי והועבר לאימונים באלגיר, ולאחר מכן שרת בכוחות הכיבוש הצרפתיים בגרמניה עד יולי 1945.

דברה סיים את בחינותיו במתמטיקה בסוף 1945 ותחילת 1946. בזמן זה החל מתעניין בכלכלה, ובמיוחד בתאורית שווי משקל כללי של לאון ולרה. בין השנים 1946 ל-1948 היה עוזר מחקר במרכז הלאומי לחקר מדעי. בשנתיים ומחצה הללו ביצע את המעבר ממתמטיקה לכלכלה. בשנת 1948 בא דברה לארצות הברית לאחר שזכה במלגת רוקפלר שאפשרה לו לבקר במספר אוניברסיטאות אמריקאיות, כמו גם באופסלה ובאוסלו. דברה הצטרף לאוניברסיטת שיקגו בקיץ 1950, שם נשאר חמש שנים.

בשנת 1954 פרסם דברה בשיתוף עם קנת' ארו מאמר פורץ דרך בשם "קיום שווי משקל בכלכלה תחרותית"[1], במאמר זה ניתנה הוכחה מתמטית לקיומו של שווי משקל כללי, תוך שימוש בטופולוגיה ולא בשיטות של חשבון אינפיניטסימלי.

בשנת 1955 עבר דברה לאוניברסיטת ייל, שם פרסם את ספרו הקלסי "תאוריה של ערך: ניתוח אקסיומטי של שווי משקל כלכלי"[2], ספר זה נחשב לאחת מהעבודות החשובות ביותר בכלכלה מתמטית. דברה חקר גם מספר בעיות של פונקציית התועלת. בתחילת שנות השישים עבד בסטנפורד והקדיש את מרבית זמנו להוכחה מורכבת שהופיעה בשנת 1962 על קיומו של שווי משקל כלכלי. בינואר 1962 החל לעבוד באוניברסיטת ברקלי, שם כיהן כפרופסור לכלכלה. בחופשותיו משם ביקר אוניברסיטאות בליידן, בקיימברידג', בבון ובפריז.

מחקריו המאוחרים יותר מתמקדים בתאוריה של פונקציות של עודף ביקוש תוך המחשה כי לכלכלה יש מספר סופי של מחירי שווי משקל.

בשנת 1976 זכה דברה באות לגיון הכבוד הצרפתי. בשנת 1983 זכה בפרס נובל לכלכלה על שילוב שיטות אנליטיות בתאוריה הכלכלית ועל הניסוח החדש והמדויק של תאורית שווי משקל כללי. בשנת 1990 כיהן כנשיא האגודה האמריקאית לכלכלה.

דברה התחתן בשנת 1946 ונולדו לו שתי בנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'ראר דברה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]