ז'אן-פייר הואל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'אן-פייר הואל
Jean-Pierre Houël
לידה 28 ביוני 1735
רואן, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 בנובמבר 1813 (בגיל 78)
פריז, הקיסרות הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים École supérieure d'art et design Le Havre-Rouen עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי Jean-Baptiste Descamps עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות ערמון מאת הסוסים על מורדות האטנה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'אן-פייר לואי לורן הואלצרפתית: Jean-Pierre-Louis-Laurent Houël;‏ 28 ביוני 173514 בנובמבר 1813) היה צייר, חָרָט ורַשָּׁם צרפתי. במהלך חייו הארוכים היה הואל עֵד לתקופת שלטונו של לואי החמישה עשר, למהפכה הצרפתית ולתקופת הקיסרות הראשונה של נפוליאון בונפרטה.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הואל נולד בעיר רואן שבצרפת, למשפחה של אומנים מצליחים, ונשלח בגיל 15 ללימודים באקדמיה לרישום בעיר. שם נחשף לאמנות ההולנדית המוקדמת ולציור הפלמי, שלהם נודעה השפעה מכרעת על בחירתו להתמחות בציור נוף.

ב-1758 פרסם הואל ספר של תחריטי נוף פרי עטו, וב-1768 צייר סדרת ציורים של שישה מבטים שונים על חלקתו של שר החוץ הצרפתי אטיין פרנסואה, הדוכס דה שואזל (Étienne François, duc de Choiseul). שנה לאחר מכן זכה להתקבל לאקדמיית צרפת ברומא בזכות השפעתם של פטרוניו. במהלך שהותו סייר ברחבי איטליה הדרומית, הושפע מהמנהגים האיטלקיים, מן הנופים ומהערים העתיקות, וצייר ציורי גואש שזכו לשבחים בתערוכות הסלון הפריזאי (צר') של ראשית שנות ה-70 של המאה ה-18.

בשנים 1776 עד 1779 טייל בסיציליה, ליפארי ומלטה, ולאחר מכן פרסם מספר ספרי מסע שופעים באיורים. מטרתו העיקרית של הואל הייתה להמחיש את הטופוגרפיה המקומית, אך הנגיעות העדינות בצבע מים הצליחו אף לתפוס את דפוסי האור ואת האווירה באזור.

ציורו המפורסם של ההשתלטות על הבסטיליה ב-14 ביולי 1789

אחד מציוריו הידועים ביותר, אם לא הידוע שבהם, צויר ב-1789, והוא דווקא חורג מסגנונו השגרתי של ציורי נוף וטבע, אלא מתעד אירוע היסטורי - נפילת הבסטיליה. הציור "ההסתערות על הבסטיליה", שצויר בצבע מים, ושמור כיום בספרייה הלאומית של צרפת, מתאר את השתלטות ההמונים על כלא הבסטיליה, שאירעה ב-14 ביולי 1789. במרכז הציור ניתן לראות את המעצר של ברנאר-רנה ז'ורדאן, מרקיז דה לוּנֵה (צר'), מנהל בית הכלא ומפקד חיל המצב שלו בעת אירוע ההשתלטות.[1][2]

בשנותיו האחרונות פרסם הואל שני חיבורים מאוירים על פילים. איורים שהכין על חיות אחרות מרמזים כי תכנן לפרסם עבודות זואולוגיות נוספות, אך מותו בגיל שבעים ושמונה קטע את תכנוניו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'אן-פייר הואל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]