ושננתם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ושננתם
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות העשור של 1990 – הווה עריכת הנתון בוויקינתונים
veshinantam.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ושננתם הוא ארגון עולמי לשינון וחזרה על התלמוד הבבלי, כדי להקנות בקיאות וידע מקיף יותר בתלמוד לבחורי הישיבות. הארגון מנוהל על ידי הרב ישראל ויזל. הארגון אינו מפרסם את עצמו, והמידע עליו עובר מפה לאוזן בישיבות השונות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון נוסד בתחילת שנות ה-90 על ידי הרב עזריאל טאובר בשנת 1991 בהתאם לדברי הרב יקותיאל יהודה הלברשטאם, מייסד מפעל הש"ס, שאמר שהמדד להצלחת מפעל הש"ס יהיה אם יוצרו עוד מסגרות לעידוד לימוד הש"ס גפ"ת. בשנים הראשונות של המיזם נבחנו על דפי גפ"ת ורא"ש, כיום המבחנים הם רק על גפ"ת. המבחנים נערכים בערים ירושלים ובבני ברק ובעוד ריכוזים חרדיים.

במסגרת המיזם נבחנים מדי חצי שנה כ-2,000 בני ישיבות. על מנת להתקבל לארגון צריך הנבחן להיות רשום בישיבה ולעבור מבחן ראשון על לפחות 50 דף גפ"ת שנבחרים לפי רצונו של הנבחן (בשונה מ'מפעל הש"ס' לדוגמה, שם ניתן לנבחנים רשימה של הדפים עליהם נבחנים), וכל חצי שנה (רק בבין הזמנים בחודשים ניסן ובתשרי) נבחנים על כל הדפים שנבחנו במבחן הקודם ומוסיפים לפחות עוד 50 דפים.

למבחן הראשון אין צורך ברישום מוקדם, ודי ברישום בעת המבחן, ואילו למבחנים הבאים יש צורך להירשם מראש. בעבר, ציוני המבחנים והרישום התבצעו באמצעות הדואר, אך בשנת תשע"ז הוקם מענה קולי שבאמצעותו מקבלים את הציונים בקוד אישי. במענה הקולי ניתן לשמוע את תקנון הארגון, זמני המבחנים וכן להירשם למבחן הבא.

בחורים שנבחנים על מעל 300 דפים יכולים לחלק את המבחן שלהם לשני חלקים, ולהשלים את מבחן תשרי בחודש טבת, ואת מבחן ניסן בחודש סיוון. לצורך דרבון ועידוד הנבחנים, מעניק הארגון מלגה סמלית, עד שקל לכל דף, אולם ברוב המבחנים לא ניתנה מלגה ובכל זאת לא הייתה לכך השפעה על מספר הנבחנים שעולה משנה לשנה. בנוסף, הארגון מנפיק תעודות ממוסגרות לנבחנים שנבחנים על מספר דפים גדול (300, 600, 900, כל הש"ס).

רוב הנבחנים במסגרת הארגון משתייכים לציבור החרדי, אך בהחלט ניתן לראות הרבה מבני הציונות הדתית העושים את המבחן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]