ולוניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ולוניה (אזור)
Wallonie ,Wallonië
Wallonien ,Walonreye
סמל ולוניה
סמל ולוניה
סמל ולוניה
דגל ולוניה
דגל ולוניה
דגל ולוניה
בניין הפרלמנט של ולוניה בנאמור
בניין הפרלמנט של ולוניה בנאמור
מדינה בלגיהבלגיה בלגיה
מושל ז'אן קלוד ואן-קאונברגה
רשות מחוקקת הפרלמנט של ולוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מחוזות באזור 5
בירת האזור נאמור
שפה רשמית גרמנית וצרפתית
תאריך ייסוד 8 באוגוסט 1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 16,844 קמ"ר
גובה 163 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה סיניה דה בוטרנז' עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ באזור 3,645,243 (2020)
 ‑ צפיפות 210 נפש לקמ"ר (2012)
קואורדינטות 50°30′0″N 4°45′0″E / 50.50000°N 4.75000°E / 50.50000; 4.75000
אזור זמן UTC +1
www.wallonie.be

לחצו כדי להקטין חזרה

בריסל (מחוז)פלנדריהולוניהלוקסמבורגהולנדצרפתהים הצפוניגרמניה

מחוז ולוניה מחולק לפרובינציות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולוניהצרפתית: Wallonie, בהולנדית: Wallonië, בגרמנית: Wallonien, בוולונית: Walonreye) היא אזור של דוברי צרפתית בדרום בלגיה ואחד משלושת האזורים המרכיבים את בלגיה. בירת האזור היא נאמור והשפות הרשמיות בו הן גרמנית וצרפתית.

דמוגרפיה ושפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור ולוניה מהווה את חלקה הדרומי של בלגיה ותופס 55.18 אחוזים משטחה (16,844 קמ"ר). האזור מחולק לחמישה מחוזות:

הערים והעיירות הגדולות והחשובות בוולוניה הן: נאמור, לייז', מונס, ארלון, ואבר, וֶרְוְויֶיה, שרלרואה, טוּרנֶה, באסטון, דינאן והעיר דוברת הגרמנית אויפן.

צרפתית היא השפה הרשמית, אך בתשע עיירות במזרח ולוניה ליד גבול גרמניה-בלגיה השפה הרשמית המדוברת היא גרמנית. תשע עיירות אלו היו בשליטת גרמניה עד שנת 1918, ואז הועברו לידי בלגיה. כמו כן ישנם עוד מספר יישובים או קבוצות מתיישבים החיות ביישובים דוברי צרפתית אשר מדברים גרמנית או הולנדית. ישנם מספר מצומצם של דוברי ולונית על ניביה השונים. בסקר שפורסם ביוני 2006, רק 19% מן הוולונים הצהירו כי הם יודעי הולנדית, בעוד 59% מן הפלמים טענו כי הם יודעי צרפתית.

ניב הצרפתית המדובר בוולוניה הוא הניב הבלגי-צרפתי. ניב זה נבדל מהצרפתית ה"סטנדרטית" המדוברת בצרפת בהגייתן של מספר מילים. השפה הצרפתית הנוהגת במנהל ובתקשורת דומה מאוד בין בלגיה לצרפת.

ניבי הוולונית והפיקארדית היו השפות העיקריות של הוולונים עד ראשית המאה ה-20, בעוד שצרפתית הייתה השפה של המעמד הגבוה. תוך התרחבות השימוש בשפה הצרפתית, היו ניבים אלו בדעיכה מתמשכת. בתחילת המאה ה-21 נעשה מאמץ להחיות ניבים ולוניים: בבתי ספר מסוימים מוצעים קורסים בשפה הוולונית, המדוברת גם בכמה תוכניות רדיו, אך מאמץ זה די מוגבל.

הקהילה הבלגית הדוברת גרמנית כוללת כ-70,000 איש, ומוצגת כמיעוט ה"שמור" ביותר באירופה. למרות זאת, ישנה שאיפה בקהילה הדוברת גרמנית בבלגיה להשגת אוטונומיה רחבה יותר מהאזור הוולוני. הנשיא הנוכחי של הרשות המבצעת של הקהילה הדוברת גרמנית שואף להשיג אוטונומיה אזורית, כך שיתקבל ניתוק מוחלט מוולוניה.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקור האטימולוגי לשם ולוניה, כמו השם ויילס, הוא מילה בגרמנית עתיקה שמשמעה "זר". בשני מחוזות אלה דיברו התושבים שפה זרה (משמע שפה לא גרמאנית). גם מחוז ולאכיה ברומניה, מחוז קורנוול באנגליה וקנטון ואלה בשווייץ, קרויים בשמם מסיבה דומה.

סמלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסמל ובדגל של ולוניה מופיע תרנגול נועז (בצרפתית: le coq hardi) באדום על רקע צהוב. כדי להבחין את התרנגול הואלוני מהתרנגול הגאלי הוחלט שרגלו הימנית תהיה מונפת קדימה בתנוחה נועזת. את הסמל עיצב הצייר פייר פאולוס ב-1913. הוא אומץ ב-1975 כסמל של הקהילה הצרפתית התרבותית בוואלוניה, והפך ב-1998 לדגל הרשמי של ואלוניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]