וופרטל

וופרטל
Wuppertal
סמל וופרטל
סמל וופרטל
סמל וופרטל
דגל וופרטל
דגל וופרטל
דגל וופרטל
מבט על העיר
מבט על העיר
מבט על העיר
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה נורדריין-וסטפאליהנורדריין-וסטפאליה נורדריין-וסטפאליה
ראש העיר אנדריאס מוקה
תאריך ייסוד 1929 עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם Wupper עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 168.41 קמ"ר
גובה 100-350 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 358,876 (31 בדצמבר 2022)
קואורדינטות 51°16′00″N 7°11′00″E / 51.266666666667°N 7.1833333333333°E / 51.266666666667; 7.1833333333333 
אזור זמן UTC+1
http://www.wuppertal.de
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ה-Schwebebahn מעל לשוק השבועי באחד מרבעי וופרטל

וופרטלגרמנית: ‏Wuppertal?‏) היא עיר במדינת נורדריין-וסטפאליה שבגרמניה.

בשנת 2016 חיו בעיר כ-352,000 איש. זוהי העיר ה-17 בגודלה בגרמניה והשביעית בגודלה בנורדריין-וסטפאליה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וופרטל שוכנת מדרום לחבל הרוהר. שכנותיה הקרובות הם דיסלדורף, קלן ובוכום, הנמצאות כל אחת במרחק של כ-40 קילומטרים ממנה. האזור הגאוגרפי בו שוכנת וופרטל נקרא ברגישס לאנד (Bergisches Land), אזור הררי מתון (כ-500 מטרים מעל לפני הים). וופרטל היא העיר הגדולה באזור, והיא מוקפת מכל עבריה בגבעות ויערות. בעיר רחובות תלולים רבים ונקודות תצפית המספקות נוף מרהיב. שליש משטחה של העיר מוקדש ליערות, שטחים ירוקים ופארקים.

וופרטל שוכנת על נהר הוופר (Wupper), אשר נשפך לריין כ-40 קילומטרים מערבה מהעיר, בשטחה של לברקוזן, הגובלת בקלן. הנהר הקנה לעיר את שמה (שפירושו "עמק הוופר"); השם הוענק לעיר בשנת 1930, עם איחודן של כמה ערים קטנות שהתקיימו עד אז באופן עצמאי.

ב-1972 נוסדה בעיר אוניברסיטה Bergische Universität Wuppertal בה לומדים כ-20,000 סטודנטים.

בעיר ממוקם "מכון וופרטל לאקלים, לסביבה ולאנרגיה" כן "המכון האירופאי ליחסים כלכליים בינלאומיים".

במאות ה -18 וה -19, עמק וופר היה אחד האזורים התעשייתיים הגדולים ביותר לכרייה ועיבוד פחם באירופה היבשתית. וופרטל עודנה מרכז תעשייתי גדול לתעשיות הטקסטיל, מטלורגיה, כימיקלים, תרופות, אלקטרוניקה, מכוניות, גומי, כלי רכב וציוד הדפסה. כאן הומצאה בשנת 1897 תרופת האספירין על ידי חב' התרופות באייר, וכך גם שואב האבק של Vorwerk-Kobold.

סמלה הבלתי-מעורער של וופרטל הוא הרכבת התלויה של העירגרמנית: Schwebebahn(גר')). הרכבת התלויה של וופרטל היא הארוכה באירופה ומהראשונות שנבנו בעולם - עוד בשנת 1901. כיום קיימות ארבע רכבות תלויות נוספות בגרמניה. ה-רכבת התלויה נמצאת בגובה של 12 מטרים מעל הקרקע (ולאורך רוב המסלול - מעל לנהר הוופר), ומסלולה חוצה את העיר ממזרח למערב לאורך של 13.3 קילומטרים. לרכבת התלויה עשרים תחנות ומהירותה הממוצעת 26 קמ"ש (מהירותה המרבית היא 60 קמ"ש). בכל יום נוסעים במונורייל כ-80,000 איש. הרכבת מופיעה בסמלים רבים של העיר.

בוופרטל קיים ריכוז הבתים מדור המייסדים (Gründerzeit, כינוי לתקופה של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20) הגדול ביותר בגרמניה (לצד בון). בתים אלו מתאפיינים בצבעוניות רבה, מקוריות, אלגנטיות ופאר. מרכז העיר, באזור תחנת הרכבת המרכזית, נהרס ברובו במלחמת העולם השנייה, וכיום הוא נחשב בעיני רבים למכוער. השכונות המקיפות את המרכז, לעומת זאת, כוללות כמה מהרחובות הנאים, המקוריים והמעניינים ביותר בעיצובם בגרמניה. היכל העיר (Stadthalle) הוא מהבניינים המפוארים בנורדריין-וסטפאליה, ועיצובו מזכיר בניינים רבים בפריז.

וופרטל היא עיר תאומה של באר שבע מאז 1977.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וופרטל בגבולותיה הנוכחיים הוקמה בשנת 1929 על ידי מיזוג שתי הערים ברמן ואלברפלד וחמש המושבות הקטנות מסביב. תחילה נקראה העיר "ברמן- אלברפלד" ובשנת 1930 שונה השם לשמה הנוכחי.

מ־5 ביולי 1933 עד 19 בינואר 1934 פעל בוופרטל מחנה הריכוז "קמנה", אשר היה אחד ממחנות הריכוז המוקדמים של השלטון הנאצי עבור מתנגדי הרייך השלישי. העיר וופרטל מפורסמת בהתנגדות שלה לשלטון הנאצי. "הצהרת ברמן" (או "ההצהרה התאולוגית של ברמן") משנת 1934 הייתה מסמך שאומץ על ידי נוצרים בגרמניה שהתנגדו לפילוסופיה הנאצית של "דויטשה כריסטן". ההצהרה גרסה כי הכנסייה הנוצרית ההפכה למושחתת וכי האידאולוגיה הנאצית את הבשורה הנוצרית.

במהלך מלחמת העולם השנייה, כ -40% מהבניינים בעיר נהרסו על ידי הפצצות בעלות הברית. עם זאת, מספר רב של אתרים היסטוריים נשמרו, כגון:

  • Ölberg (מגרמנית" הר השמן")- מחוז מעמד הפועלים המקורי הגדול ביותר בגרמניה, המוגן כאנדרטה היסטורית. מקור השם בשנות העשרים של המאה העשרים, כשהמחוז המשיך להשתמש בנרות שמן, בעוד שבבתי המגורים הבורגניים שמסביב כבר עברו לתאורת חשמל.
  • Brill - אחד המחוזות הגדולים ביותר בגרמניה של וילות Gründerzeit, כלומר וילות של המעמד הבינוני, שנבנו על ידי יזמים תעשייתיים במחצית השנייה של המאה ה -19.

ב -16 באפריל 1945 נכבשה העיר בידי חטיבת הרגלים ה -78 של ארצות הברית. לאחר המלחמה וופרטל השתייכה לאזור הכיבוש הבריטי, ולאחר מכן כחלק של מדינת נורד ריין וסטפליה במערב גרמניה.

תרבות ואומנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית האופרה של וופרטל נבנה במקור כ"תיאטרון העירוני" של ברמן בשנת 1905. המבנה ניזוק קשות בהפצצות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה ונפתח מחדש למבקרים בשנת 1956. הוא שופץ שוב במהלך 2006–2009.

אולם הקונצרטים Concherthall Stadthalle הוא ביתה של התזמורת הסימפונית העירונית והוא מפורסם בזכות האקוסטיקה היוצאת דופן שלו.

מאז 1973 פועל בעיר "תיאטרון המחול של פינה באוש" ("Tanztheater Wuppertal Pina Bausch"(גר')), שממשיך לפעול גם לאחר מותה של האמנית ב-2009. הבעלות על התיאטרון מתחלקת בין העיר (95%) לבנה של האמנית המנוחה (5%).

המוזיאון לאומנות Von der Heydt מציג יצירות אומנות מהמאה ה -17 ועד ימינו. היצירה הראשונה של פיקאסו שהופיעה אי פעם בציבור הוצגה כאן לראשונה.

הפסל טוני קראג הקים בוופרטל את גן הפסלים Skulpturenpark Waldfrieden אשר כולל גם אולם תצוגה מקורה.

בנוסף, בוופרטל ישנו גן חיות עירוני וכן גן בוטאני.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוופרטל ממוקמים ארבעה מוסדות להשכלה גבוהה:

  • אוניברסיטת וופרטאל (Bergische Universität Wuppertal) אשר נוסדה ב-1972. באוניברסיטה לומדים כ-20,000 סטודנטים והיא מציעה 7 פקולטות- מדעי הרוח והתרבות; כלכלה ועסקים; מתמטיקה ומדעי הטבע; ארכיטקטורה; הנדסת חשמל, טכנולוגיית מידע וטכנולוגיית מדיה; חינוך ומדעי חברה; וכן אומנות ועיצוב.
  • אוניברסיטת FOM למדעים יישומיים
  • שלוחה של אוניברסיטת קולון למוזיקה
  • המכללה לתאולוגיה (Theologische Zentrum Wuppertal)

בנוסף פועלת בעיר Junior Uni - יוזמה ייחודית במימון פרטי ללימודי העשרה במדעים לילדים ובני נוער מגיל 4 עד 18 מחוץ לתוכנית הלימודים.

אישים חשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוופרטל נולד ב-1820 פרידריך אנגלס, אשר יחד עם קרל מרקס פרסם את המניפסט הקומוניסטי רב ההשפעה.

יוהאנס ראו, אשר שימש כראש עיריית וופרטל, כראש ממשלת נורדריין-וסטפאליה במשך עשרים שנה וכנשיא גרמניה במשך חמש שנים, נולד בוופרטל ב-1931.

ב-1869 נולדה בעיר המשוררת והמחזאית היהודייה אלזה לסקר-שילר. המחזה הראשון שלה, Die Wupper, קרוי על שם הנהר.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]