וגטיוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וגטיוס
Flavius Vegetius Renatus
לידה המאה ה-4
פטירה אחרי 383
מדינה האימפריה הרומית
שפות היצירה לטינית
תחום כתיבה תורה צבאית, רפואה וטרינרית
יצירות בולטות Epitoma rei militaris,
Digesta Artis Mulomedicinae
כתב יד של הספר Mulomedicina מ-1250–1375 לערך

פּוּבְּלִיוּס פְלַבְיוּס וֶגֶטְיוּס רֶנָאטוּס (Publius Flavius Vegetius Renatus) היה סופר רומאי, שכתב בסוף המאה ה-4 לספירה או בתחילת המאה ה-5 חיבור בענייני צבא ששרד לימינו. מייחסים לו גם את כתיבת הספר בענייני וטרינריה: Mulomedicina ("הטיפול בסוסים ובפרדות").

חיבורו בענייני צבא נקרא Epitoma rei militaris ("תמצית התורה הצבאית") (אנ'), והוא הקדיש אותו לקיסר ששלט בימיו, שהיה לסברת החוקרים תאודוסיוס הראשון או ולנטיניאנוס השלישי. החיבור נחלק ל-4 ספרים. הספר הראשון עוסק בגיוסם ובאימונם של חיילים חדשים; הספר השני – במבנה ובארגון הלגיון הרומאי; הספר השלישי – באופן ההיערכות לקרב; הספר הרביעי – בלוחמת מצור ובלוחמה ימית. וגטיוס מציין כי מקורותיו היו כתביהם של קאטו (De re militari), קורנליוס קלסוס, פרונטינוס, פאטרנוס (אנ') והקונסטיטוציות של הקיסרים אוגוסטוס, טראיאנוס ואדריאנוס.

מייחסים לו את אמרת הכנף "הרוצה בשלום ייכון למלחמה" (בלטינית: si vis pacem para bellum או בדבריו המדויקים של וגטיוס Igitur qui desiderat pacem, praeparet bellum).[1]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Vegetius: Epitome of Military Science. Translated with notes and introduction by N.P.Milner. Liverpool, Liverpool University Press, 2011 (Second revised edition).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וגטיוס בוויקישיתוף
  • Vegetius, Epitoma Rei Militaris Libri IIII. Latin E-text in The Latin Library.
  • Vegetius, The Military Institutions of the Romans (De Re Militari). Trnaslated from the Latin by Lieutenant John Clarke. 1767. Digitized copy in: Digital Attic. Books I-III.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Epitoma rei militaris, הקדמה לספר 3. בלטינית.


ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.