התקנת תוכנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התקנה של תוכנית מחשב (תוכנה רגילה, מנהל התקן או תוסף) היא פעולה להכנת תוכנת מחשב להרצה. מכיוון שהפעולה משתנה מתוכנה לתוכנה וממחשב למחשב, מצורף בדרך כלל לתוכנות (כולל מערכות הפעלה) קובץ התקנה – תוכנה המבצעת את כל הנדרש להתקנה.

מבט כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרך להפעיל תוכנה משתנה מסוג תוכנה לאחרת. יש תוכנות בהן כל שנדרש הוא להעתיקן לתיקיה במחשב ולהריצן (לפעמים מדובר בתיקייה מסוימת), ולעומתן קיימות אחרות אשר הן בלתי שמישות קודם תהליך התקנה.

פעולות מצויות העשויות להתבצע כחלק מתהליך התקנה הן:

  • וידוא שנתוני החומרה, מערכת ההפעלה והרכיבים בה עונים לדרישות המערכת המינימליות של התוכנה.
  • בדיקת הימצאות גרסאות אחרות של התוכנה במערכת.
  • יצירת תוכניות עדכון ותיקיות הנדרשות לתוכנה.
  • יצירת מידע הגדרות, כגון קובצי הגדרות, רשומות נחוצות ב-Registry (במערכות ההפעלה חלונות) ומשתני מערכת.
  • הפיכת התוכנה לנגישה למשתמש לדוגמה באמצעות יצירת קיצורי דרך וסימניות.
  • הגדרת רכיבים הרצים אוטומטית כרקע לתוכנה כגון דיימונים במערכות לינוקס ושירותי חלונות.
  • הסדרת נושאים הקשורים לרישיון השימוש בתוכנה.

הכרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שצוין, לא כל התוכנות דורשות התקנה. הדבר נפוץ במיוחד בתוכניות של מערכות ההפעלה DOS, ‏Mac OS, ‏Atari TOS ו-AmigaOS. ישנן גם תוכנות שלאחר התקנה בודדת הן יהפכו לניידות וברות העתקה ושימוש כפי שהן.

ככל שסביבות המחשוב הפכו למורכבות יותר, ודיסקים קשיחים החליפו את כונני התקליטונים, הצורך בתוכנית התקנה עלה מאליו. כיום תוכנות אשר אינן צריכות התקנה ופועלות מיד על מגוון מחשבים, נקראות תוכנות ניידות. בדומה להן קיימות מערכות הפעלה אשר אינן צריכות התקנה ועולות הישר מהתקן אתחול כגון DVD,‏ CD, או החסן נייד. דוגמאות לכך הן המערכות AmigaOS 4.0, הפצות שונות של לינוקס, MorphOS ו-Mac OS מגרסה 1.0 עד 9.0. בנוסף יישומי ווב הרצים מתוך הדפדפן אינם דורשים התקנה.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקנה בהשתתפות המשתמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

תצורת התקנה זו נפוצה בעיקר בתוכנות המתאימות למערכות ההפעלה חלונות. במהלך ההתקנה נדרש המשתמש להשתתף בבחירות הנוגעות להתקנה כגון האם הוא מסכים לרישיון התוכנה,[1] בחירת מיקום לקובצי התוכנה, מתן סיסמה לבדיקת חוקיות התוכנה, וכן להפעלתה בהמשך. בסביבות גרפיות מצוי שתוכניות ההתקנה פועלות באמצעות אשף התקנה. במקרים רבים אשף ההתקנה עשוי להקל על פתרון שגיאות במהלך ההתקנה, לדוגמה אם נתיב מיקום שהוצע על ידי המשתמש להתקנת התוכנה לא מכיל מספיק מקום להתקנה, יציע האשף למשתמש לבחור מקום חילופי. השתתפות נוספת בתהליך ההתקנה יכולה להיות באמצעות פקודות דרך ממשק שורת פקודה. דרך נוספת היא שינוי קובצי הגדרות המכילים פרמטרים למילוי ושינוי על ידי המשתמש, הדבור קיים במערכת ההפעלה Windows XP, ורוב הפצות הלינוקס.

התקנה שקטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקנה שקטה היא התקנה ללא כל תצוגה גרפית או תקשורת עם המשתמש. כל ההתקנות השקטות הן ללא השתתפות המשתמש (ראו להלן) אך לא כל ההתקנות ללא השתתפות המשתמש הן בהכרח שקטות. סיבה להתקנת מסוג זה יכולה להיות נוחיות המשתמש. נוזקות עשויות אף הן להשתמש בצורת התקנה זו כדי למנוע מהמשתמש את עצם הידיעה על התקנתן.

התקנה ללא השתתפות המשתמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקנה זו היא ללא כל התערבות מצד המשתמש במהלך ההתקנה ולפעמים אף ללא כל חיווי חזותי על ההתקנה (ראו לעיל התקנה שקטה). סיבה נפוצה ליצירת תוכניות התקנה מסוג זה היא במצב בו יש להתקין את התוכנית במספר מחשבים רב או באופן אוטומטי (ראו להלן "התקנה מתוזמנת או אוטומטית"). בהתקנה מסוג זה המשתמש לא נדרש לספק כלום, או שכבר סיפק את המידע הדרוש בטרם החלה תוכנית ההתקנה. החיסרון בהתקנה מסוג זה הוא חוסר היכולת מצד המשתמש לתקן שגיאות ואפילו פשוטות בתהליך ההתקנה, לדוגמה במקרה שהתקן ההתקנה לקוי, לא יוכל המשתמש להחליפו באחר[2] לפעמים בהתקנה מסוג זה תיאור או קוד שגיאה הקורים במהלך ההתקנה נכתבים בקובץ יומן לבחינה לאחר ההתקנה.

התקנה מתוזמנת או אוטומטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקנה המתחילה בזמן קבוע או בעת התקיימות תנאי המוגדר מראש, בניגוד להתקנה המתחילה בעת פקודה מפורשת של המשתמש. לדוגמה מנהל מערכת הרוצה להתקין גרסה חדשה יותר של תוכנית מבלי להפריע לעבודה הסדירה יכול לתזמן את ההתקנה לזמן בו התוכנה הישנה אינה פעילה ממילא. מערכות הפעלה מסוימות מתקינות מנהלי התקנים אוטומטית בעת חיבורם למחשב. נוזקות עשויות גם הם להשתמש בהתקנה אוטומטית, לדוגמה הנוזקה קונפיקר מתקינה את עצמה אוטומטית בעת חיבור למחשב התקן המאפשר כתיבה עליו.

התקנה נקייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקנה נקייה פירושה התקנה תוך הסרת כל הגרסאות הקודמות או שאריות מהן העשויים להפריע לתהליך ההתקנה. הדבר שימושי בפרט במצב של התקנת מערכת הפעלה, אז יש המפרמטים ראשית את המחיצה המיועדת, ורק אז מתקינים. התקנה שאינה נקייה עלולה במצבים רבים יותר להיכשל, או להאריך את משך זמן ההתקנה.

תוכנית התקנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית התקנה היא תוכנה המצורפת לתוכנה אחרת שאינה בת הרצה במצבה הראשוני, ואחראית על התקנתה. ישנן תוכנות התקנה המתאימות לתוכנה מסוימת אליה הן נכתבו, וישנן המתקינות תוכן של חבילת תוכנה. תוכנה זו נקראת מערכת ניהול חבילות.

ההבדלים בן תוכנית התקנה למערכת ניהול חבילות הם:

תוכנית התקנה מערכת ניהול חבילות
כל תוכנה באה עם תוכנית התקנה משלה באה בדרך כלל יחד עם מערכת ההפעלה
מסדרת את צרכיה לבד, על מיוחד לכל תוכנה ותוכה[3] משתמשת במסד נתונים אחד לכל ההתקנות והתוכנות
פועלת רק עם המוצר איתו היא באה יכולה לנהל את כל החבילות במערכת[4]
מגיעה מספקים מרובים בהתאם לתכונות מגיעה מספק אחד
בעלת פורמטי התקנה מרובים בעלת פורמט התקנה אחד

ליצירת קובץ התקנה ניתן להשתמש בתוכנה Inno Setup.

Bootstrapper[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Bootstrapping

לפעמים תוך כדי התקנה נדרש עדכון לתוכנית ההתקנה או למנהל החבילות. התהליך ההופך דבר זה לאפשרי נקרא: Bootstrapping. התבנית המקובלת לכך היא שימוש בקובץ הרצה קטן, המעדכן את תוכנית ההתקנה ומפעיל בסוף את תוכנית ההתקנה המעודכנת. הקובץ הקטן נקרא bootstrapper. לפעמים הקובץ מבצע פעולות נוספות בזמן העדכון.

תוכניות נפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות התקנה חוצות פלטפורמה המסוגלות להתקין תוכנות על מערכות ההפעלה של חלונות, לינוקס ו-Mac OS הן InstallAnywhere,[5]‏ JExpress,[6][7] ‏ InstallBuilder,[8]‏ ו-Install4J.[9][10]

תוכנת התקנה ל-Microsoft Windows היא Windows Installer, והיא רכיב הנכלל במערכת ההפעלה.

תוכנות צד שלישי מסחריות נוספות הן InstallShield,‏ Advanced Installer,[11]‏InstallAware,[12]‏ Wise Installation Studio, ‏SetupBuilder,,[13] ‏ Installer VISE,‏ MSI Studio, ‏Actual Installer,[14]‏ Smart Install Maker[15]‏ MSI Factory ו-Setup Factory,‏ Visual Installer, ‏ Centurion Setup[16] ‏ Paquet Builder‏,.[17]

תוכנות חינמיות להתקנה על חלונות הן NSIS,‏ IzPack,‏ Clickteam,‏ InnoSetup,‏ InstallSimple ו-WiX.

במערכת ההפעלה "Mac OS X", קיימת מערכת ניהול חבילות ייעודית, ובנוסף כוללת המערכת יישום עדכונים נפרד, אך זה מספק עדכונים רק לתוכנות מתוצרת Apple ועדכוני מערכת. המערכת נקראת Mac App Store והיא חולקת מאפיינים רבים דומים עם מערכת App Store המיועדת להתקנים בעלי מערכת הפעלה iOS

תוכנות מסחריות נוספות ל־"Mac OS X" הן Installer VISE‏ ו-InstallerMaker.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא התקנת תוכנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ EULA
  2. ^ למעט עם ינסה להתקינו מראש על ההתקן התקין
  3. ^ של חלונות מכניסה רשומות נחוצות ב-registry
  4. ^ אין הדבר תקף כשיש מספר מנהלי חבילות
  5. ^ חברת Flexera Software
  6. ^ חברת DeNova
  7. ^ How to Trade Directly with 154 Cryptocurrency Exchanges in One App | DeNova, denova.com
  8. ^ חברת BitRock Inc
  9. ^ ej-technologies
  10. ^ ej-technologies - Java APM, Java Profiler, Java Installer Builder, www.ej-technologies.com
  11. ^ Free Windows Installer - MSI Installer Tool, www.advancedinstaller.com (באנגלית)
  12. ^ Windows Installer - InstallAware, www.installaware.com
  13. ^ Software Installation Solutions | SetupBuilder | Software Installations, www.setupbuilder.com
  14. ^ Actual Installer - Free Software Installer Tool for Windows, www.actualinstaller.com
  15. ^ Smart Install Maker - Custom setup files made easy, www.sminstall.com
  16. ^ Centurion Setup, Gammadyne Corporation (באנגלית)
  17. ^ Paquet Builder, Installer Software and 7z Self-Extracting Archive Tool for File and Software Distribution, www.installpackbuilder.com (באנגלית)