התכוונות (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התכוונות
אלבום אולפן מאת יוני רכטר
יצא לאור 20 בדצמבר 1979
סוגה רוק מתקדם
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 35:05
חברת תקליטים הד ארצי
כרונולוגיית אלבומים של יוני רכטר
האהבה פנים רבות לה
(1976)
התכוונות
(1979)
באופן קבוע וחד פעמי
(1979)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התכוונות הוא אלבום הסולו הראשון של המוזיקאי והזמר הישראלי יוני רכטר, אשר יצא ב-20 בדצמבר 1979. האלבום הופק על ידי דודו אלהרר והוקלט באולפני טריטון. יוני רכטר הלחין ועיבד את כל השירים וניגן בפסנתר ובכלי מקלדת נוספים. בשנת 1992 יצא האלבום על גבי תקליטור בסדרת "קלאסיקה ישראלית במחיר נוסטלגי" של הד ארצי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנת 1979 הייתה מאחורי רכטר עשייה מוזיקלית מכובדת כמלחין, פסנתרן, מעבד ומפיק מוזיקלי. קלידן בלהקת "כוורת", הלחנה, עיבוד והפקת אלבומים לזמרים אריק איינשטיין וגידי גוב ואלבום הילדים המצליח הכבש השישה עשר. כזמר הופיע מעט מאוד, אך לא כסולן: בהרכב ארבע-עשרה אוקטבות עם אבנר קנר ובמופע המשותף באופן קבוע וחד פעמי עם יהודית רביץ (שניהם יצאו באלבומים). ב-1979, בגיל 27, התפנה רכטר לאלבום סולו ראשון לעצמו.

שמו של האלבום, "התכוונות", הביע הצהרת כוונות על הרצון לעמוד מאחורי כל אמירה מוזיקלית וטקסטואלית שעולה בו. יוני רכטר אמר כי עשה את האלבום בראש ובראשונה עבור עצמו, להראות את ה"אני מאמין" שלו, ומתוך ידיעה שהשירים מורכבים ואינם בעלי פוטנציאל מסחרי, בפרט ששלושה מתוך עשרת השירים הם קטעים אינסטרומנטליים. האלבום אכן לא נמכר בהתחלה, אולם השיר "שוב היא כאן" זכה להצלחה גדולה עם השנים ורכטר מבצע אותו בכל הופעותיו עד היום.

שיתוף הפעולה עם חברו לכיתה דן מינסטר, שהחל ב"דמעות של מלאכים", ממשיך גם כאן, והוא כתב מילים לשיר אחד. ב-1977 פנה עלי מוהר לרכטר כדי שילחין עבורו שירים למחזמר שכתב עם אורי קליין. המחזמר לא יצא לפועל אך שני שירים מתוכו – "שוב היא כאן" ו"זה כל מה שיש" נכנסו לאלבום. נוסף להם חיבר מוהר מילים לשני שירים נוספים באלבום; בסך הכול כתבו במשותף ארבעה שירים שסימנו את תחילתו של שיתוף פעולה אמנותי הדוק ורב שנים בין רכטר למוהר שנמשך עד לפטירתו של האחרון בשנת 2006. שני אלבומי הסולו הבאים של רכטר נושאים קרדיט משותף לו ולמוהר ובהם כתב מוהר מילים לכל השירים.

תווים (כולל אקורדים ועיבוד מלא לפסנתר) לשלושת השירים הראשונים ול"שוב היא כאן" כלולים בספר התווים הראשון של יוני רכטר "מנגינות".

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה לשירים הולחנה על ידי יוני רכטר.

התכוונות
מס' שםמילים משך
1. יום יפה עלי מוהר 04:12
2. לא מכירים עלי מוהר 02:39
3. זה כל מה שיש עלי מוהר 02:19
4. התכוונות (אינסטרומנטלי)   02:30
5. הלילה בחלום יוני רכטר 05:00
6. בתנועה מתמדת (אינסטרומנטלי)   03:33
7. שוב היא כאן עלי מוהר 03:32
8. וגשם יורד דן מינסטר 03:33
9. פנטסיה (אינסטרומנטלי)   03:05
10. לילה ויום יוני רכטר 04:42
משך כולל:
35:05

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]