התזמורת הפילהרמונית של אוסלו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התזמורת הפילהרמונית של אוסלו
Oslo-Filharmonien
תאריך ייסוד 1919 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה נורווגיהנורווגיה נורווגיה
מיקום אוסלו, נורווגיה
אולם קונצרטים אולם הקונצרטים של אוסלו
מנצח קלאוס מקלה
פרסים פרס שפלמן לתקליט השנה, פרס שפלמן למוזיקה עכשווית, פרס שפלמן למוזיקה עכשווית, פרס שפלמן למוזיקה עכשווית, פרס הספרות ע"ש פר גינט, פרס שפלמן למוזיקה קלאסית, פרס שפלמן לאלבום המקהלה של השנה, פרס שפלמן לאלבום הקלאסי של השנה, פרס שפלמן לאלבום הקלאסי של השנה, פרס שפלמן לאלבום הקלאסי של השנה, פרס שפלמן לאלבום הקלאסי של השנה, פרס כבוד של חבר המושבעים של פרס שפלמן עריכת הנתון בוויקינתונים
www.oslofilharmonien.no
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התזמורת הפילהרמונית של אוסלונורווגית: Oslo-Filharmonien) היא תזמורת סימפונית שמקום מושבה הקבוע באוסלו, נורווגיה. מקום משכנה של התזמורת הוא באולם הקונצרטים של אוסלו. המנהל המוזיקלי והמנצח הראשי של התזמורת מאז 2020 הוא קלאוס מקלה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיתה של הפילהרמונית של אוסלו בשנת 1879, כאשר אדוורד גריג ואחרים ייסדו את האגודה המוזיקלית של קריסטיאניה (בנורווגית: Kristiania Musikerforening). התזמורת ניגנה גם בתיאטרון הלאומי. בשנת 1919 התארגנה התזמורת מחדש כ"תזמורת הלהקה הפילהרמונית" (Filharmonisk Selskabs Orkester). בשנת 1979 שונה שמה לתזמורת הפילהרמונית של אוסלו ובשנת 1996 היה הארגון למוסד עצמאי בתוקף חקיקה בפרלמנט הנורווגי.

אף כי התזמורת שומרת על רמתה הגבוהה מאז ייסודה, בניהולם של מנהלים מוזיקליים שונים ידועי שם, הרי רבים סבורים, שמאריס יאנסונס, בתקופת כהונתו בין השנים 1979 ל-2002, הקפיץ אותה קדימה יותר מכל מנצח אחר. בשנים אלה הפיקה התזמורת הקלטות מהימנות של הסימפוניות מאת צ'ייקובסקי ויצאה לסיורים בינלאומיים.

בספטמבר 1994 הוזמנה התזמורת יחד עם המוזיקאי הישראלי יאיר דלאל להשתתף בטקס הענקת פרסי נובל לשלום ליצחק רביןשמעון פרס ויאסר ערפאת, שם דלאל והתזמורת ביצעו את השיר "זמן אל-סלאם" בביצוע מיוחד אליו חברו הזמר ירון סופר, המנצח זובין מהטה וארבע מקהלות ילדים: מקהלת מורן, מקהלת הילדים של בית חנינא, מקהלת ילדים פלסטינית ומקהלת ילדים נורווגית.

מנהלים מוזיקליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]