התאחדות בוני הארץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התאחדות בוני הארץ
לוגו התאחדות בוני הארץ
תחום ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון מגדל שלום תל אביב
מנכ"ל יגאל סלוביק
תקופת הפעילות 1948, כ"המרכז הארצי של ארגוני הקבלנים והבונים בישראל" – הווה (כ־76 שנים)
www.acb.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התאחדות בוני הארץ (בעבר התאחדות הקבלנים והבונים בישראל) היא הארגון היציג היחיד של העוסקים בבנייה, בתשתיות, בפיתוח ובמכלול עבודות ההנדסה הבנאיות האחרות. ההתאחדות פועלת לקידום ענף הבנייה והתשתיות בישראל, לשמירת האינטרסים והזכויות של כלל הקבלנים והבונים בישראל ולפתרון בעיות במגוון תחומים מקצועיים של הענף. בהתאחדות בוני הארץ כ-2,000 חברים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון הקבלנים הראשון בארץ ישראל המנדטורית, "ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו"[1], הוקם ב-1932, בהמשך הוקמו ארגונים נוספים בירושלים ובחיפה. ההתאחדות נוסדה ב-1948, במטרה לאגד תחת גג אחד את כל הארגונים, התאגידים והגופים העוסקים בענף הבנייה, בשם "המרכז הארצי של ארגוני הקבלנים והבונים בישראל" (או בקיצור "מרכז הקבלנים")[2].

בשנת 1955, נבנה "בית הקבלן" ברחוב מקוה ישראל 18 בתל אביב בסמוך לגן החשמל, ורכזו בו משרדי "מרכז הקבלנים" וחברות הבת: בנק "אוצר הקבלנים בע"מ" (שב-1978 שונה שמו ל"בנק הבניה לישראל בע״מ"), "החברה הכלכלית של הקבלנים והבונים בישראל בע"מ" ומערכת העיתון "הקבלן והבונה"[3]. בשנת 2005 החליטה התאחדות הקבלנים לעזוב את הבניין ולשכור משרדים במגדל שלום[4]. הבניין ושלושה מגרשים מסביבו נמכרו בשנת 2007 והוא נהרס בשנת 2012[5].

בשנת 1989, התאחד "המוסד המאוחד לענף הבנייה" עם "מרכז הקבלנים" ל"התאחדות הקבלנים והבונים בישראל"[6].

במהלך שנת 2008 חתמה התאחדות בוני הארץ על הסכם לצירוף התאחדות קבלני השיפוצים להתאחדות. הארגונים פועלים ביחד למיגור פעילות ה"חאפרים" בענף הבנייה, העלאת הרמה המקצועית בענף, מלחמה בתאונות העבודה והכשרה משותפת של עובדים מקצועיים.

בעשור השני של המאה ה-21 החלה התאחדות במסע שתדלנות לאישור יבוא עובדים זרים לענף הבנייה, בעיקר מסין, לאחר שב–2011 החליטה הממשלה על מדיניות להפחתת מספר העובדים הזרים בישראל[7][8]. בשנת 2017, ממשלות ישראל וסין חתמו על הסכם, שלפיו יגיעו 20 אלף פועלים סיניים לעבודה בענף הבנייה בישראל[9].

בנק הבניה לישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנק הבניה לישראל בע"מ הוקם על ידי מרכז הקבלנים בשנת 1953 בשם "אוצר הקבלנים", במטרה לספק מימון לענף הבנייה[10]. בשנת 1978 שינה את שמו ל"בנק הבניה לישראל"[11]. בשנת 1980 הציע שר השיכון, דוד לוי, שהמדינה תלווה לבנק חצי מיליארד לירות למימון הפעילות שלו[12] וב-1984 ביקש לגייס הון בבורסה, אך הדבר לא יצא לפועל[13]. בנק הבנייה סיים את שנת 1989 ברווח נקי[14]. אך בתחילת שנות ה-90 נמכר לאיש העסקים ז'ק בר, ובהמשך נסגר[15].

החברה לפיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1982, הוקמה "החברה לפיתוח מיסודם של הקבלנים והבונים בישראל בע"מ" במטרה לפתח את הפעילות העסקית של הארגון, ולרכז את כל חברות הבת במסגרת אחת. מניות החברה נרשמו למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב באותה שנה. החברה הייתה מעורבת במיזמי בנייה בישראל ומחוץ לה, אך בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 החל סכסוך בין בעלי המניות[16]. בשנת 2006 רכש איש העסקים אריה פרידמן את החברה, והיא נסגרה בשנת 2009 לאחר שלא יכלה לעמוד בתשלומי האג"ח שגייסה[17].

המבנה הארגוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נשיאות ההתאחדות - הנשיאות מורכבת מקבוצת קבלנים, מתנדבים, הנבחרים בכל שלוש שנים על ידי כלל חברי ההתאחדות. הנשיאות דנה ומחליטה בנושאי מדיניות שוטפת וממנה את הנציגים לתפקידיהם בהתאחדות ובמוסדותיה ולתפקידי ייצוג במוסדות חוץ.
  • הסגל המקצועי - הסגל מורכב מאנשי מקצוע שתפקידם לתפעל את אגפי ההתאחדות: אגף כספים וכלכלה, אגף בנייה חוזית ואגף תשתיות, אגף יזמות בנייה, אגף טכני, אגף הקשר עם הקבלן, מערך דוברות ויחסי ציבור ואגף פרסום ושיווק. בראש הסגל המקצועי עומד מנכ"ל ההתאחדות.
  • ועידה כללית - בעקבות השינוי הארגוני[18], (שנכנס לתוקף בוועידה הכללית של ההתאחדות בשנת 2007), מתקיימת הוועידה הכללית של ההתאחדות אחת לשלוש שנים, ובה נבחרים ראשי מוסדות ההתאחדות, כאשר כל קול (כל חבר התאחדות) בוחר. במסגרת הוועידה אף נקבעת מדיניות פעולותיה של ההתאחדות.

ועדות בהתאחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיקר הפעילות מבוצעת בוועדות ההתאחדות שבהן גם מתקבלות ההחלטות בתחומים השונים. בראש כל ועדה עומד קבלן נבחר והיא כוללת נציגים מתוך חברי ההתאחדות, יועצים חיצוניים ונציגים של הנהלת ההתאחדות. בין הוועדות שפועלות כיום בהתאחדות ניתן למנות את: ועדת תקינה, איכות בבנייה ורישום קבלנים, ועדת מיסוי, ועדת משאבים, ועדת כספים וכלכלה, ועדת עבודה, המשאב האנושי ובטיחות, ועדת קרקע, ועדה מוניציפלית, ועדת תכנון ובנייה, ועדת תמ"א 38 ועוד.

פעילויות בהתאחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאחדות פועלים שלושה אגפים מקצועיים: אגף יזמות ובנייה, אגף תשתיות ואגף בנייה חוזית. כמו כן, פועלים במסגרת ההתאחדות 14 ארגוני קבלנים מקומיים. התאחדות בוני הארץ שותפה עם הסתדרות עובדי הבניין והעץ[19] בקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל[20], שמטרתה עידוד ופיתוח ענף הבנייה. יעדיה העיקריים הם: הכשרה, קליטה ודאגה לרווחת העובדים הישראליים בענף.

חברי התאחדות בוני הארץ מקבלים סיוע בתחומים רלוונטיים, ובהם דיני עבודה, הסכמי שכר, בעיות מול משרדי ממשלה ורשויות מוניציפליות, נושאי חקיקה ותקינה, סוגיות תכנון ובנייה, בעיות חוזיות, בעיות כח אדם וכדומה.

במסגרת פעילותה למען קידום הענף מספקת התאחדות בוני הארץ מגוון שירותים ומידע גם לרוכשי הדירות. ההתאחדות מפעילה לשכת מידע טלפונית בנושא קבלנים רשומים, המאפשרת לרוכשי הדירות לברר בשיחת טלפון, האם הקבלן שממנו הם עתידים לרכוש דירה הוא קבלן רשום וחבר התאחדות בוני הארץ.

התאחדות בוני הארץ בשיתוף עם המשכן לבוררויות ופתרון סכסוכים, מפעילה ערכאת בוררויות, הכוללת עשרות בוררים מקצועיים בתחומים שונים. המשכן לבוררויות מאפשר פתרון סכסוכים בין דיירים לקבלנים, ובין קבלנים וקבלני משנה.

  • ביטאון ההתאחדות "בוני הארץ" (לשעבר "הקבלן והבונה") - התאחדות בוני הארץ היא המו"ל של המגזין המקצועי "בוני הארץ" היוצא לאור אחת לרבעון. המגזין כולל מגוון כתבות ומאמרים מקצועיים להעשרת הידע המקצועי של החברים בהתאחדות ושל מגוון רחב של מקבלי החלטות ועוסקים בתחומי הבנייה ותחומים נלווים, לצד סיקור פעילותה של ההתאחדות בתחומים השונים[21].
  • קרן מלגות - במסגרת קרן מלגות שהקימה התאחדות בוני הארץ מוענקות מדי שנה מלגות לסטודנטים הלומדים מקצועות הקשורים לענף הבנייה. כמו כן, מעמידה הקרן תרומות למען הקהילה[22].

פעולות התאחדות בוני הארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוכשי הדירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קידום הקמת מטה מרכזי ממשלתי לתחום הדיור.
  • הפחתה משמעותית של מס הרכישה על דירות[23].
  • הגדלת הממ"ד בדירות חדשות[24].
  • שינוי תקנות בנושא מרפסות מרווחות יותר[25].
  • קידום התחדשות עירונית בדגש על הקלות בתכנון הבנייה של תמ"א 38.

ענף הבנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חתימה על הסכם קיבוצי שזכה לצו הרחבה והפך מחייב את כל המעסיקים בענף - הסכם המבטיח זכויות יתר לעובדי הענף ללא הפליה של ארץ מוצא, מגדר ודת.
  • הסדר פיצויים ממשרד האוצר לקבלני אזור הדרום בעקבות הפגיעה בענף בעת אירועים ביטחוניים רחבי היקף.
  • השתלמויות והכשרות מקצועיות לפועלי הבניין (בשת"פ עם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה והסתדרות עובדי הבניין והעץ).
  • שינוי שיטת הפיצוי לקבלנים על ידי המדינה במקרה של עליית מחירי תשומות הבנייה[26].
  • העמדת ערבויות מצד המדינה לבנקים, כפתרון למחנק האשראי בענף כחלק מהמשבר הכלכלי[27].
  • ביטול המכס על הברזל[28].
  • ביטול היטל כספי בסך 2,000 ש"ח לחודש על העסקת עובדים פלסטינים אשר הוטל במסגרת חוק ההסדרים[29].
  • אישור המשך העסקת עובדים זרים בענף הבנייה משנת 2010[30] והחלטת ממשלה על תוספת של 20 אלף עובדים זרים למכסה הקיימת.
  • ביטול המע"מ על שירותי בנייה במסגרת פרויקטי תמ"א 38.

ראשי ההתאחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנכ"לי ההתאחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיאי ההתאחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זרקור: ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב - יפו - בת-ים
  2. ^ גם לקבלנים פרטיים הלק בכביש הגבורה, הַבֹּקֶר, 22 בדצמבר 1948
    מכתבים למערכת, המשקיף, 21 בדצמבר 1948
  3. ^ בית הקבלן מוקם בת"א, חרות, 18 באפריל 1955
  4. ^ אבי בר-אלי, בית הקבלן בת"א נמכר ב-9.5 מיליון ד', באתר הארץ, 1 באפריל 2007
  5. ^ נועם דביר, הדחפורים עולים על "בית הקבלן והבונה", באתר הארץ, 25 בינואר 2012
  6. ^ מרדכי אלקן, פרם ומרכז הקבלנים: להוריד את מחיר הדירות, מעריב, 20 בדצמבר 1989
  7. ^ אתר למנויים בלבד מירב ארלוזורוב, הלובי המדהים של הקבלנים, באתר TheMarker‏, 17 בספטמבר 2014
  8. ^ אתר למנויים בלבד מירב ארלוזורוב, למה הקבלנים כל כך רוצים סינים, באתר TheMarker‏, 22 בספטמבר 2014
  9. ^ אתר למנויים בלבד נמרוד בוסו, המהלך ש"ישנה את פני ענף הבנייה" יצא לדרך: אלפי סינים מתחרים על כרטיס לישראל, באתר TheMarker‏, 2 באוגוסט 2017
  10. ^ אוצר הקבלנים, הַבֹּקֶר, 7 בספטמבר 1955
  11. ^ "בנק הבנייה לישראל" יתחיל לפעול בעוד שבוע, דבר, 1 במרץ 1978
  12. ^ השר לוי ממליץ להלוות חצי מיליארד לבנק הבנייה, דבר, 4 בספטמבר 1980
  13. ^ מרדכי אלקן, נדחתה בקשת "בנק הבנייה" לגייס הון, מעריב, 8 באפריל 1984
  14. ^ הרווח הנקי של בנק הבנייה 205 אלף ש"ח, מעריב, 23 במרץ 1990
  15. ^ גורמים בבנק ישראל: אין ביקוש לבנקים הקטנים המוצעים למכירה, באתר גלובס, 21 בספטמבר 1997
  16. ^ יצחק דנון, ‏קבלנים טוענים לפעולות פסולות שהביאו לריקון החברה לפיתוח של מרכז הקבלנים מנכסיה, באתר גלובס, 25 בספטמבר 1997
  17. ^ אביב לוי, ‏"קבלנים": חוב אג"ח של 40 מ' ש' - פחות ממיליון שקל בקופה, באתר גלובס, 29 בספטמבר 2009
  18. ^ אריק מירובסקי, התאחדות הקבלנים איחדה את חטיבות הקבלנים החוזיים והבונים, באתר הארץ, 24 ביולי 2007
  19. ^ הסתדרות עובדי הבניין והעץ
  20. ^ הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל - הכשרות מקצועיות, באתר קרן לעידוד ענף הבניה בישראל
  21. ^ "הקבלן והבונה" מתוך אתר התאחדות הקבלנים והבונים בישראל
  22. ^ התאחדות הקבלנים העניקה 30 מלגות לסטודנטים והעלתה תרומה לעמותות "בית נועם" וה"חוט המשולש" בהיקף כולל של 200,000 ש"ח מתוך אתר התאחדות הקבלנים והבונים בישראל
  23. ^ אבי בר-אלי, בשורות טובות לענף הנדל"ן בישראל: רשות המסים החליטה לבטל את מס המכירה ולצמצם את מס הרכישה, באתר TheMarker‏, 13 באוגוסט 2007
  24. ^ אריק מירובסקי, בחינת תוצאות המלחמה האחרונה מלמדת: יש צורך בממ"דים גדולים יותר, באתר TheMarker‏, 14 בפברואר 2007
  25. ^ אריק מירובסקי, אושרה בניית מרפסות חופפות בבניינים חדשים, באתר TheMarker‏, 31 במרץ 2008
  26. ^ אריאל רוזנברג, האוצר שינה את שיטת ההצמדה במכרזי ממשלה בתחומי התשתיות והבנייה, גלובס, 24 בדצמבר 2008
  27. ^ גיא ליברמן, האם הפעם הם יראו את הכסף? ועדת הכספים אישרה תוכנית סיוע לקבלנים בהיקף של 500 מיליון שקל, באתר TheMarker‏, 9 ביוני 2009
  28. ^ רותם סלע, על רקע עליית מחיר הברזל בעולם ב-70%: האוצר מוריד את המכס על הברזל שעמד על 10%, באתר TheMarker‏, 28 במאי 2008
  29. ^ אורי חודי, פרסום ראשון: התאחדות הקבלנים השאירה את העובדים הזרים בענף הבנייה, באתר כלכליסט, 13 במאי 2009
  30. ^ עינת פז-פרנקל, הושגה ארכה: עובדים זרים יועסקו בענף הבנייה גם בשנת 2010, בוטל ההיטל הכספי, אתר ביזפורטל, 14 במאי 2009
  31. ^ נמרוד בוסו, מנכ"ל עיריית ירושלים לשעבר, אמנון מרחב, מונה למנכ"ל התאחדות הקבלנים, באתר כלכליסט, 27 בינואר 2019
  32. ^ אתר למנויים בלבד הדר חורש, יגאל סלוביק מונה למנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, באתר הארץ, 21 בפברואר 2023