הר ברכה

הר ברכה
היישוב הר ברכה במבט אווירי מדרום מזרח. תשפ"א (2021)
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז יהודה ושומרון
מועצה אזורית שומרון
גובה ממוצע[1] ‎844 מטר
תאריך ייסוד 1983
סוג יישוב יישוב 2,000‏–4,999 תושבים
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף פברואר 2024 (אומדן)[1]
  - אוכלוסייה 3,273 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎2.7% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
3 מתוך 10
https://yhb.co.il/

הַר בְּרָכָה (בקיצור: בְּרָכָה) היא התנחלות במתכונת של יישוב קהילתי דתי בגב ההר שבשומרון, על רכס הר גריזים שמדרום לשכם. היישוב משתייך למועצה אזורית שומרון.

שמו של היישוב נגזר מהפסוק: ”וְנָתַתָּה אֶת הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל.[3]

תיאור גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחזית התמונה - היישוב הר ברכה. בחלקה העליון - הר גריזים. ברקע, מכוסה בעננים - הר עיבל.
שלג ביישוב הר ברכה (תשפ"א, 2021). ברקע נראה עמק המכמתת.
מצוק פרול במדרון המזרחי של רכס הר גריזים, מזרחית להר ברכה.

מיקומו של היישוב הוא בגב ההר, על השלוחה הדרומית של רכס הר גריזים, בסמוך לקריית לוזה שמדרום לשכם, בגובה מקסימלי של כ-870 מ' מעל פני הים. מצפון ליישוב, על הר גריזים המקראי, שוכנת שכונת השומרונים שהיא חלק מתחומה המוניציפלי של שכם, אך מוגנת על ידי צה"ל. צפונית יותר נמצא מצפה יוסף הצופה על קבר יוסף ושכם הקדומה. הגישה אל היישוב היא מצומת תפוח או מכביש 55 דרך ציר גלעד, ומנקודת המפגש ב'כיכר יצהר הגדולה' צפונה דרך כיכר חטיבת שומרון.

תנאי השטח הם במת הר מישורית עם מדרונות מזרחיים תלולים מאוד. אחד מהם הוא מצוק פרול המתאים לגלישת סנפלינג. האקלים קריר ויבש. למרגלות היישוב נמצא מעיין עין מח'נה ("מעיין עמשא"). סמוך לגבעת סנה יעקב ולמעיין נמצאת שמורת האלות האטלנטיות בה עשרות עצי אלה אטלנטית ועשבייה הכוללת את שעורת התבור ועיריוני צהוב. סמוך להן מצויים שרידי חורבה עתיקה.

התפתחות היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הר ברכה החל את דרכו בא' בכסלו ה'תשמ"ג (17 בנובמבר 1982), כהיאחזות נח"ל שאויש על ידי 15 חיילי נח"ל. המאחז אוזרח בטקס חגיגי ביום העצמאות, ה' באייר תשמ"ג, 18 באפריל 1983.[4] בשנת 1985 מנה היישוב 85 נפשות, יותר ממחציתן פעוטות.[5]

בשנת התשמ"ח (סוף 1987) הגיע גרעין משפחות מ"מכון מאיר" אשר הקימו וייסדו את היישוב. לאחר הקמת היישוב הגרעין המייסד ביקש למנות רב ליישוב והרב אליעזר מלמד נבחר לתפקיד.[6]

בדצמבר 1988, רצח מחבל ערבי את תושב המקום יעקב פרג, בזמן ששמר על האדמות סביב ליישוב. לאחר שרצח את פרג, נטל המחבל את נשקו של פרג והחל לירות באמצעותו לעבר חיילי מילואים שהיו במקום. במהלך הקרב נהרג רב"ט ארטור הרסטיג.[7] כחצי שנה לאחר מכן, הוטמן מטען נפץ סמוך למקום הרצח, על ציר העלייה ליישוב, והוסווה כדגל ישראל שעליו צויר צלב קרס. המטען התפוצץ כאשר ניסה תושב היישוב לתלוש את הדגל. התושב נפצע באורח בינוני.[8]

היישוב פותח על ידי ארגון אמנה. לאחר שנים שבהן התפתח היישוב בקצב איטי, החלה במחצית העשור הראשון של שנות ה-2000 האצה בקצב הפיתוח והגדילה. בשנים אלו הצטרפו ליישוב כ־25 משפחות חדשות בשנה. בשנת 2007 מנה היישוב כ־200 משפחות. נכון לשנת 2022 מונה היישוב כ-3,100 תושבים.

בית עלמין הוקם ביישוב בראש השנה ה'תשמ"ה, בהנחיית הרב יצחק מאיר האיתן, רב השומרון, שהתגורר בקדומים אולם בפועל שימש גם רבם של יישובים קטנים בשומרון, עבור פזית אלימלך מראשוני ילודי הר ברכה.[9]

התפתחותו של היישוב נובעת בין היתר בזכות הישיבה הממוקמת בו. רוב התלמידים שנישאו מתגוררים ביישוב, דבר התורם רבות להתפתחות המקום. היישוב מאופיין בהתיישבות צעירה; 70% ממשפחות היישוב צעירות מגיל 30. במעון בהר ברכה, הגדול בשומרון, ישנם מעל 200 תינוקות.

בספטמבר 2014 נחנכה ביישוב שכונת "מצפה שלם", הצופה אל שכם (אחד משמותיה של שכם הקדומה הוא: 'שלם'), וכוללת 48 יחידות דיור בבנייה רוויה.[10] בסוף שנת תשע"ז (2017) הסתיימה בניית בתי ספר יסודיים ביישוב. בחג סוכות ה'תשע"ח נחנכה שכונת "צורים". בשנת תש"פ (2019) נחנכה שכונת צורים ב'. מצפון-מערב לשכונת צורים ישנה חורשה הצופה על ואדי צור (שעל שמו שכונת צורים) החוצץ בין הר ברכה להר גריזים שבו שוכנת שכונת השומרונים.

בשנת 2011 הגיעה קבוצה גדולה של נוצרים אוונגליסטים לסייע בבציר הכרמים הסמוכים ליישוב, ביוזמתו ובאישורו של הרב מלמד, והתגוררו בגבעה המערבית של היישוב.

מבט לוואדי צור והר גריזים מהחורשה שמצפון-מערב לשכונת צורים בהר ברכה

בשנת הלימודים ה'תשפ"א הוקמה ישיבה תיכונית ביישוב ובה לומדים כ-150 תלמידים. בשנת הלימודים שלאחר מכן, באלול תשפ"א (אוגוסט 2021) נחנך בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג מבנה הקבע של אולפנת צביה ביישוב, שבו לומדות כ-310 תלמידות.

מוסדות ועסקים ביישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מוסדות חינוך: מעונות, גני ילדים (אחד עשר במספר), בית ספר ממ"ד בנים, בית ספר ממ"ד בנות, חטיבת ביניים לבנים, אולפנת צביה לבנות, ישיבה תיכונית צביה לבנים, ישיבת הסדר הר ברכה, כפר סטודנטים וסטודנטיות.
  • עוד ביישוב: סניפי תנועת הנוער אריאל, לבנים ובנות.
  • עסקים: חנות כלבו לבית -" בית וגן", חנות חדפעמי ועוד "דינר", מתחם חללי עבודה משותפים "בצוותא", בית הארחה, יקב, מכולת, פיצרייה, מאפייה ובריכה טיפולית, ביישוב מוקם כעת קאנטרי-קלאב הכולל בריכה מחוממת, חדר כושר ובית קפה
  • מרפאות: מרפאות קופות חולים לאומית ומכבי, ומרפאת שיניים.
  • הוצאת ספרים מכון הר ברכה דרכה יוצאת סדרת פניני הלכה וספרים נוספים.

סנה יעקב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחז גבעת סנה יעקב (נקרא גם "גבעת רונן") הוקם בטבת ה'תשנ"ט כקילומטר וחצי מדרום ליישוב על ידי רונן ערוסי. המקום נקרא על שם יעקב פרג, תושב הר ברכה שנרצח במקום עשר שנים קודם לכן (תשמ"ט).

אוסף תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוף משכונת צורים בהר ברכה
הנוף משכונת צורים בהר ברכה

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הר ברכה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ ספר דברים, פרק י"א, פסוק כ"ט
  4. ^ מרדכי בר-און, שלום עכשיו: לדיוקנה של תנועה, הקיבוץ המאוחד תשמ"ה, עמ' 52.
  5. ^ אהרון דולב, ברכה על הר הברכה, מעריב, 29 בספטמבר 1985
  6. ^ עיתון נקודה, גיליון 125, כ"ג בכסלו תשמ"ט
  7. ^ עמנואל רוזן ואהוד רבינוביץ, רועה ערבי רצח מתנחל ונהג מילואים ליד הר ברכה - ואחר כך נהרג מאש חיילים, מעריב, 14 בדצמבר 1988
  8. ^ איתן לוין, תושב הר ברכה משר את הדגל שהושחת ופיצוץ ריסק את ידו, מעריב, 29 במאי 1989
  9. ^ אהרון דולב, ברכה על הר הברכה, מעריב, 29 בספטמבר 1985, עמיחי ונעה כנרתי, לשם שמים - על הרב יצחק מאיר האיתן, תשס"ח, עמ' 77.
  10. ^ עדו בן פורת, הר ברכה מתרחב: חומת המגן של ישראל, באתר ערוץ 7, 4 בספטמבר 2014