הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקירגיזית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של קירגיזסטן
Кыргыз Советтик Социалисттик Республикасы
דגלסמל

לחצו כדי להקטין חזרה

הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוזבקיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראיניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראיניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האזריתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האזריתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אסטוניההרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הארמניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הבלארוסיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של גאורגיההרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הטג'יקיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הטורקמניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הלטביתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הליטאיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית המולדובניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקזחיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקירגיזיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיההרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיהמונגוליההרפובליקה העממית של סיןקוריאה הצפוניתקוריאה הדרומיתיפןאפגניסטןאיראןעיראקכוויתערב הסעודיתסוריהטורקיהרומניהצ'כוסלובקיההונגריהפוליןגרמניהדנמרקהולנדבלגיההממלכה המאוחדתהאי מאןפינלנדשוודיהנורווגיהסבאלברד (נורווגיה)
מוטו לאומי פועלי כל הארצות התאחדו! עריכת הנתון בוויקינתונים
ממשל
משטר רפובליקה סובייטית
שפה נפוצה קירגיזית, רוסית
עיר בירה פרונזה
(והעיר הגדולה ביותר)
גאוגרפיה
יבשת אסיה
היסטוריה
הקמה קבלת מעמד של רפובליקה סובייטית בתוך ברית המועצות
תאריך 5 בדצמבר 1936
פירוק פירוק ברית המועצות
תאריך 31 באוגוסט 1991
ישות קודמת רוסיה הסובייטית (1954–1991)רוסיה הסובייטית (1954–1991) רוסיה הסובייטית
ישות יורשת קירגיזסטןקירגיזסטן קירגיזסטן
שטח בעבר 198,500 קמ"ר (נכון ל־1991)
אוכלוסייה בעבר 4,257,800 (נכון ל־1989)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקירגיזיתקירגיזית: Кыргыз Советтик Социалисттик Республикасы, ברוסית: Киргизская Советская Социалистическая Республика) הייתה אחת הרפובליקות בברית המועצות. בתקופת התפרקות ברית המועצות הכריזה קירגיזסטן על עצמאותה ב-31 באוגוסט 1991.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעברה הקדום התגוררו בשטח המדינה שבטים נודדים שהתפרנסו ממרעה וגרו באוהלי יורטה המתאימים למזג האוויר באזור וניתנים להעברה ממקום למקום.העידן המודרני חולל שינויים נרחבים באזור. שטחה של קירגיזסטן סופח לאימפריה הרוסית בשנים 18551876 כחלק של כיבוש ח'אנות קוקנד. תחת שלטון ברית המועצות באוקטובר 1924 היא נהפכה קיבלה אטונומיה בתור הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוטונומית הקירגיזית ובשנת 1937 היא הפכה לרפובליקה סובייטית ושמה המלא היה "הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקירגיזית", כמו כן שמותיה הנוספים היו "SSR הקירגיזית" ו"קירגיזיה" באוגוסט 1991 קירגיסטן הכריזה על עצמאותה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1926 גרו ברפובליקה כמיליון איש. במפקד האחרון שהתרחש בברית המועצות (1989) חיו בקירגיסטן 4.25 מיליון בני אדם. רוב האוכלוסייה הם קירגיזים. רוב העם הוא מוסלמי, ודובר קירגיזית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחצו כדי להקטין חזרה
רוסיה הסובייטיתקזחסטן הסובייטיתקירגיזסטן הסובייטיתטג'קיסטן הסובייטיתאוזבקיסטן הסובייטיתגאורגיה הסובייטיתטורקמניסטן הסובייטיתאזרבייג'ן הסובייטיתארמניה הסובייטיתאוקראינה הסובייטיתמולדובה הסובייטיתבלארוס הסובייטיתליטא הסובייטיתלטביה הסובייטיתרוסיה הסובייטיתאסטוניה הסובייטית
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

רפובליקות ברית המועצות. למידע על רפובליקה, לחצו עליה


ערך זה הוא קצרמר בנושא ברית המועצות ובנושא קירגיזסטן. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.