הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית המולדובית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של מולדובה
Република Советикэ Сочиалистэ Молдовеняскэ
דגלסמל

לחצו כדי להקטין חזרה

הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוזבקיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראיניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראיניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האזריתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האזריתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אסטוניההרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הארמניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הבלארוסיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של גאורגיההרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הטג'יקיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הטורקמניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הלטביתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הליטאיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית המולדובניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקזחיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקירגיזיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיההרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיהמונגוליההרפובליקה העממית של סיןקוריאה הצפוניתקוריאה הדרומיתיפןאפגניסטןאיראןעיראקכוויתערב הסעודיתסוריהטורקיהרומניהצ'כוסלובקיההונגריהפוליןגרמניהדנמרקהולנדבלגיההממלכה המאוחדתהאי מאןפינלנדשוודיהנורווגיהסבאלברד (נורווגיה)
מוטו לאומי פועלי כל הארצות התאחדו! עריכת הנתון בוויקינתונים
ממשל
משטר רפובליקה סובייטית
שפה נפוצה מולדובנית, רוסית
עיר בירה קישינב
(והעיר הגדולה ביותר)
רשות מחוקקת Supreme Soviet of Moldavia עריכת הנתון בוויקינתונים
גאוגרפיה
יבשת אירופה
היסטוריה
הקמה כיבוש מולדובה
תאריך 2 באוגוסט 1940
פירוק פירוק ברית המועצות
תאריך 27 באוגוסט 1991
ישות קודמת ממלכת רומניהממלכת רומניה ממלכת רומניה
ישות יורשת מולדובהמולדובה מולדובה
טרנסניסטריהטרנסניסטריה טרנסניסטריה
שטח בעבר 33,843 קמ"ר (נכון ל־1991)
אוכלוסייה בעבר 4,337,600 (נכון ל־1989)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית המולדובניתמולדובנית: Република Советикэ Сочиалистэ Молдовеняскэ) הייתה אחת מ-15 הרפובליקות של ברית המועצות. מולדובה נכבשה על ידי הצבא האדום ב-2 באוגוסט 1940 בזמן מלחמת העולם השנייה. כשהתפרקה ברית המועצות הכריזה מולדובה על עצמאותה ב-27 באוגוסט 1991.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסובייטים הקימו ישות אוטונומית במקום בשנת 1924. לבסוף, מולדובה עצמה נכבשה מידי הרומנים פעם במלחמת העולם השנייה והאוטונומיה הסובייטית חודשה בקיץ 1940. בשנים שלאחר מכן נשלחו עשרות אלפי אנשים שנחשדו כמאיימים על השלטון ל"חינוך מחדש" בסיביר או בקזחסטן. בנוסף על כך, השלטון הסובייטי רדף את הכמורה וגירש גרמנים אתניים. בסוף העשור היה רעב כבד ברפובליקה.

עם שלטונו של ניקיטה חרושצ'וב בשנים 19531964 אט אט מולדובנים החלו לחזור לארץ מהגולאגים. בשנות ה-70 וה-80 הרפובליקה קיבלה כספים רבים מהשלטון על מנת לפתח את האזור.

בשנות שלטונו של מיכאיל גורבצ'וב חלה תחייה וחידוש התנועה הלאומית במולדובה, לאחר שלטון הדיכוי של ליאוניד ברז'נייב. בשנים אלו החלו מחשבות על היפרדות מהשלטון המרכזי. בסוף אוגוסט 1989 השפה המולדובנית אומצה כשפה הרשמית והיא הוחזרה לאותיות הלטיניות, כמו שהיה לפני השלטון הסובייטי. באביב- סתיו 1991 מולדובה הכריזה על עצמאות וברית המועצות התפרקה, ובכך תמו הימים על הרפובליקה.

במולדובה של ימנו חבל טרנסניסטריה הטוען לעצמאות משתמש באותו דגל של הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית המולדובית

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 1989, 64.5% מהאוכלוסייה הייתה מולדובנית (בניגוד ל-68.8% בשנת 1941). לאומים מרכזיים אחרים שישבו במקום היו הרוסים והאוקראינים (13% מכל קבוצה, נכון ל-1989). במולדובה (1989) היו גם כ-1.5% (65,000) יהודים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחצו כדי להקטין חזרה
רוסיה הסובייטיתקזחסטן הסובייטיתקירגיזסטן הסובייטיתטג'קיסטן הסובייטיתאוזבקיסטן הסובייטיתגאורגיה הסובייטיתטורקמניסטן הסובייטיתאזרבייג'ן הסובייטיתארמניה הסובייטיתאוקראינה הסובייטיתמולדובה הסובייטיתבלארוס הסובייטיתליטא הסובייטיתלטביה הסובייטיתרוסיה הסובייטיתאסטוניה הסובייטית
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

רפובליקות ברית המועצות. למידע על רפובליקה, לחצו עליה


ערך זה הוא קצרמר בנושא ברית המועצות ובנושא מולדובה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.