הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אזרבייג'ן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אזרבייג'ן
Азербайджанская Советская Социалистическая Республика, Азәрбајҹан Совет Сосиалист Республикасы, Азәрбајҹан Республикасы
דגלסמל

לחצו כדי להקטין חזרה

הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוזבקיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראיניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראיניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האזריתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האזריתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אסטוניההרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הארמניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הבלארוסיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של גאורגיההרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הטג'יקיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הטורקמניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הלטביתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הליטאיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית המולדובניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקזחיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הקירגיזיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיההרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיהמונגוליההרפובליקה העממית של סיןקוריאה הצפוניתקוריאה הדרומיתיפןאפגניסטןאיראןעיראקכוויתערב הסעודיתסוריהטורקיהרומניהצ'כוסלובקיההונגריהפוליןגרמניהדנמרקהולנדבלגיההממלכה המאוחדתהאי מאןפינלנדשוודיהנורווגיהסבאלברד (נורווגיה)
מוטו לאומי פועלי כל הארצות התאחדו! עריכת הנתון בוויקינתונים
ממשל
משטר רפובליקה סובייטית
שפה נפוצה אזרית, רוסית, ארמנית
עיר בירה באקו
(והעיר הגדולה ביותר)
רשות מחוקקת הסובייט העליון של הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אזרבייג'ן עריכת הנתון בוויקינתונים
גאוגרפיה
יבשת אירואסיה
היסטוריה
הקמה  
תאריך
רפובליקת הברית
28 באפריל 1920
5 בדצמבר 1936
פירוק פירוק ברית המועצות
תאריך 30 באוגוסט 1991
ישות קודמת הרפובליקה הדמוקרטית של אזרבייג'ן
ישות יורשת אזרבייג'ןאזרבייג'ן אזרבייג'ן
שטח בעבר 86,600 קמ"ר (נכון ל־1991)
אוכלוסייה בעבר 7,037,900 (נכון ל־1989)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אזרבייג'ןאזרית: Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikası, ברוסית: Азербайджанская Советская Социалистическая Республика) הייתה אחת מ-15 הרפובליקות שהרכיבו את ברית המועצות. כאשר התפרקה ברית המועצות ב-1991 הכריזה אזרבייג'ן על עצמאותה ב-18 באוקטובר 1991.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפובליקה הוקמה ב-28 באפריל 1920 לאחר שיחידות הצבא האדום כבשו את השטח ונפילת הרפובליקה הדמוקרטית של אזרבייג'ן. בין השנים 19221936 היא הייתה חלק של הרפובליקה הסובייטית הפדרלית הסוציאליסטית עבר-הקווקז.

במהלך סוף 1920 - תחילת 1921 היה לא ברור האם שטח נגורנו קרבאך יכלל בתוך הרפובליקה. בסופו של דבר, ב-5 ביולי 1921 הגוף העליון של המפלגה הקומוניסטית באזור בקווקז "קווביורו" החליט על כך ששטח נגורנו קרבאך יכלל בתוך אזרבייג'ן הסובייטית. בשנת 1923 בחלק מהאזורים בהם קיים רוב לאוכלוסייה הארמנית הוקם אזור אוטונומי. עם זאת, היו כמה אזורים סמוכים בהם היה רוב ארמני אך הם לא נכללו בשטח האזור האוטונומי. החלטות אלו בסופו של דבר הביאו להתלקחות האזור במהלך שנות ה-80 של המאה ה-20.

ביולי 1920 הצבא האדום כבש אזור נחיצ'יבאן שמאוכלס בעיקר על ידי האזרים. בשנת 1924 בשטח האזור הוקמה רפובליקה אוטונומית שהייתה חלק של הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אזרבייג'ן.

בשנת 1929 הוחלט על מעבר הכתב האזרי לשימוש באלפבית לטיני, רק לאחר עשור - בשנת 1939 בוצע מעבר לשימוש באלפבית קירילי.

במהלך מלחמת העולם השנייה גרמניה הנאצית תכננה להיכנס לשטח הרפובליקה ואף היה מועד יעד לכיבוש באקו ב-25 בספטמבר 1942. יעד זה לא הושג וכוחות וורמאכט נעצרו בצפון קווקז. תשתיות תחבורתיות של הרפובליקה היו נתיב חשוב בהעברת סחורות במסגרת השאל-החכר מארצות הברית דרך איראן. במהלך המלחמה נהרגו כ-290,000 אזרים.

סוף שנות ה-80, תקופת שלטונו של מיכאיל גורבצ'וב אופיינו בתסיסה בקווקז, במיוחד בסוגיית נגורנו קרבאך. בשנים אלו הוקמו ארגונים פוליטיים ולאומיים רבים. בשנים אלו חלו מהומות רבות, אשר הפכו בסופו של דבר למלחמת נגורנו קרבאך.

לחצו כדי להקטין חזרה
רוסיה הסובייטיתקזחסטן הסובייטיתקירגיזסטן הסובייטיתטג'קיסטן הסובייטיתאוזבקיסטן הסובייטיתגאורגיה הסובייטיתטורקמניסטן הסובייטיתאזרבייג'ן הסובייטיתארמניה הסובייטיתאוקראינה הסובייטיתמולדובה הסובייטיתבלארוס הסובייטיתליטא הסובייטיתלטביה הסובייטיתרוסיה הסובייטיתאסטוניה הסובייטית
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

רפובליקות ברית המועצות. למידע על רפובליקה, לחצו עליה


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ברית המועצות ובנושא אזרבייג'ן. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.