הרי קלמון

הרי קלמון
جبال القلمون
תצלום לוויין של רכס הרי קלמון (בצד המזרחי העליון).
תצלום לוויין של רכס הרי קלמון (בצד המזרחי העליון).
מידע כללי
גובה עד 2,500 מטר
מדינה לבנוןלבנון לבנון
סוריהסוריה סוריה
מיקום סוריהסוריהסוריה
רכס הרים הרי מול הלבנון
קואורדינטות 34°00′06″N 36°49′21″E / 34.00158333°N 36.82261111°E / 34.00158333; 36.82261111
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרי קָלָמ֫וּןערבית: جبال القلمون) הם רכס הרים המהווה את החלק הצפון-מזרחי של הרי מול הלבנון. הם ממוקמים צפון-מזרחית לבירה הסורית דמשק, לאורך גבול סוריה–לבנון: החל מעמק נהר בַּרַדַא בדרום-מערב ועד לעיר חיסיאא (אנ') בצפון-מערב. גובה השיא של הרכס הוא בסביבות 2,500 מטרים מעל פני הים.

אקלים ותיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האקלים על פסגות ההרים הוא נעים עד קריר מעט בקיץ, והופך לקר במיוחד בחורף עם שלג כבד; כתוצאה ממזג האוויר הייחודי, החקלאות באזור כוללת מטעים של דובדבנים, משמשים, שזיפים, אפרסקים, תפוחים, תאנים וענבים באיכות גבוהה.

בין קפלי הרי קלמון יש עשרות שרידים של מערות ומבנים שנחצבו בסלע, מקדשים, מנזרים, כנסיות ומבנים היסטוריים אחרים, רובם משתייכים לעם הארמי אשר חלק מהכפרים על מורדות ההרים עדיין דוברים את שפתו העתיקה (ארמית) בחיי היומיום שלהם. בנוסף, יש לאורך הרכס מעיינות מים טבעיים ומינרלים. ההרים תופסים חלק חשוב במלחמת האזרחים בסוריה, ומהווים את שדה הלחימה העיקרי בין המורדים הסורים לחזבאללה במהלך זליגת מלחמת האזרחים בסוריה ללבנון.

ערים ויישובים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך המורדות של הרי קלמון (בעיקר בצד הסורי) יש עשרות ערים בינוניות לצד מאות כפרים קטנים. בין היישובים הבולטים ניתן למנות את הבאים:

  • מעלולה – עיר סורית עתיקה בעלת רוב נוצרי הנמצאת בתוך הרי קלמון. ממוקמת מתחת לצלע הרי קלמון בגובה של 1,400 מטר מעל פני הים כ-50 קילומטרים צפונית מזרחית לדמשק.
  • סיידנאיה (Saidnaya) – עיר סורית בגובה של 1,500 מטר מעל פני הים הממוקמת 27 ק"מ צפונית לדמשק. יש בה קהילה משמעותית של דוברי ארמית והיא מאוכלסת על ידי נוצרים ומוסלמים. מספר התושבים בה הוא כ־25,000 נכון לשנת 2004.
  • קארה (Qara) – עיר סורית בעלת 12,000 תושבים הנמצאת מספר קילומטרים ממעלולה ועל מורדות הרי קלמון. העיר מרוחקת 97 ק"מ צפונית לדמשק וכ-15 ק"מ מאל-נאביק. מורכבת מסונים ונוצרים.
מערות עתיקות בהרי קלמון
  • אל-קטייפה – עיר סורית בעלת 26,000 אנשים. היא יושבת על ציר דמשק–תדמור ודמשק–חלב ומכאן חשיבותה האסטרטגית. בעיר יש שרידים של אמת המים הרומית.
  • א-נַּ֫בֶּכּ (Al-Nabek) – עיר סורית הנמצאת 81 ק"מ דרומית לחומס וצפונית לדמשק. מספר תושביה לשנת 2004 הוא כ-32,000 אנשים. היא מורכבת ממוסלמים סונים ומנוצרים.
  • רַנְכּ֫וּס (Rankous)עיירת נופש סורית במחוז הכפרי של דמשק (ריף דמשק) הממוקמת בגובה של 1,650 עד 2,500 מטר מעל פני הים. היא מורכבת ממוסלמים סונים ומספר תושביה נכון לשנת 2004 עומד על כ-7,000 אנשים.
  • מָנִ֫ין (Manin) – עיירה סורית המשמשת כאתר תיירות פופולרי בשל עמק מָנִ֫ין במרכזה המוקף בשבעה ערים. היא ממוקמת בגובה של 1,200 מטר מעל פני הים ויש בה כ-17,000 אנשים נכון לשנות 2004. האוכלוסייה מורכבת בעיקר ממוסלמים סונים. בעיר יש שרידים מהתקופה הביזנטית.
  • יברוד – עיר סורית ממוקמת בגובה של כ-1,500 מטר מעל פני הים, בסמיכות להרי קלמון. נראה שמקור שם העיר הוא מהשפה הארמית ומשמעותו היא "קר" לרמז על מזג האוויר הקריר. מספר התושבים לשנת 2004 הוא כ-25,000 אנשים.
  • קוסייר – עיר סורית על גבול לבנון, הממוקמת דרומית לחומס, בגובה כ-540 מטר מעל פני הים.
  • אל-שארקה[דרושה הבהרה] – כפר סורי המורכב מנוצרים יוונים-אורתודוקסים דוברי ארמית ומסונים. מספר התושבים היה בסביבות 1,000 נכון לשנת 2004.
  • זבדאני – עיר בגובה 1,100 מטר מעל פני הים. היא נמצאת בתוך עמק ירוק המוקף בהרים שמסביב. העיר נמצאת על ציר דמשק–לבנון ועל כן חשיבותה מרובה. לפני מלחמת האזרחים העיר הורכבה מסונים ונוצרים אולם כיום היא הרוסה כמעט לגמרי.
  • ג'ובעדין (Jubb'adin) – כפר סורי בן 3,000 תושבים בשנות האלפיים. מורכב ממוסלמים ומארמים.
  • מדאיא – עיירה הררית בגבול סוריה–לבנון בגובה כ-1,600 מטר מעל פני הים. מרבית תושביה סונים והיא מהווה אתר תיירות מבוקש בקיץ.
  • תלפיתא (Talfita) – כפר סורי במחוז ריף דמשק למרגלות הרי קלמון. האוכלוסייה שלו מורכבת מסונים, ומספר התושבים הוא כ-4,000 אנשים נכון לשנת 2004.
  • בלודאן – עיר בגובה 1,500 מטר מעל פני הים שמספר תושביה עומד על כ-3,000. נמצאת במחוז ריף דמשק.
  • חַלְבּ֫וּן (Halboun) – כפר סורי המורכב ממוסלמים סונים. תושביו נאמדו בסביבות 6,000 אנשים לשנת 2004.
  • טופייל (בערבית: طُفَيل) – כפר לבנוני בעל 800 תושבים הממוקם דרומית מזרחית לבעלבכ ומספר קילומטרים מהגבול הלבנוני-סורי.

במלחמת האזרחים בסוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – זליגת מלחמת האזרחים בסוריה ללבנון

בשנה הראשונה של מלחמת האזרחים בסוריה, המורדים הצליחו לכבוש עיירות אסטרטגיות בגבול סוריה–לבנון כמו זבדאני וקוסייר. המורדים ניצלו את הגבול הלבנוני להעברת נשק מהאוכלוסייה שתומכת בהם בלבנון. חזבאללה שהחל לעזור למשטרו של בשאר אל-אסד בתחילה עם יועצים צבאיים ולבסוף עם גדודים שלמים של לוחמים, היה חשוף מעתה לפגיעות מצד המורדים הסורים שתיעבו את הארגון בשל מעורבותו בדיכוי האוכלוסייה הסונית בסוריה.

מבט מאחד היישובים הלבנוניים לעבר רכס הרי קלמון

הרי קלמון בגבול שימשו את המורדים הסורים כאזור מושלם לאספקת נשק מלבנון וכן כבסיס עורפי לפעולות סביב דמשק. המורדים היוו איום הן לצבא הסורי שמחסני התחמושת הענקיים שלו בחומס היו סמוכים מדי לאזור והן עבור חזבאללה בשל קרבת ההרים ליישובי השיעים בבקאע והחשיבות האסטרטגית שלהם. נוסף על כך המורדים תקפו שיירות נשק ולוחמים של חזבאללה שחלפו באזור. מספרם של המורדים הסורים משני צידי הגבול הגיע לכ-10,000 לוחמים מה שחידד את הסכנה הנשקפת מהם בעיני אסד ונסראללה. ב-15 בנובמבר 2013, חיל האוויר הסורי פתח במתקפה אווירית כבדה על מעוזי המורדים משני צידי הגבול כשבמקביל אלפי לוחמי חזבאללה פתחו במתקפה קרקעית משטח לבנון שנמשכה חודשים רבים כדי לכבוש לגמרי או באופן חלקי את הערים הסוריות הסמוכות לגבול לבנון: קארה, יברוד, זבדאני, סיידנאיה, א-נַּבֶּכּ ועוד. לאחר קרבות ממושכים בכל האזור שערכו למעלה משנה, המורדים הסורים נדחקו בלבנון לאזור קטן באופן יחסי, כאשר חזבאללה השתלט לראשונה בפומבי על שטחים לבנוניים והניף שם את דגלו – כדי למנוע מהמורדים לכבוש אותם בחזרה. הקרבות הרציניים נמשכו עד סוף ינואר 2014 כאשר המורדים מכותרים בשטחה של לבנון ונדחקים מהאזורים שבשליטתם בצד הסורי. למרות הניצחונות של חזבאללה, המאמצים לסלק את הג'יאהדיסטים לחלוטין מהרי קלמון טרם הצליחו. סך האבדות של המורדים עמד על כ-930 לוחמים, בעוד שאבדותיו של חזבאללה אינן ידועות אך יש המעריכים שמודבר בעשרות.

בעוד שארגוני המורדים "המתונים" יחסית כצבא הסורי החופשי וצבא האסלאם מהחזית האסלאמית התבססו באזור כדי לנקום בחזבאללה, ג'בהת א-נוסרה לחמה תדיר גם בצבא לבנון והיא הפכה במהירות לגורם הדומיננטי באזור. הגעתה של תגבורת לוחמים של דאעש בדצמבר 2014, הובילה לגל של עריקות מהצבא הסורי החופשי לדאעש כך שהיא הייתה מהכוחות החזקים בגזרה. ג'בהת א-נוסרה הקימה עם דאעש ברית טקטית עם מטרות משותפות. ב-2 באוגוסט 2014, לאחר שכוחות הביטחון הלבנוניים עצרו את מפקד חזית א-נוסרה באזור, כ-700 לוחמים של המדינה האסלאמית וג'בהת א-נוסרה פתחו בהסתערות על העיירה ערסאל על מורדות הרי קלמון שהחלה בתקיפת תחנת המשטרה בעיר ושביית 16 שוטרים. החמושים השתלטו במהירות על שכונות רבות בעיר וצבא לבנון פתח במתקפה חזקה באמצעות חיל האוויר על מעוזיהם שהובילו למותם של 30 לוחמים ג'יהאדיסטים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרי קלמון בוויקישיתוף
נוף בעיר מעלולה למרגלות הרי קלמון
נוף בעיר מעלולה למרגלות הרי קלמון