הקפצת אבנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקפצת אבנים על פני המים
הקפצת אבנים

הקפצת אבנים הוא משחק עתיק שמטרתו לזרוק אבן על פני המים באופן כזה, שהמים מחזירים את האבן חזרה למעלה. הצלחה במשחק נמדדת בכמות ההקפצות או לחלופין במרחק המקסימלי אליו האבן מגיעה. ב-1989 אף הוקמה בארצות הברית אגודת ספורט בשם NASSA המקיימת אליפויות עולם בהקפצת אבנים. שיא העולם בהקפצת אבנים עומד על 88 הקפצות, והוא נקבע ב-6 בספטמבר 2013[1].

ברעיון הקפצת האבנים נעשה שימוש במלחמת העולם השנייה, כאשר הבריטים השתמשו בפצצות מקפצות לצורך הריסת סכרים גרמניים במבצע נזיפה.

הסבר מדעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקרים שנעשו בנושא[דרוש מקור], הראו שכאשר זורקים אבן בעוצמה מספיקה אל המים, בזווית שקטנה מ-45 מעלות, המים יחזירו את האבן כאילו פגעה במשטח גמיש, בשל מתח פני המים. הזווית האופטימלית להקפצה היא 20 מעלות. זווית קטנה יותר לא תקנה לאבן גובה מספיק לאחר ההקפצה, וכך כמות ההקפצות תהיה קטנה. זווית גדולה יותר תיגרום להקפצה לא יעילה. זווית הזריקה היא הגורם העיקרי בחשיבותו, אך מלבדה חשיבות גם לצורת האבן, שרצוי שתהיה שטוחה. כמו כן רצוי לזרוק את האבן כאשר היא מסתובבת סביב ציר אנכי, על מנת לשפר את היציבות של האבן.

מדען צרפתי בשם Lyderic Bocquet פרסם בשנת 2004[2]מחקר חדש בנושא הקפצת אבנים. לצורך המחקר נבנה רובוט שזרק אבנים בזוויות שונות ובעוצמות שונות. המחקר העלה שאכן הזווית האופטימלית לזריקה, על מנת להגיע למרחק מקסימלי היא °‏20, אך על מנת להגיע למספר ההקפצות המקסימלי עדיף לזרוק בזווית של 10°‏. החוקרים הצליחו להגיע ל-41 הקפצות כאשר ירו דיסקית ברוחב 10 סנטימטר בזווית של °‏10 ובמהירות של 100 קילומטר לשעה.

מחקר שפורסם בשנת 2023 הראה כי אבנים בצורת תפוח אדמה הן הטובות ביותר להקפצה.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נתז - קליעים עשויים להינתז ממים, בדומה להקפצת אבנים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הקפצת אבנים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המספר הרב ביותר של קפיצות בהקפצת אבנים, באתר ספר השיאים של גינס (באנגלית).
  2. ^ Clanet C, Hersen F, Bocquet L "Secrets of successful stone-skipping", Nature, volume 427, January 2004 PMID 14702075
  3. ^ Ian Sample, Potato-shaped stones are better for skimming, say experts, The Guardian, ‏3 בundefined 2023