הקפאה קריוגנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך קצר ורוב המידע בו בכלל קשור לאזכורים בתרבות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך קצר ורוב המידע בו בכלל קשור לאזכורים בתרבות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מכל חנקן נוזלי המשמש להקפאה קריוגנית

הקפאה קריוגנית היא תהליך היפותטי בו תאים או רקמות שלמות משומרים על ידי הקפאה בקרח יבש או בחנקן נוזלי בתא אטום לחלוטין.

הגוף מגיב לקרח וכל פעולות הגוף נעצרות עד ההפשרה. טמפרטורת ההקפאה היא לכל היותר 80- מעלות צלזיוס, ובדרך כלל אף נמוכה יותר.

בהקפאה קריוגנית הגוף לא זקוק למזון או לנוזלים, והוא שרוי בתרדמת שאינה תלויה באף גורם חיצוני. נכון להיום טרם הוקפא אדם בשלמותו והתעורר בזמן מאוחר יותר. איברים בודדים, לעומת זאת, ניתן להקפיא קריוגנית, והדבר מתבצע לפני ניתוחי השתלת איברים.

בבעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום ידועים מספר מינים של דו-חיים כגון צפרדעים וקרפדות שבבוא החורף מופרשים בגופם סוגים מסוימים של חומרים נוגדי קיפאון וכן אנזימים המגנים על איברי בעל החיים מפני השפעות הקיפאון. חומרים אלו מונעים מהמים בעת ההקפאה מלהפוך לגבישים חדים בתוך התאים וביניהם, ובכך למעשה מאפשרים הקפאה של בעל החיים בקרח או בשלג עד לבוא האביב. למשל סלמנדרה סיבירית.

חוקרים מנצלים הקפאה זו על מנת לשמר ידע, למשל לשמר זנים שהונדסו גנטית.

במחקר שפורסם ביולי 2018 חוקרים הצליחו להחיות שני מיני תולעים נימיות שהוצאו מקפאת-עד של כ-32-41.7 אלף שנים.[1]

אזכורים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקפאה קריוגנית נזכרת לעיתים בספרים ובסרטים העוסקים במדע בדיוני. כך בסרטים "ישנוני","אינטליגנציה מלאכותית", "צעיר לנצח", "איש ההרס", "אוסטין פאוורס", "הנוסע השמיני", "אווטאר", "חמצן", "אידיוקרטיה" ו"רובוטריקים" מוקפאות דמויות שונות ומתעוררות לאחר עשרות שנים לעולם שונה לחלוטין. כך גם בסרט קפטן אמריקה: חייל החורף, מתברר כי באקי עבר הקפאה קריוגנית והוקפא למשך 70 שנה.

בסרט בין כוכבים מאן נמצא בתוך מתקן שינה אשר מטרתו לשמר את חייו תוך שימוש במינימום משאבים.

בסדרת הטלוויזיה המצוירת "פיוצ'רמה" מוקפא בטעות כוכב הסדרה, פריי, בהקפאה קריוגנית ומופשר לאחר אלף שנים. בסדרה "גולשים" בפרק 19 של העונה ה-3 מוקפאת מגי (קארי וורר) בהקפאה קריוגנית על מנת לכבות את מערכות הגוף שלה ולהביאה לבית החולים ללא נזק נוסף. כמו כן, גם בסדרה סאות'פארק מתוארת הקפאה של אריק קרטמן, שמתעורר כ־500 שנים לאחר מכן לתקופה חדשה.

בסדרת הטלוויזיה "עיירה ללא מוצא" המבוססת על טרילוגיית ספרים מאת בלייק קראוץ' תושבי העיירה נחטפים ומושמים בהקפאה קריוגנית, ממנה הם מתעוררים 2,000 שנים לאחר אסון שהחריב את המין האנושי על כדור הארץ. בסדרת הטלוויזיה "באק רוג'רס במאה ה-25" (אנ'), האסטרונאוט האמריקני ויליאם "באק" רוג'רס (שגולם בידי השחקן גיל ג'רארד) קופא בחלליתו בשנת 1987 ומופשר בשנת 2491. בפרק "קדימה, אלוהים, קדימה" בסדרה "סאות' פארק", אריק קרטמן מקפיא את עצמו בשנת 2006 למשך שלושה שבועות, עד להשקת Wii חדש, ומופשר בשנת 2546. בפרק "שובה של האישה הביונית" בסדרה "סטיב אוסטין, האיש השווה מיליונים", ג'יימי סאמרס מתה מוות קליני, אך מוחזרת לחיים באמצעות הקפאה קריוגנית.

גם בסדרת הטלוויזיה "המאה" המבוססת על ספרה של קאסי מורגן ישנו אזכור ושימוש בהקפאה קריוגנית. לאחר הפצצת האזור הירוק היחיד שנותר בכדור הארץ הניצולים בורחים מכדור הארץ באמצעות מעבורת חלל ושם הם מקפיאים את עצמם למשך 125 שנים.

בסרט המתח "חמצן" (2021, נטפליקס), אישה צעירה נכלאת בתוך תא קריוגני, ועליה לשחזר כיצד הגיע לתוכו, כדי להיחלץ.[2]

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר שבו נזכר התהליך הוא "ארטמיס פאול: צופן הנצח", שבו מקפיא הנער הגאון את גופת שומר הראש שלו מספר דקות לאחר שפגע בו כדור בלב. לאחר מכן הוא יוצר קשר עם עולם הפיות, ומחייה בעזרתן את שומר הראש שלו. גם בחוברות הקומיקס קפטן אמריקה מסופר שקפטן אמריקה הוקפא בזמן מלחמת העולם השנייה והתעורר בשנות ה-60.

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת המשחקים "היילו" מופשר מהקפאה קריוגנית גיבור הסדרה, "מאסטר צ'יף" אך במשחק האחרון חוזר להקפאה במטרה שלא להזדקן עד שימצאו את ספינתו הנטושה בחלל. במשחק המחשב Fallout 4 דמותו של השחקן לוקחת מחסה בבונקר גרעיני בשם כספת 111 בשנת 2077 לאחר שארצות הברית הותקפה גרעינית על ידי סין, שם נאמר לה על ידי הצוות הרפואי שעליה להיכנס לתא טיהור לפני קליטתה בתוך הכספת. תא הטיהור מתברר כתא הקפאה קריוגנית, ממנה הדמות מתעוררת רק כעבור 210 שנים והיא היחידה מבין דיירי הכספת שנותרה בחיים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הקפאה קריוגנית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Shatilovich, A.V., Tchesunov, A.V., Neretina, T.V. et al. Dokl Biol Sci (2018) 480: 100. A. V. Shatilovich, A. V. Tchesunov, T. V. Neretina, I. P. Grabarnik, S. V. Gubin, T. A. Vishnivetskaya, T. C. Onstott, E. M. Rivkina, Viable Nematodes from Late Pleistocene Permafrost of the Kolyma River Lowland, Doklady Biological Sciences 480, 2018-05-01, עמ' 100–102 doi: 10.1134/S0012496618030079
  2. ^ Jordan, Waylon (March 10, 2021).Netflix’s ‘Oxygen’ Directed By Alexandre Aja Releases Claustrophobic Teaser. iHorror. Retrieved March 10, 2021