הקנוניה נגד אמריקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקנוניה נגד אמריקה
The Plot Against America
כריכת הספר בעברית
כריכת הספר בעברית
כריכת הספר בעברית
מידע כללי
מאת פיליפ רות
שפת המקור אנגלית
סוגה היסטוריה חלופית
נושא אנטישמיות עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Houghton Mifflin
הוצאה בשפת המקור 2004
תאריך הוצאה 2007
הוצאה בעברית
הוצאה זמורה-ביתן
תרגום שרה ריפין
פרסים
פרס ג'יימס פנימור קופר (פיליפ רות, 2005) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002556457
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקנוניה נגד אמריקהאנגלית: The Plot Against America) הוא רומן מאת הסופר היהודי-אמריקני פיליפ רות, שיצא לאור בשנת 2004. הסיפור מתאר היסטוריה חלופית למאורעות בארצות הברית בתקופת מלחמת העולם השנייה. בתרחיש הבדיוני, הנשיא פרנקלין רוזוולט מובס בבחירות לנשיאות בשנת 1940 על ידי איש הימין הלאומני צ'ארלס לינדברג, וכתוצאה מכך ארצות הברית מחליקה במדרון האנטישמיות.

הרומן עוקב אחר קורותיה של משפחת רוֹת בזמן ממשל לינדברג – תקופה שבה ממוסדת בהרחבה גזענות נגד יהודים, ומשפחות יהודיות אמריקניות כמו משפחת רות מוצאות את עצמן נרדפות במגוון דרכים. המספר והגיבור המרכזי הוא פיליפ רות הצעיר, כך שמעבר לתפניות הפוליטיות המעניינות, הספר עוקב בתשומת לב אחר ההתבגרות של נער יהודי אמריקני על מבוכותיו ועל פחדיו.

גרעין היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרינג מעניק מדליה ללינדברג

הגרעין ההיסטורי שעליו התבסס רות היו הרעיונות הבדלניים שנפוצו באתה תקופה בארצות הברית והתנגדו להתערבות אמריקאית במלחמת העולם השנייה. אחד הנציגים הבולטים של גישה זו היה צ'ארלס לינדברג, דובר תנועת ועד אמריקה תחילה (אנ'), הגוף הבדלני הגדול ביותר. בנוסף היה לינדברג אנטישמי ופרו-נאצי: באוקטובר 1938 קיבל מהרמן גרינג את אות מסדר העיט הגרמני (אנ'), ובנאום שנשא בשנת 1941 אמר ש"הסכנה הגדולה ביותר הנשקפת לאמריקה (מצד היהודים) הוא בעלותם והשפעתם הנרחבות על תעשיית הקולנוע שלנו, העיתונות, הרדיו והממשלה שלנו" (עמ' 22).[1] לינדברג היה דמות פופולרית מאוד באותה תקופה, הן בגלל תעוזתו והצלחתו לחצות את האוקינוס האטלנטי בטיסת סולו ללא חניית ביניים שנמשכה כ-33 שעות והן בגלל חטיפה למטרת כופר של ילדו הקטן שנרצח.

רות הצהיר שהרעיון לסיפור הגיע מקריאת הטיוטות לאוטוביוגרפיה של ארתור שלזינגר ג'וניור (אנ'), שבה הוא מעיר שחלק מהסנאטורים הרפובליקנים היותר שמרנים רצו להריץ את לינדברג נגד רוזוולט במרוץ לנשיאות.

רות מתבסס גם על חוויותיו האישיות באותה תקופה כילד בעיר ניוארק שבניו ג'רזי. באוטוביוגרפיה שלו, The Facts (העובדות), כתב רות על האווירה הגזענית והאנטישמית שהייתה חלק מנוף ילדותו בניוארק. בכמה מקומות בספר זה הוא מתאר איך ילדים בשכונה הותקפו רק משום שהם יהודים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתאר היסטוריה חלופית לתקופה שמחודש יוני 1940 ועד אוקטובר 1942 – תקופה שבהתאם להיסטוריה החלופית, לינדברג נבחר בה לנשיא ארצות הברית, וכיהן בתפקיד זה עד להיעלמו בטיסה במטוסו, "ספיריט אוף סנט לואיס". נטייתו הפשיסטית של לינדברג גרמה לנטייה הדרגתית ואיטית של הציבור בארצות הברית לעבר הפשיזם והאנטישמיות.

המספר הוא פיליפ רות הילד, שהיה בן שבע בתחילת הספר. גיבורים נוספים הם בני משפחתו: אביו הרמן, סוכן ביטוח; אמו בֶּס, עקרת בית; אחיו המבוגר ממנו בחמש שנים, סנדי, שנודע בכישרון הציור שלו; בן דודו אלווין, שעבר לקנדה על מנת להצטרף לכוחות הנלחמים בגרמנים; דודתו אוולין; דודו מונטי; וכן אחדים משכניו בניוארק – בני גילו ומבוגרים. המשפחה מתגוררת בשכונה יהודית בניוארק. בטרם הבחירות לנשיאות עוררה מועמדותו של לינדברג חששות והתנגדות רבה בקרב היהודים, למרות שהיו גם כאלה שניצלו את הדבר לשיפור מצבם האישי. הסופר מציג כדוגמה לחילוקי הדעות את האב ואת בן-דודו אלווין שמתגייס ומאבד רגל במלחמה, ושב להתגורר עם המשפחה עד להטרדתה על ידי סוכני ה-FBI בגללו. כנגדו מוצגים הרב שמסתפח למחנה של לינדברג, אוולין, דודותו של המחבר, שנישאת לרב ומגייסת למחנה גם את סנדי, הבן הבכור.

בספר תשעה פרקים, שכל אחד מהם עוסק בתת-תקופה מתוך התקופה הכוללת של התרחשות העלילה. כל הפרקים מסופרים על ידי פיליפ רות הילד מלבד חלק מפרק 8, המובא כתיאור מתוך הארכיונים של בית הקולנוע "ניוזריל" בניוארק – בית קולנוע שעסק אך ורק בהקרנה של יומני קולנוע (newsreel).

המדרון החלקלק של האנטישמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושא מרכזי בספר הוא התדרדרותה של ארצות הברית במדרון החלקלק של האנטישמיות בעקבות בחירתו של לינדברג לנשיא.

  • פרק 1: צ'ארלס לינדברג, הידוע בדעותיו האנטישמיות והפרו-נאציות, נבחר לנשיא ארצות הברית. הנרי פורד האנטישמי ממונה למזכיר הפנים.
  • פרק 2: משפחת רות יוצאת לטיול בוושינגטון הבירה. תייר השומע את דעתו של הרמן רות על הנשיא לינדברג מכנה אותו "יהודי חצוף", המשפחה מגורשת, כנראה עקב אנטישמיות, מהמלון שבו התארחה, ובמסעדה אדם נוסף מכנה את הרמן רות "יהודי חצוף".
  • פרק 5: הנשיא לינדברג מארח בבית הלבן את שר החוץ של גרמניה הנאצית, יואכים פון ריבנטרופ. הבוּנד האמריקאי-גרמני חילק לחבריו סיכות לדש הבגד, שבהן נכתב: "להוציא את אמריקה מהמלחמה היהודית".
  • פרק 6: חברת הביטוח שבה עבד הרמן רות מודיעה לו וליהודים נוספים על העברתם לקנטקי, לסביבה דלת יהודים. כדי להימנע מכך מתפטר הרמן מעבודתו.
  • פרק 7: העיתונאי היהודי וולטר וינצ'ל מציג את מועמדותו לנשיאות ארצות הברית, ויוצא למסע הרצאות ברחבי ארצות הברית. הרצאותיו גורמות למהומות, והוא נפצע ואחר כך נרצח. פצצות תבערה מושלכות למוסדות יהודיים.
  • פרק 8: בעקבות היעלמותו של הנשיא לינדברג בטיסה פורצות פרעות אנטישמיות ברחבי ארצות הברית, ובהן נספים 122 יהודים אמריקאים.

התפתחויות אלה מלוות בפחד מתמיד מהעתיד בקרב היהודים. פחד זה מלווה בלבטים על דרך הפעולה הנדרשת: האם להגר לקנדה, כמו משפחת טירשוול? האם לתמוך בשלטון החדש וליהנות ממנעמיו, כפי שנהג הרב בנגלסדורף? האם לציית להוראה לעבור מניוארק לקנטקי? בנוסף לשאלות מעשיות אלה, מתקיימים ויכוחים פוליטיים, גם בקרב היהודים, בין תומכי הנשיא לינדברג ובין מתנגדיו. ויכוחים אלה נערכים גם בתוך משפחת רות, ומגיעים לשיאם בחילופי מהלומות בין הרמן רות לאחיינו אלווין.

שם הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הספר, "הקנוניה נגד אמריקה", מופיע שלוש פעמים בספר. בשתי הפעמים הראשונות הוא מופיע כציטוט מדבריו של וולטר וינצ'ל, המדבר על "הקנוניה הפשיסטית לקעקע את הדמוקרטיה האמריקאית" (עמ' 259) ועל "הקנוניה ההיטלראית נגד אמריקה" (עמ' 278). בפעם נוספת הוא מופיע דווקא בצד הנגדי, כציטוט הסבר של ה-FBI למעצרו של הרב ליונל בנגלסדורף, בחשד שהוא "נמנה עם מנהיגי "הקנוניה היהודית נגד אמריקה" (עמ' 336).

עטיפת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפתו המקורית של הספר, ובעקבותיה גם עטיפת הגרסה העברית, מכילות מרכיב גרפי יחיד, והוא בול דואר אמריקאי ירוק בערך נקוב של סנט אחד המוקדש לפארק הלאומי יוסמיטי, מסדרת בולי הפארקים הלאומיים של ארצות הברית משנת 1934, שעליו נוסף צלב קרס שחור. בול זה מייצג סיוט שהיה למספר, הוא פיליפ רות הילד, שהיה אספן בולים נלהב, לפיו "צלבי קרס יוטבעו על הפארקים הלאומיים שלי" (עמ' 67).

דמויות היסטוריות בספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר מופיעות דמויות היסטוריות רבות, מהן שרק מוזכרות בשיחותיהם של הגיבורים, ומהן שניתן להן חלק פעיל בעלילה. להלן אחדות מהן:

בעלי חלק פעיל בעלילה:

מוזכרים בשיחותיהם של הגיבורים:

כיוון שהספר הוא היסטוריה חלופית, ניתן בסופו נספח המציג את הכרונולוגיה האמיתית של הדמויות הראשיות.

חשיבות ספרותית וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככלל, התקבל הספר יפה. ג'ונתן יארדלי מהוושינגטון פוסט, שחקר לעומק את הטיפול של הספר בדמותו של לינדברג, סיכם את חוויותיו מהספר: "מרגש עד כאב", ו"סיפור אמריקאי מקורי". הביקורת של הניו יורק טיימס תיארה את הספר כ"רומן פוליטי נפלא" וכן "מאיים, מלא חיים, חלומי, בלתי מתקבל על הדעת ויחד עם זאת מציאותי באופן מפחיד". בלייק מוריסון מהגארדיאן שיבח: "הקנוניה נגד אמריקה בורא את מציאותו באופן סמכותי, במשפטים ארוכים וגמישים, שנושאים אותך מעבר לספקנותך ויחד עם זאת, תשומת לב ליומיומי: למראות וקולות, טעמים וריחות, שמות משפחה וכינויים – ההצטברות של כל אותן עובדות חיים קטנות – פוטרות אותך מכל שאריות הספקנות".

הסופר ביל קאופמן מבקר את הדרך שבה הספר מתאר את הלך הרוח האנטישמי בקרב החברה האמריקנית ובקרב הקתולים בפרט, וכן את הדרך שבה מתוארות דמויות אמיתיות כמו לינדברג, לדבריו זאת "פגיעה והוצאת דיבה למתים". מבקרים רבים רואים בספר משל פוליטי כנגד ממשל בוש ומדיניותו שלהם התנגד רות, אך הוא שלל את הפרשנות האלגורית לספרו.

ב-2005 הספר זכה בפרס הרומן ההיסטורי על שם ג'יימס פנימור קופר הניתן על ידי אגודת ההיסטוריונים האמריקנים. כמו כן הוא זכה בפרס סיידווייז להיסטוריה חלופית.

עיבוד טלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הקנוניה נגד אמריקה (סדרת טלוויזיה)

ב-18 בינואר 2018 דווח כי יוצר הסדרה הסמויה, דייוויד סיימון יעבד סדרה בת 6 פרקים על הרומן.[2][3][4] הצילומים נערכו בג'רזי סיטי[5] והסדרה תשודר ברשת HBO.[6]

הקרנת הבכורה של מיני הסדרה הייתה ב16 במרץ 2020.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Des Moines Speech, באתר Charles Lindbergh - an American Aviator - הנאום המקורי.
  2. ^ Holpuch, Amanda (16 בינואר 2018). "David Simon adapting Philip Roth's The Plot Against America for TV". The Guardian. נבדק ב-20 באפריל 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Schaub, Michael (16 בינואר 2018). "David Simon is adapting Philip Roth's 'The Plot Against America' for television". Los Angeles Times. נבדק ב-20 באפריל 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ McGrath, Charles (16 בינואר 2018). "No Longer Writing, Philip Roth Still Has Plenty to Say". New York Times. נבדק ב-20 באפריל 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "HBO series based on Roth's 'Plot Against America' filmed in Jersey City with Winona Ryder and John Turturro. Next up: Newark". 12 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "HBO Lands David Simon's Fascism Drama 'The Plot Against America'". 8 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)