הפתעת אוקטובר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל ארצות הברית
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של ארצות הברית
יחסי החוץ

"הפתעת אוקטובר" (אנגלית: October surprise) הוא מונח בז'רגון הפוליטי האמריקאי המתאר אירוע חדשותי שנוצר במכוון או באופן ספונטני כדי להשפיע על תוצאות הבחירות, בעיקר הבחירות לנשיאות. החודש אוקטובר מוזכר משום שיום הבחירות בארצות הברית (כמו גם רבים מימי הבחירות המדינתיים) נערך בתחילת נובמבר. לכן, לאירועים שיתקיימו בסוף אוקטובר יש פוטנציאל גדול להשפיע על החלטות של מצביעים פוטנציאליים.

מאז הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-1972 (כאשר נכנס המונח לשימוש), המונח "הפתעת אוקטובר" שימש כאמצעי-מנע במהלך עונת הקמפיין על ידי מועמדים ותומכים מצד אחד כדי לערער את אמינותן של ידיעות חדשותיות הפוגעות בסיכויו.

2004: בוש הבן נגד קרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 באוקטובר, ארבעה ימים לפני הבחירות, רשת אל ג'זירה שידרה קלטות וידאו של אוסאמה בן לאדן. בקלטת בן לאדן התגרה בבוש על תגובתו לפיגועים במגדלי התאומים. בימים שלאחר פרסום הסרטון הראו הסקרים כי בוש מוביל במספר אחוזים[1], רבים מעריכים כי הדבר גרם למלחמה העולמית בטרור לחזור לתודעה הציבורית, דבר אשר עזר לבוש לנצח בבחירות.

2012: אובמה נגד רומני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2012

הוריקן סנדי תויג על ידי חלק המדיה כהפתעת אוקטובר[2]. המושל הרפובליקני של ניו ג'רזי, כריס כריסטי, שנודע בביקורתו כלפי ברק אובמה, שיבח את ממשל אובמה על תגובתו לאסון. האירוע (והצורה בה ממשל אובמה טיפל בו) ככל הנראה השפיע על דפוסי הצבעה, אך מכיוון שאת האירוע לא יזמו בני אדם, אין זה מדויק להכיל את הביטוי על אירוע זה.

ב-17 בספטמבר המגזין "Mother Jones" (מאנגלית: אמא ג'ונס) פרסם הקלטות שהוקלטו בסתר באירוע גיוס כספים פרטי עבור הקמפיין של מיט רומני בהן נשמע מזלזל ב-47% מהאמריקאים שאינם משלמים מס פדרלי. אם כי לא פורסמה באוקטובר, יש המגדירים הקלטה זו כהפתעת אוקטובר מכיוון שפורסמה בשלב מאוחר של מערכת הבחירות ומכיוון שההקלטה הוקלטה במאי. מאוחר יותר, דייוויד קורן, העיתונאי שפרסם את ההקלטה, הסביר שתזמון הפרסום לא נבע ממניעים פוליטיים, אלא מכך שהעיתון ניהל משא ומתן עם מחזיק הקלטת בנוגע לדרך פרסומה.

2016: קלינטון נגד טראמפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016

ב-7 באוקטובר, ויקיליקס פרסמו הודעות דוא"ל וקטעים נוספים של הילרי קלינטון, כולל הקלטות מתוך נאומים שנישאו על ידי קלינטון בפני מגוון רחב של נציגי בנקים החושפים עמדה שונה מזאת שהציגה בקמפיין שלה, בהם היא גם מתגאה ביכולת שלה להפריד בין "הפרסונה הציבורית" שלה "לפרסונה הפרטית", אותה היא מציגה רק לבעלי אינטרסים[3].

באותו יום, שוחררה הקלטה מ-2005 בה מועמד המפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ, בעודו משתמש בשפה גרפית, טען שהוא יכול לנשק ולמשש נשים כי הוא "כוכב". מספר פוליטיקאים משתי המפלגות הגדולות הביעו מורת רוח מדברים האלה. טראמפ, שהואשם בסקסיזם עוד לפני כן, מאוחר יותר התנצל על דברים אלה, בטענה שהם "לא משקפים את מי שאני."[4][5][6][7] אבל דבריו הובילו רפובליקנים רבים להסיר את תמיכתם מטראמפ כולל הסנטור של אריזונה ג'ון מקיין, הסנטורית של ניו המפשייר קלי איוט, וקרלי פיורינה. רבים אחרים אשר לא תמכו בו בעבר ביקשו ממנו לפרוש כמועמד הרפובליקני, כולל מזכירת המדינה לשעבר קונדוליזה רייס.

ב-28 באוקטובר, מנהל ה-FBI ג'יימס קומי, הודיע במכתב לקונגרס, כי הוא ינקוט "באמצעים המתאימים לחקירה" כדי לבדוק מיילים נוספים הקשורים להילרי קלינטון ולשימושה בשרת דוא"ל פרטי. זאת הוכרז לאחר שהתגלו הודעות דוא"ל חדשות על המחשב שנתפס על ידי האף-בי-איי במהלך חקירה של חבר הקונגרס לשעבר אנתוני וינר לאחר שהואשם בשליחת תמונות בוטות לקטינה. על פי גורמי אכיפת חוק, הודעות דוא"ל נמצאו על מחשב בו השתמשו ווינר ואשתו לשעבר, עוזרתה של קלינטון הומה אבדין. כמה שעות מאוחר יותר, הילרי קלינטון הגיבה על החלטתו של המנהל על ידי קריאה לאף-בי-איי להיות שקוף לחלוטין ולפרסם "עובדות מלאות ומוחלטות" בנוגע לתוכן הודעות הדוא"ל. ב-30 באוקטובר דווח, כי 650,000 הודעות דוא"ל מהמחשב של וינר עתידות להיחקר, ועלולות להכיל מידע רלוונטי לתיק זה ולתיקים אחרים[8][9].

ב-6 בנובמבר שיגר קומי מכתב לראשי הוועדות בו מודיע כי אין במיילים שנחשפו די כדי להעמיד את קלינטון לדין[10].

2020: ביידן נגד טראמפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020

ב-2 באוקטובר, צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר כי הוא ואשתו (מלניה טראמפ) אובחנו כחיובים לאחר שעברו בדיקה לנגיף קורונה, מגפה עולמית מתמשכת. על אף שטראמפ חש בטוב ואושפז במשך זמן קצר במרכז הרפואי הצבאי הלאומי וולטר ריד שנמצא בסמוך לבית הלבן, מספר כלי תקשורת החשיבו את הידבקותו בנגיף כ"הפתעת אוקטובר". כך נטען למשל שיוכל לנצל זאת לטובתו בבחירות הצפויות להתקיים כחודש לאחר מכן מכמה סיבות, ביניהן העובדה שכאשר קיים חשש לבריאותו של הנשיא וכאשר אירעה טרגדיה לאומית (כמו ניסיון ההתנקשות הכושל ברונלד רייגן והמקרה בו הנשיא בוש האב התמוטט לאחר שחווה קלקול קיבה) גם במקרה הדבר גורם לעלייתו בסקרים[11][12].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד Philip Sherwell, ‏Bush takes a six-point lead after new bin Laden tape, The Telegraph, 31 October 2004
  2. ^ Frankenstorm generates ‘October surprise’, Financial Times
  3. ^ Assange releases October surprise
  4. ^ CNN.com - Can Donald Trump recover from this
  5. ^ Tom Liddy (7 באוקטובר 2016). "Donald Trump's List of Excuses for Comments About Women". ABC News. נבדק ב-8 באוקטובר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ אתר למנויים בלבד Claire Cohen, ‏Donald Trump sexism tracker: Every offensive comment in one place, The Telegraph, 7 November 2020
  7. ^ Sarah Jones (6 באוקטובר 2016). "Trump Reveals His True Character By Claiming That Hurting Women Is Entertainment". politicususa.com. נבדק ב-8 באוקטובר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "The real reason the FBI is reviewing more of Hillary Clinton's Emails". Newsweek. 28 באוקטובר 2016. נבדק ב-29 באוקטובר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Schleifer, Theodore; Collinson, Stephen (28 באוקטובר 2016). "FBI reviewing new emails in Clinton classified information probe". CNN. נבדק ב-28 באוקטובר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ "ה-FBI סגר את פרשת המיילים: "קלינטון לא תועמד לדין"". ynet. 2016-11-07. נבדק ב-2016-11-07.
  11. ^ ארז לין, הפתעת אוקטובר: ההידבקות של הנשיא טראמפ בקורונה עשויה לשחק לטובתו, באתר ישראל היום, 3 באוקטובר 2020
  12. ^ יוסף ישראל, הפתעת אוקטובר המוקדמת שעלולה לטרוף את הקלפים • פרשנות, באתר חדשות 13, 3 באוקטובר 2020