הפתן השחור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפתן השחור
Blackadder
סוגה קומדיית מצבים
יוצרים

רואן אטקינסון

ריצ'רד קרטיס
כותבים ריצ'רד קרטיס, רואן אטקינסון עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ריצ'רד קרטיס, רואן אטקינסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים רואן אטקינסון
טוני רובינסון
טים מקינרני
מירנדה ריצ'רדסון
סטיבן פריי
יו לורי
ארץ מקור בריטניה
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 4
מספר פרקים 24
הפקה
מפיק ג'ון לויד עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה BBC Worldwide, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מערך מרובה מצלמות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה הווארד גודל עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 30 דקות
שידור
רשת שידור BBC One
רשת שידור בישראל ערוץ 2 (רשת)
תקופת שידור מקורית 15 ביוני 19832 בנובמבר 1989
קישורים חיצוניים
הפתן השחור, באתר ה-BBC
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפתן השחוראנגלית: Blackadder) היא קומדיית מצבים, שהופקה על ידי רשת BBC הבריטית. הסדרה כוללת 24 פרקים בני חצי שעה ששודרו בארבע עונות, בשנים 19831989, שלושה פרקים מיוחדים (ספיישלים) ששודרו בשנים 1988 ו-2000 ותשע הופעות נוספות. הסדרה נוצרה על ידי ריצ'רד קרטיס ורואן אטקינסון. העונה הראשונה נכתבה על ידי קרטיס ואטקינסון. הפרקים הבאים נכתבו על ידי קרטיס ובן אלטון. מפיק הסדרה היה ג'ון לויד. השחקנים הראשיים בסדרה היו רואן אטקינסון, אשר גילם את האנטי-גיבור הציני והשנון, אדמונד בלקאדר, וטוני רובינסון, אשר גילם את הסיידקיק של בלקאדר, בולדריק.

בסקר טלוויזיוני שנערך בשנת 2004 במטרה למצוא את הסיטקום הבריטי הטוב ביותר, נבחרה הסדרה לסיטקום הבריטי השני הטוב ביותר, אחרי הסדרה "על שוטים ואנשים".

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת כל אחת מהעונות מתרחשת בתקופה שונה של ההיסטוריה הבריטית, החל בשנת 1485 וכלה בשנת 1917 (כאשר ישנו יוצא מן הכלל, בערב המילניום החדש, בשנת 1999). כל עונה כללה שישה פרקים בני חצי שעה.

העונה הראשונה הופקה בשנת 1983, ונקראה "הפתן השחור" (באנגלית: The Black Adder). העונה השנייה הופקה בשנת 1986, תחת השם "הפתן השחור 2" (באנגלית: Blackadder II). בשנת 1987 הופקה העונה השלישית, "הפתן השחור השלישי" (באנגלית: Blackadder the third). ולבסוף "הפתן השחור ממשיך לצעוד" (במקור: Blackadder goes forth) בשנת 1989.

בנוסף לעונות הללו, הופקו שלושה ספיישלים:

  • "The Cavalier Years", אשר שודר במשך 15 דקות במהלך שידור ההתרמה של ארגון "קומיק רליף (Comic Relief)" בשנת 1988;
  • "שיר ההלל לחג המולד של הפתן השחור" (Blackadder's Christmas Carol), שודר באותה השנה בחג המולד במשך 45 דקות;
  • "הפתן השחור- אחורה וקדימה" (Blackadder: Back & Forth), סרט בן 30 דקות אשר שודר בשנת 2000, ומאוחר יותר שודר על ידי רשת BBC ו-Sky הבריטיות.

בנוסף לכל אלו, צולם בשנת 1982 פרק נוסף וראשון מבחינה כרונולוגית לעונה הראשונה, אך פרק זה מעולם לא שודר בטלוויזיה. בפרק, דמותו של בולדריק גולמה על ידי שחקן אחר. עלילת הפרק שימשה כעלילת הפרק "נולד להיות מלך (Born to be a king)", הפרק השני בעונה הראשונה. הפרק לא פורסם מעולם, אף לא במהדורות ה-DVD השונות של הסדרה.

התפתחויות במהלך הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל עונה, נרמז כי דמותו של בלקאדר הנוכחי היא צאצא רחוק של דמותו של בלקאדר מהעונה הקודמת. בכל דור הנראה לקהל, מעמדו החברתי יורד: מנסיך, לאציל, לבאטלר מלכותי, לסרן בצבא, ובסוף העונה הרביעית לבשר תותחים. במקביל, הוא הופך מטיפש חדל אישים לאסטרטג ערמומי בעניינים הנוגעים לו. המכשפות (אשר השראתן הגיעה מהמכשפות במחזה מקבת') בפרק הראשון בעונה הראשונה, "הנבואה (The foretelling)", אומרות לבלקאדר (כאשר המכשפות חושבות כי הוא הנרי טיודור) כי יהפוך למלך, ובפרק הראשון בעונה השנייה, "פעמונים (Bells)", הנביאה אומרת לבלקאדר כי יהפוך למלך. בעונה הראשונה, אדמונד אכן הופך למלך לפרק זמן של פחות מדקה, אך לאחר מכן מת כתוצאה משתיית יין מורעל - עובדה המוזכרת בשיר הנשמע במהלך הקרדיטים של הפרק השני בעונה השנייה - "ראש (Head)": "אביו של סבו היה מלך, אם כי רק לשלושים שניות". במהלך העונה השנייה, קרוב בלקאדר לנישואים עם המלכה אליזבת' הראשונה, אך נכשל בכך.

מיקום העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה (1983) - The Black Adder[עריכת קוד מקור | עריכה]

זירת ההתרחשות - אנגליה בסוף המאה ה-15, תקופת ימי הביניים. אדמונד (בלקאדר) הוא נסיך, בנו השני והלא מועדף של מלך אנגליה ריצ'רד הרביעי (גרסה בדיונית של ריצ'רד משרוסברי, דוכס יורק). העונה הראשונה נפתחת כשאדמונד מאמץ את זהותו של בלאקדר ולוקח חלק בעלילות היתוליות יחד עם משרתו בולדריק ורעו הטיפש פרסי. במהלך העונה הראשונה אדמונד בין היתר נבחר להיות הארכיבישוף מקנטרברי, כמעט נאלץ להתחתן עם האינפנטה מספרד בניגוד לרצונו ומואשם בכישוף. שישה פרקים בני חצי שעה.

עונה שנייה (1985) - Blackadder II[עריכת קוד מקור | עריכה]

זירת ההתרחשות - אנגליה בסוף המאה ה-16, תקופת מלכותה של אליזבת הראשונה. בלקאדר של העונה נינו של הפתן השחור המקורי, ולורד בחצר המלכה. שישה פרקים בני חצי שעה.

עונה שלישית (1987) - Blackadder the Third[עריכת קוד מקור | עריכה]

זירת ההתרחשות - אנגליה בתחילת המאה ה-19, תקופת העוצרות של הנסיך ג'ורג' הרביעי. כאן, בלקאדר הוא המשרת האישי של הנסיך. שישה פרקים בני חצי שעה.

ספיישל קומיק רליף (1988) - Blackadder: The Cavalier Years[עריכת קוד מקור | עריכה]

זירת ההתרחשות - מלחמת האזרחים האנגלית השנייה, בשנים 16481649. בלקאדר הוא אביר (קוואליר) בן-אצולה שמנסה להציל את חייו של המלך צ'ארלס הראשון מידי עגולי-הראש בראשות אוליבר קרומוול, ונכשל באורח חרוץ. ספיישל באורך רבע שעה.

ספיישל חג המולד (1988) - Blackadder's Christmas Carol[עריכת קוד מקור | עריכה]

זירת ההתרחשות - בזמן התקופה הוויקטוריאנית בהשראת הסיפור "מזמור לחג המולד", מאת צ'ארלס דיקנס. אבנעזר בלקאדר הוא מין פארודיה על הדמות הראשית ב"מזמור לחג המולד", אבנעזר סקרוג'. ספיישל באורך 45 דקות.

עונה רביעית (1989) - Blackadder Goes Forth[עריכת קוד מקור | עריכה]

זירת ההתרחשות - חפירות בחזית מלחמת העולם הראשונה. בלקאדר הוא סרן בצבא הבריטי, ג'ורג' הוא סגן שוטה ומגושם ובולדריק הוא חייל פשוט. דמותו של מלצ'ט בגילום סטיבן פריי חוזרת בגלגולה כגנרל התמהוני והמנותק המפקד על החזית, וטים מקינרני שב כדי לגלם את שלישו הנרצע סרן דרלינג. כמו כן הופעת אורח חוזרת של ריק מייאל כפלאשהארט, הפעם כטייס מאצ'ו בחיל-האוויר המלכותי (ואדריאן אדמונדסון כברון מנפרד פון ריכטהופן). שישה פרקים בני חצי שעה.

ספיישל מילניום (1999) - Blackadder: Back & Forth[עריכת קוד מקור | עריכה]

זירת ההתרחשות - אנגליה ב-31 בדצמבר 1999, כולל מסעות בזמן. ספיישל באורך חצי שעה, צולם כסרט קולנוע. בהשתתפות הדוגמנית קייט מוס וקולין פירת' בתפקיד ויליאם שייקספיר.

לורד אדמונד בלקאדר מארח בביתו ארבעה חברים בערב השנה החדשה. במסגרת מזימה לזכות בהתערבות כספית, הוא מספר להם שסיים לבנות מכונת זמן על פי תוכנית של לאונרדו דה וינצ'י, ומבטיח שיביא להם פריטים היסטוריים על פי בקשתם. להפתעתו, מכונת הזמן שנבנתה על ידי בולדריק בהתאם לתוכנית של דה וינצ'י פועלת, ושניהם יוצאים למסע בזמן. בין השאר, הם גורמים להכחדת הדינוזאורים, לכך שוויליאם שייקספיר החליט שלא לעסוק בתיאטרון – לאחר שבלקאדר מכה אותו בשם "כל תלמידי בתי-הספר בארבע מאות השנים הבאות", ובועט בו בנוסף, כעונש על העיבוד של קנת בראנה ל"המלט" – למותו של רובין הוד ולניצחונו של נפוליאון בקרב ווטרלו. עם חזרתם בלקאדר מבין את השלכות מעשיו (לאחר שדארלינג מצהיר על כוונתו להדגים קטע בלט מיד בסיום הנאום הנשיאותי מוורסאי), וחוזר שנית לעבר כדי לתקן את ההיסטוריה. אחרי חזרתו השנייה הוא מחליט לחזור לעבר בפעם השלישית כדי לשפר את מעמדו, וחוזר כמלך אנגליה אדמונד השלישי; בולדריק חוזר כראש הממשלה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רואן אטקינסון - הנסיך אדמונד "הפתן השחור", לורד בלקאדר, רב-המשרתים בלקאדר, סרן בלקאדר; מק'אדר, בן דודו הסקוטי של אדמונד (עונה שלישית)
  • טוני רובינסון - בולדריק
  • טים מקינרני - לורד פרסי פרסי (עונה ראשונה ושנייה), מרגנית השני (עונה שלישית), קפטן קווין דארלינג (עונה רביעית)
  • יו לורי - סימון פארטרידג', הנסיך לודוויג הבלתי מנוצח (עונה שנייה), הנסיך ג'ורג', (עונה שלישית) סגן ג'ורג' (עונה רביעית)
  • סטיבן פריי - לורד מלצ'ט (עונה שנייה), דוכס וולינגטון (עונה שלישית), הגנרל מלצ'ט (עונה רביעית)
  • מירנדה ריצ'רדסון - המלכה אליזבת הראשונה (עונה שנייה), אמי הארדווד (עונה שלישית), האחות מרי פלטשר-בראון (עונה רביעית)
  • בריאן בלסד - "ריצ'רד הרביעי" מלך אנגליה (עונה ראשונה)

פטסי ביירן קיבלה תשואות רבות על תפקידה המכריע כאומנת בכל ששת פרקי "בלקאדר השני", אך לא שיחקה בשתי סדרות ההמשך. תפקידיה העתידיים היחידים היו ב"מזמור חג המולד של בלקאדר" וב"בלקאדר: אחורה וקדימה", בהם שיחקה את דמות המטפלת בסצנות העונה השנייה. באופן דומה, הלן אטקינסון-ווד זכתה לאהדת הקהל בתפקיד גברת מיגינס בעונה השלישית, אך לא הופיעה שוב בסדרה.

הגעתו של בן אלטון, לאחר העונה הראשונה, בישרה על גיוס תכוף יותר של שחקנים קומיים לצורך תפקידי אורח. על השחקנים נמנו רובי קולטריין, ריק מייאל (אשר הופיע בפרק האחרון של העונה הראשונה כג'ראלד המשוגע; כלורד פלאשהארט בפרק הראשון של העונה השנייה; וכצאצאו, מפקד הטייסת לורד פלאשהארט, בפרק הרביעי של העונה הרביעית, וגם בתפקיד רובין הוד ב"אחורה וקדימה"), אדריאן אדמונסון, נייג'ל פליינר, מארק ארדן, סטפן פרוסט, כריס בארי וג'רמי הארדי. אלטון עצמו הופיע כאנרכיסט בעונה השלישית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]