הפארק הלאומי מרצ'יסון פולס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרצ'יסון פולס
מפלי מרצ'יסון
מפלי מרצ'יסון
מפלי מרצ'יסון
מידע כללי
תאריך הקמה 1952
גוף מנהל רשות הטבע של אוגנדה
נתונים ומידות
שטח 3,480 קמ"ר
מיקום
מדינה אוגנדהאוגנדה אוגנדה
מיקום אזור צפון עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 2°15′N 31°48′E / 2.250°N 31.800°E / 2.250; 31.800
http://www.ugandawildlife.org/explore-our-parks/parks-by-name-a-z/murchison-falls-national-park
(למפת אוגנדה רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפארק הלאומי מרצ'יסון פולסאנגלית: Murchison Falls National Park) הוא פארק לאומי בצפון-מערב אוגנדה. הוא משתרע על פני כ-3,480 קמ"ר, מזרחית לאגם אלברט, באזור הנילוס הלבן, והוא הפארק הלאומי הגדול באוגנדה. יחד עם שמורת הטבע בוגונגו ושמורת הטבע קארומה, הוא מהווה חלק מאזור השימור מרצ'יסון פולס, ששטחו כ-5,300 קמ"ר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק נוסד ב-1926 כשמורת ציד, בעת שאוגנדה הייתה מדינת חסות בריטית. ב-1951 צולמו בשטחו סצינות מהסרט מלכה אפריקאית, בכיכובו של האמפרי בוגארט, וב-1952 שינו הבריטים את מעמדו, והוא היה לפארק לאומי. הפארק נקרא על שם מפלי מרצ'יסון המצויים בתחומו, ושקרויים בעצמם על שם רודריק מרצ'יסון, שהיה נשיא החברה הגאוגרפית המלכותית.

בתקופת שלטונו של אידי אמין, בשנות ה-70, נפגעה קשות אוכלוסיית בעלי החיים בפארק, כתוצאה מציד בלתי-חוקי, וב-1983 נכחדו הקרנפיים. לאחר תום שלטונו של אמין החלו הרשויות לאכוף את איסור הציד, ואוכלוסיית בעלי החיים התאוששה. ב-2005 העבירה קרן הקרנפים של אוגנדה מספר קרנפים רחבי-שפה לחווה באזור הפארק, כדי ליצור עדר שבסופו של דבר ישוחרר בפארק.

בעלי החיים בפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחומי הפארק חיים 76 מיני יונקים, ובהם פילים, תאואים, אריות, נמרים, היפופוטמים, ג'ירפים, אנטילופות כמו קובוסים שחורי-רגל, בובאלים אייליים, אוריבים וקובוסי מים, חזירי יבלות, ופרימטים כמו בבוני זית, קולובוסים, פרשים אדומים ואף שימפנזים.

הפארק הוא גם משכנם של 451 מיני עופות, בהם מנעלנים, אנפות גוליית, עגורי כתר לבן-לחיים, אנפיות סוף, יקאנות אפריקניות, חרטומנים, קלאואים קרקעיים, טוראקיים, אורגיים, פרפורים עקודים ושלדגים ענקים.

בנוסף, חיים תנינים במימי הנילוס, אגם אלברט והנהרות הנוספים הזורמים בפארק.

אתרים מרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מפלי מרצ'יסון, שנתנו לפארק את שמו. גובהם של המפלים 43 מטרים, ורוחבם 7 מטרים בלבד, דרכם מתנקז נהר הנילוס. עוצמת המים במפלים מגיעה לכדי 300 מ"ק בשנייה.
  • נהר הנילוס עצמו. השיט בנהר מאפשר צפייה בתנינים, בהיפופוטמים, בעופות המים ובבעלי החיים הבאים לשתות ממימי הנהר.
  • שפך הנילוס לאגם אלברט. אזור השפך עשיר בעופות מים, בהם המנעלן הנדיר.
  • שבילי בוליגי. השבילים, שאורכם בין 120 ל-170 ק"מ, עוברים דרך סוואנה, עצי שיטה ויערות, והם האזור הפופולרי ביותר לספארי בפארק.
  • פראה (Paraa; מילולית: בית ההיפופוטם) הוא המרכז האדמיניסטרטיבי של הפארק, וממנו יוצאים טיולי הספארי והמעבורות המשייטות בנהר. באזור פראה מספר מקומות לינה.
  • מפלי קארומה, בצדו הצפון-מזרחי של הפארק.
  • יער קנייו פבידי (Kaniyo Pabidi). היער מצוי בחלקו הדרומי של הפארק, ובו ניתן לצפות בפרימטים שונים, בהם שימפנזים, לצד יונקים המצויים גם בסוואנה, וכן ציפורי יער.
  • יער רבונגו (Rabongo), יער קטן ששטחו 4 קמ"ר בלבד, אך עשיר בציפורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]