הספקטרום הטורדני כפייתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפרעות הספקטרום האובססיבי קומפולסיבי (טורדני כפייתי) הוא שם כולל למספר הפרעות שיש להן מרכיבים דומים להפרעה טורדנית-כפייתית. הפרעות הספקטרום מאופיינות במחשבות טורדניות או בהתנהגות כפייתית. כיום יש מחלוקת בין חוקרים בתחום לגבי איזה הפרעות צריכות להיכלל בספקטרום, לרוב יש הסכמה כי חרדת בריאות, הפרעת גוף דיסמורפית (BDD) תלישת שיער כפייתית (טריכוטילומניה), חיטוט בעור, התמכרות לאינטרנט וקניות כפייתיות שייכות לספקטרום. מצבים נוספים שיש מחלוקת לגביהם כוללים בין היתר הפרעות אכילה, פיקה, פרפיליה ותסמונת טורט.

הבדלים בין הפרעות הספקטרום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרעות הספקטרום שונות זו מזו הן בתוכן והן ביחס בין טורדנות לכפייתיות.

  • תוכן. חלק מההפרעות מאופיינות הן במחשבות טורדניות והן בכפייתיות, בדומה ל-OCD וההבדל ביניהן ל-OCD הוא בתכנים שהאדם עוסק בהם. כך למשל, אנשים עם חרדת בריאות סובלים ממחשבות טורדניות הקשורות לבריאותם ומבצעים קומפולסיות שונות שנועדו לוודא כי אינם חולים (למשל בדיקות תכופות אצל רופאים או קריאה באתרי בריאות) ואילו אנשים עם BDD מוטרדים מפגם שולי או לא קיים במראם החיצוני ומבצעים טקסי בדיקה או תיקון (למשל ניתוחים פלסטיים או בחינות קפדניות במראה). ניתן לומר שהפרעות אלו הן מעין ביטוי ייחודי של OCD.
  • יחס בין טורדנות לכפייתיות. חרדת בריאות ו-BDD מאופיינות כאמור הן במחשבות טורדניות והן בכפייתיות, לעומתן, בהפרעות אחרות כמו חיטוט בעור או טריכוטילומניה אין מחשבות טורדניות אלא אך ורק דחף לבצע את הפעולה.

טיפול בהפרעות הספקטרום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיפולים בהפרעות הספקטרום דומים למדי וכוללים טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) וטיפול תרופתי במידת הצורך. אופי הטיפול, הן התרופתי, והן הקוגניטיבי התנהגותי, משתנה בהתאם להפרעה. כך למשל, בחרדת בריאות ו-BDD נעשה שימוש בטיפול בחשיפה ומניעת תגובה במסגרתו האדם נחשף לתכנים וטריגרים הגורמים לו מצוקה ולומד לא להגיב בצורה טקסית, ואילו בטריכוטילומניה נעשה שימוש בטכניקה של היפוך תגובה במסגרתה האדם לומד לבצע פעולות אחרות במקום תלישת שיער כשהדחף תוקף אותו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.