הסוכנות לפשע מאורגן חמור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסוכנות לפשע מאורגן חמור
Serious Organised Crime Agency
מידע כללי
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט בריטניהבריטניה בריטניה
משרד אחראי משרד הפנים הבריטי
תאריך הקמה 1 באפריל 2006 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות קודמת יחידת הפשע הלאומית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 7 באוקטובר 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות מחליפה סוכנות הפשע הלאומית
עובדים 4,200 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 494 מיליון ליש"ט (2009)
www.soca.gov.uk
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

SOCA הידועה כסוכנות לפשע מאורגן חמוראנגלית: SOCA, Serious Organised Crime Agency) הייתה גוף ציבורי של ממשלת בריטניה שפעל כסוכנות אכיפת חוק ארצית בבריטניה, המופקדת על מודיעין פלילי, חקירות ואכיפת חוק והיוותה חלק ממערכת הביטחון וקהילת המודיעין הבריטית והתמקדתהבמודיעין משטרתי.

הוקמה בשנת 2006 ופורקה כעבור 7 שנים באוקטובר 2013. הוחלפה על ידי סוכנות הפשע הלאומית.

הסוכנות פעלה מכוח חוק המשטרה והפשע המאורגן החמור 2005, רשמית הסוכנות נוסדה ב-1 באפריל 2006 בעקבות מיזוג של מחלקת הפשע הלאומית, שירות המודיעין הלאומי הפלילי, היחידה הלאומית לפשעי היי טק (NHTCU) ואגף החקירות והמודיעין של סוכנות המכס ומס ההכנסה של הוד מעלתה, בתחומי המאבק בסחר בסמים, והייתה אחראית גם על מאבק בפשעי הגירה מאורגנת, תפקיד שנטלה מידי שירות ההגירה הבריטי.

משרד ההונאה החמורה נותר סוכנות נפרדת. רעיון הקמת הסוכנות הוכרז ב-9 בפברואר 2004, כחלק מחוק המשטרה והפשע המאורגן החמור 2005, שמגביל מחאות והפגנות במרכז לונדון ומאפשר לארגון להוציא צווי מעצר וצווי חיפוש. ביקורות שונות טענו כי היה קיים דמיון רב בין סוכנות SOCA לבין הבולשת הפדרלית של ארצות הברית וחלק מהעיתונות הבריטית נהגה לכנות את הסוכנות בשם "ה-FBI הבריטי".

לסוכני SOCA הוגדרו סמכויות של קציני שיטור, פקידי מכס והגירה. אנשי SOCA לא נטו לעטות מדים. מנכ"ל SOCA היה אחראי על קביעת סמכויות והענקתם לאנשי הסגל של הסוכנות, זאת בהתאם לאופי החקירה.

SOCA נהגה לשתף פעולה עם כוחות משטרה מקומיים באנגליה ובוויילס כמו גם בסקוטלנד ובצפון אירלנד (אף שבמידה מצומצמת מאוד, מאחר שאת תפקידי המאבק בפשיעה בסקוטלנד ובצפון אירלנד, מבצעות סוכנויות השיטור המקומיות - הסוכנות לאכיפת הסמים והפשיעה הסקוטית, וכוח המשימה ללוחמה בפשע המאורגן של צפון אירלנד; כאשר בסקוטלנד, לא הייתה ל-SOCA רשות לנהל מבצעים ללא אישור ממשלת סקוטלנד).

בשנת 2010 (רק ארבע שנים לאחר הקמתה של SOCA) משרד הפנים הבריטי החל לבחון הצעות שונות להחליף אותה עם סוכנות הפשע הלאומית (NCA, National Crime Agency), שהחלה לפעול לבסוף באוקטובר 2013 כסוכנות אכיפת החוק והלוחמה בפשע המאורגן העיקרית בבריטניה וכיורשת סוכנות SOCA שפורקה.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מינהל ההתערבות (מציאת דרכים לשבש פשע מאורגן)
  • מינהל המודיעין (בניית תמונה מפורטת של כנופיות פשע מאורגן)
  • מינהל האכיפה (חוקרת כנופיות הפשע המאורגן);
  • היחידה הלאומית לפשעי היי טק (נאבקת בפשעי מחשב למיניהם)
  • המרכז לסיוע והגנה מקוונת לילדים (עוסקת במניעת פשעים לניצול ילדים)
  • המרכז למניעת חטיפות
  • יחידת המודיעין הפיננסי

ראשי הסוכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנכ"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]