הנרי ליווינגסטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרי ליווינגסטון
Henry Brockholst Livingston
הנרי ליווינגסטון
הנרי ליווינגסטון
לידה 25 בנובמבר 1757
ניו יורק, פרובינציית ניו יורק, האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 במרץ 1823 (בגיל 65)
וושינגטון הבירה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא הנרי ברוקהולסט ליווינגסטון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות גרין-ווד, ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת פרינסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית-רפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Ann Ludlow Livingston
Katherine Seaman
Catharine Keteltas עריכת הנתון בוויקינתונים
שופט בבית המשפט העליון של ארצות הברית
20 בינואר 180718 במרץ 1823
(16 שנים)
תחת נשיא בית המשפט העליון ג'ון מרשל
נשיא ממנה תומאס ג'פרסון
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנרי ברוקהולסט ליווינגסטוןאנגלית: Henry Brockholst Livingston;‏ ‏25 בנובמבר 175718 במרץ 1823) היה איש צבא אמריקאי, שלחם במלחמת העצמאות של ארצות הברית, שופט בבית המשפט לעתירות של מדינת ניו יורק, ובסופו של דבר, שופט בבית המשפט העליון של ארצות הברית.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי ליווינגסטון נולד בניו יורק לסוזאנה פרנץ' ולויליאם ליווינגסטון, לימים מושל ניו ג'רזי הראשון. ב-1774 הוא סיים את לימודיו בתואר ראשון בקולג' ניו ג'רזי, כיום אוניברסיטת פרינסטון.

ליווינגסטון ירש את אחוזת המשפחה בניו ג'רזי, ליברטי הול, כיום חלק מקמפוס אוניברסיטת קין, בה הוא החזיק עד 1798. במהלך מלחמת העצמאות של ארצות הברית הוא שירת כקצין בדרגת לוטננט קולונל בכוחות הצבאיים של ניו יורק, שם הוא שירת במטהו של הגנרל פיליפ סקיילר בשנים 17751777 וכשלישו האישי של מייג'ור גנרל בנדיקט ארנולד בקרב סרטוגה. בשנים 17791782 הוא היה מזכירו האישי של ג'ון ג'יי, אז שגריר ארצות הברית בספרד. ב-1782 נאסר ליווינגסטון לזמן קצר על ידי הבריטים.

לאחר המלחמה למד ליווינגסטון משפטים בקריאה עצמית וב-1783 התקבל ללשכת עורכי הדין. לאחר מכן ועד 1802 הוא עסק בעריכת דין במגזר הפרטי בניו יורק. הוא היה אחד החברים המקוריים של אגודת סינסינטי (אנ').

ליווינגסטון שימש כאחד משלושת פרקליטי ההגנה, לצד אלכסנדר המילטון וארון בר, במשפטו של לוי ויקס (אנ') על רצח אלמה סנדס.[1]

פעילות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליווינגסטון היה חבר באספה המדינתית של מדינת ניו יורק ופעיל פוליטי בולט. בשל קשריו המשפחתיים, הזדהותו הפוליטית עם המפלגה הדמוקרטית-רפובליקנית נמוגה עד מהרה והוא עבר לתמוך בפדרליסטים. יחד עם ארון בר ועם דודניו רוברט ר. ליווינגסטון ואדוארד ליווינגסטון, הוא היה לאחד מחברי הגרעין המוצק בניו יורק שחברו לתומכיו של תומאס ג'פרסון בווירג'יניה. גוף זה נקרא "ברית וירג'יניה-ניו יורק" (Virginia-New York alliance) והיה חיוני במסע הבחירות של ג'פרסון בבחירות לנשיאות של 1800.

קריירה שיפוטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 18021807 כיהן ליווינגסטון כשופט בבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק, שם הוא פרסם ב-1805 את פסק דין דעת המיעוט המפורסם בתיק "פירסון נגד פוסט".

ב-10 בנובמבר 1806 קיבל ליווינגסטון מינוי פגרה כשופט בבית המשפט העליון של ארצות הברית מהנשיא תומאס ג'פרסון במקומו של ויליאם פטרסון שנפטר. המינוי הוגש באופן רשמי ב-15 בדצמבר, והיה מינויו השני של ג'פרסון לבית המשפט העליון. המינוי אושר על ידי הסנאט של ארצות הברית ב-17 בדצמבר וב-20 בינואר 1807 הושבע ליווינגסטון לכהונתו. במהלך כהונתו על כס השיפוט הצביע ליוונגסטון ברוב המקרים על פי דעתו של נשיא בית המשפט ג'ון מרשל. בתקופה זו נדרשו שופטי בית המשפט לשמש גם כשופטים פדרליים במדינות השונות בסבבי רכיבה, וליווינגסטון כיהן בתפקיד זה במדינת ניו יורק. הוא כיהן על כס השיפוט עד למותו.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבו של ליווינגסטון מצד אביו, פיליפ ליווינגסטון, היה בעליה של אחוזת ליווינגסטון שבניו יורק, סוחר, וסוחר עבדים. סבתו, קתרין ואן ברו, הייתה ילדתו היחידה של ראש עיריית אולבני, פיטר ואן ברו.

אחותו, שרה ואן ברו ליווינגסטון, נישאה לג'ון ג'יי, דיפלומט, אחד האבות המייסדים של ארצות הברית, מחותמי חוזה פריז, מושל ניו יורק השני והנשיא הראשון של בית המשפט העליון של ארצות הברית.

אחותו השנייה, סוזנה ליווינגסטון, נישאה לג'ון קליווס סימס, שהיה נציג ניו ג'רזי בקונגרס הקוטיננטלי ובהמשך חלוץ בטריטוריה הצפון-מערבית. בתה החורגת, אנה סימס, בתו של סימס מנישואים קודמים, הייתה רעייתו של מי שלימים כיהן כנשיא ארצות הברית, ויליאם הנרי הריסון וסבתו של הנשיא בנג'מין הריסון.[2]

הנרי ליוונגסטון היה נשוי שלוש פעמים. בדצמבר 1784 הוא נשא לאישה את קתרין קיטלס, בתם של פיטר קיטלס ואליזבת ואן זנדט. לשניים נולדו שלוש בנות ובן. לאחר מותה של רעייתו ב-1804 נישא ליווינגסטון בשנית לאן נ. לודלאו, בתם של גבריאל הנרי לודלאו ואן ויליאמס. לשניים נולדו בן ובת. לאחר מותה של אן ב-1815, נישא ליוונגסטון בשלישית לקתרין סימן, בתו של אדוארד סימן. לשניים נולדו שני בנים ובת.

הנרי ליוונגסטון נפטר בוושינגטון הבירה ב-18 במרץ 1823. הוא נטמן בבית הקברות גרין-ווד שבברוקלין, ניו יורק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנרי ליווינגסטון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]