הניצוץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הניצוץ
The Shining
מידע כללי
מאת סטיבן קינג
שפת המקור אנגלית
סוגה ספר אימה
נושא סכיזופרניה, אלימות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות Overlook Hotel, 6, 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה דאבלדיי עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1977
מספר עמודים 373
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת מודן
תאריך 1977
תרגום דן גיא
סדרה
ספר קודם חלקת סיילם עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא דוקטור סליפ, העמדה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 000828831, 001330398
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הניצוץאנגלית: The Shining) הוא ספר אימה אמריקאי משנת 1977, שכתב הסופר סטיבן קינג. זה הרומן השלישי של קינג שיצא לאור והצלחתו ביססה אותו כסופר מכובד בז'אנר ספרי האימה. הבמאי סטנלי קובריק יצר על פי הספר סרט באותו שם, שיצא לבתי הקולנוע ב-1980. עלילת הספר עובדה גם למיני-סדרה בטלוויזיה.

בינואר 2023 יתחילו בלונדון החזרות על עיבוד לתיאטרון של הספר, בכיכובו של בן סטילר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק טורנס (בתרגום לעברית משנת 1977 אוית השם "תורנס" ועל גב הכריכה – "טוראנס") הוא סופר חם מזג, המנסה לבנות מחדש את חייו ואת חיי משפחתו, לאחר שאיבד את משרתו כמורה בבית ספר מכין יוקרתי בניו אינגלנד בגלל בעיית השתייה שלו ומזגו האלים. בנוסף לאיבוד משרתו מתברר שג'ק שבר בטעות את ידו של בנו דני בזמן שהיה בהתקף. הוא מחליט להתנזר מאלכוהול ומקבל על עצמו עבודה בתחזוקת מלון גדול ובודד בקולורדו, הנסגר למשך החורף. תורנס מקווה, שהמשרה תיתן לו הזדמנות לבסס מחדש את מעמדו כאדם אחראי, להשלים כתיבת מחזה מבטיח ולשקם את הקריירה שלו ואת מערכת היחסים עם בני משפחתו. הוא עובר למלון "המצפה" (Overlook - שם דו-משמעי, היכול להתפרש גם כ"העלמת-עין" או "פיקוח מגבוה") עם אשתו וונדי ובנו הצעיר דני.

לדני יש יכולות טלפתיות מסוימות ורגישות לכוחות על טבעיים, והוא "הקורן" שבשם הספר באנגלית. השף במקום חש ביכולותיו המיוחדות של דני ומסביר לו עליהן, כך נוצר בין השניים קשר מיוחד. המלון פועל כיצור תבוני, השואב את כוח החיים שלו מאנשים, המחוננים בכוחות על טבעיים. תחושה מבשרת רעות מתרה בדני, כי המלון מסוכן למשפחתו. הוא מתחיל לראות רוחות וחזיונות מפחידים מעברו של המלון, אך כובש אותם בלבו מתוך אמונה, שאין בהם סכנה ממשית בהווה. למרות שדני קרוב להוריו הוא איננו מספר על חזיונותיו, כדי לא לפגוע בעבודתו של אביו, החיונית לעתיד משפחתו. וונדי מרגישה שעליה לעזוב את ג'ק במלון ושישלים את עבודתו לבד.

דני חש שהדבר יעציב את אביו ושהוא ישמח יותר אם יישארו אתו. כשהמלון אינו מצליח להשתלט על דני, הוא משתלט תחת זאת על ג'ק, מציב מכשולים לפני עבודתו ויוצר בו זעם ותסכול. ג'ק חש קלאוסטרופוביה במלון המבודד ותסכול בגלל עבודתו. התנהגותו נעשית מסוכנת ומאיימת יותר ויותר ככל שהמלון משעבד אותו לצרכיו, עד להשתלטותו המוחלטת של המלון עליו. יום אחד ג'ק רב עם וונדי, אשתו, ועוזב את חדרם. הוא מגיע לבר של המלון ומגלה שאת המקום מאכלס ברמן בשם לויד. המלון מנסה לשכנע את ג'ק, דרך לויד, שעליו להרוג את אשתו ובנו. ג'ק הופך לחיה ומנסה לפגוע במשפחתו, אולם הם רואים את הטוב שיש בו וסוגרים אותו בחדר כדי שלא יעשה מעשה שיתחרט עליו.

המלון דוחק בג'ק להרוג את וונדי ולהביא אליו את דני. בין ג'ק וונדי מתנהל מאבק וונדי מצליחה לברוח ופוצעת בדרך את ג'ק בידו. דני המפוחד מתקשר לשף של המלון, שבזמן החורף עובד בפלורידה. השף מגיע למלון ומותקף על ידי ג'ק. בזמן שג'ק רודף אחרי דני הוא מצליח להשתלט על עצמו ואומר לדני לברוח ממנו ושהוא אוהב אותו. המלון משכנע את ג'ק להשחית את פניו כדי שדני לא יזהה את אותו. דני מזהיר את ג'ק שדודי המים במרתף עומדים להתפוצץ, ג'ק יורד למטה לבדוק אותם בזמן שמשפחתו והשף בורחים מהמקום. ג'ק מגיע מאוחר מדי ונהרג בזמן ההתפוצצות, שהורסת את המלון כולו.

נראה שהמלון איננו מאוכלס ברוחות רפאים מן העבר, אלא מופעל בכוחן המשותף של ישויות נטולות מוסר וחורשות רע של דייריו הקודמים. לא טירוף הוא המניע דמויות עבר אלה אלא מזימות וקנוניות מרושעות, הבאות לביטוי במקרים רבים בתשוקות מיניות מעוותות. סיפורי עלילה מסוג זה זרועים בספר לכל אורכו, לכאורה בהשפעת המלון עצמו.

עם כל כוחו של המלון להשפיע על בני אדם, יכולתו עודנה פסיכולוגית ורוחנית בלבד, ואין ביכולתו לפעול אלא באמצעות מחשבותיהם ודמיונותיהם של השוהים האמתיים בין כתליו. שאיפתו היא אפוא להשתלט על אדם בעל כוחות על טבעיים (דני, במקרה זה) ולהשתמש בו כדי להוציא לפועל את הרוע הטמון בו, כישות פיזית ולא עוד פסיכולוגית בלבד.

הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

'הניצוץ' נמנה עם מחלקה בז'אנר האימה, העושה שימוש יעיל ברעיון של בניין בעל רצון מודע (או נשמה, כביכול), רעיון שבחן אדגר אלן פו בסיפור "נפילת בית אשר". הוא עוסק בשאלת ההתמכרות לאלכוהול והיחסים בין הורים לילדים, כשהוריהם של ג'ק ווונדי תופסים מקום מרכזי במחשבותיהם לאורך העלילה.

הניצוץ תורגם ל-28 שפות, ביניהן עברית. הספר תורגם לעברית על ידי דן גיא, ויצא לאור בישראל בשנת 1977.

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הניצוץ (סרט)

הסרט 'הניצוץ' בוים על ידי סטנלי קובריק ומככבים בו ג'ק ניקולסון כג'ק, שלי דובאל כוונדי, ודני לויד כדני. קינג לא אהב את הסרט ואמר, שלקובריק אין הבנה בז'אנר. הסרט מוחק אלמנטים רבים בספר של קינג, במיוחד את הבעיות במשפחת תורנס. קינג גינה את קובריק כבמאי, שאינו מתעניין בבני-אדם ובעיותיהם.

יש אומרים, שאחת מהסיבות לכך שהסרט לא מצא חן בעיניו של קינג הייתה שקובריק היה מעיר אותו באמצע הלילה בשאלות על ספרו. לדברי קינג, קובריק התקשר אליו פעם בשעה 3 לפנות בוקר, על מנת לשאול אותו אם הוא מאמין באלוהים.

מחזה תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-21 במרץ 2022 נמסר שהספר יעובד למחזה תיאטרון באותו שם שיוצג בוסט אנד בלונדון. יביים הבמאי הבלגי איפו פאן הופן (אנ'), ואת דמותו של ג'ק טורנס יגלם בן סטילר. החזרות יתחילו בחודש ינואר 2023.[1][2]

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עלילת הספר תוכננה תחילה להתנהל בפארק שעשועים. אך לאחר חופשה שבילה עם אשתו טביתה ב"מלון סטנלי" שבאסטס פארק, קולורדו, כאשר הצוות התכונן לפנות את המקום לתקופת החורף, שינה קינג את מקום ההתרחשות בספר. במיני סדרה של ABC השתמשו במלון סטנלי לצילומים. קינג גם אמר שהוא ביסס את ג'ק תורנס על עצמו.
  • המקור לשם הספר הוא שירו של ג'ון לנון "Instant Karma!" בשורה "We all shine on". קינג רצה לקרוא לספר "The Shine" אבל שינה את זה לאחר שנודע לו, כי השחורים באמריקה רואים בכך כינוי גזעני ומשפיל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hilburn, Trey III (March 21, 2022). Ben Stiller Set to Play Jack Torrance in Stephen King’s ‘The Shining’. iHorror, retrieved March 23, 2022
  2. ^ Evans, Greg (March 21, 2022) Ben Stiller In Talks To Star In Ivo Van Hove Stage Adaptation Of Stephen King’s ‘The Shining’. Deadkine Hollywood, retrieved March 23, 2022