הנוער הלאומי בית"ר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוחים דורשי שיפור, לא ברור האם התנועה עודנה קיימת או שהתאחדה עם בית"ר.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוחים דורשי שיפור, לא ברור האם התנועה עודנה קיימת או שהתאחדה עם בית"ר.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנוער הלאומי - בית"ר
סמל הנוער הלאומי
סמל הנוער הלאומי
כינוי נוער לאומי
תאריך ייסוד 1934
ארגון גג הסתדרות העובדים הלאומית
השתייכות פוליטית ערכים חברתיים, רוויזיוניזם, ציונות ע"פ זאב ז'בוטינסקי
יושב ראש ניסים שלם
מנהל כללי יעקב ברקוביץ'
תלבושת
חולצת תנועה כחולה, בעלת שלושה כפתורים ושני פסים לבנים. עניבה לבנה או כחולה.
www.nlb.org.il

תנועת "הנוער הלאומי – בית"ר" (עד שנת 2012: "הנוער הלאומי") היא תנועת נוער שנוסדה בשנת 1934 על ידי הסתדרות העובדים הלאומית, כתנועת נוער ציונית חברתית.

בשנת 2012 אוחדה תנועת הנוער בית"ר עם הנוער הלאומי וכעת הן מזוהות יחדיו בשם "הנוער הלאומי-בית"ר". התנועה חרתה על דגלה את ערכי הציונות הרוויזיוניסטית של זאב ז'בוטינסקי והוא מהווה דמות מפתח בתנועה. הנוער לאומי- בית״ר מחנכת להזדהות עם ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית כפי שבאים לביטוי במגילת העצמאות.

על אף שהתנועה מציגה עצמה כלא פוליטית, היא שמה במרכזה אישים וערכים פוליטיים-חברתיים המזוהים עם הימין הפוליטי בישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנותיה הראשונות פעלה התנועה כחלק מאגף נוער בהסתדרות העובדים הלאומית, אך עם השנים גדלה והפכה לתנועת נוער עצמאית. בוגרי התנועה הקימו במסגרתה גרעיני נח"ל והיאחזויות שהפכו לימים ליישובים גנים, כדים וחומש.

התנועה מחנכת את חבריה על פי משנתו החברתית של זאב ז'בוטינסקי שערכיה המרכזיים הם: תרומה לקהילה, אהבת הארץ, פיתוח מנהיגות צעירה, שירות משמעותי בצה"ל וקיום חמשת המ"מים. אמונתו המוצקה של ז'בוטינסקי כי כוח הנוער הוא שיכול לרפא את תחלואי החברה הם שעומדים בבסיס הקמת התנועה. כהמנון ודגל נקבעו "התקווה" ודגל ישראל. שיר התנועה הוא "שיר הדגל" . סיסמת התנועה: "חד נס". על פי עקרונותיו החברתיות של זאב ז'בוטינסקי יש לשאוף לחברה שוויונית ולפעול למען צמצום הפערים החברתיים וזאת באמצעות פעולות חניכי ומדריכי התנועה שיקיימו את רעיון "חמשת המ"מים" של ז'בוטינסקי שפירושו חמישה תנאים בסיסים החשובים למחייתו של האדם מעצם היותו אדם שוויוני לכל אדם אחר בחברה; מזון, מעון, מלבוש, מרפא ומורה. מזון- תרומת מזון לנזקקים. מעון- סניפי התנועה שמשמשים כבית שני עבור חניכי ומדריכי התנועה, פתוחים למענם בכל שעה ולכל אשר ירצו (גם מעבר לשעות הפעילות המוגדרת). מלבוש- תרומת בגדים לנזקקים. מרפא- ביקור חולים בבתי חולים וביקור זקנים. מורה- מדריכי התנועה משמשים כמורים ומחנכים של דור העתיד.

הנוער הלאומי בימינו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת הנוער הלאומי מציעה הפעלות, פרויקטים קהילתיים, מסעות, קורסי הדרכה, קייטנות ומיזמים חברתיים הנערכים על פי משנה ותוכנית שנתית סדורה ובהתאם לצו השעה.

נכון ל-2024 משמש ניסים שלם כיושב ראש התנועה והמזכ"ל הוא יעקב ברקוביץ.

הנהגה צעירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה מקיימת בכל שנה בחירות דמוקרטיות להנהגה הצעירה, וכך מאפשרים לנוער להשפיע, ליזום ולהנהיג בתנועה. בראש ההנהגה הצעירה עומד יושב ראש וסגן. ההנהגה מורכבת מטובי המדריכות והמדריכים בתנועה, והם עובדים בשיתוף פעולה מלא עם ההנהגה הבוגרת.

ההנהגה הצעירה הוא גוף בתנועה אשר מורכב רק מבני נוער המדריכים בתנועה, חברי ההנהגה הצעירה נבחרים בסניפים שלהם, כאשר מכל סניף נבחרים כשני חברי הנהגה צעירה.

ההנהגה מנוהלת על ידי היו"ר שנבחר כל שנה על ידי כל המדריכים בתנועה בבחירות שנערכות באופן מסורתי בטיול סוכות.

בשנים 2017–2018 ניהלה ההנהגה הצעירה את "מחאת הפופקרן", כחלק מ-12 ערכי התנועה עלינו לקרוא תגר למחוא על עוולות בחברה. כחלק מהמחאה עמדו חברי ההנהגה הצעירה ביחד עם חניכי התנועה מחוץ לבתי הקולנוע, חילקו פופקורן לקהל ומחו על מחירי הפופקורן.

להקת הנוער הלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקת הנוער הלאומי

להקת הנוער הלאומי היא הלהקה הייצוגית של התנועה. הלהקה הוקמה בשנת 1989 על ידי שלמה (מומי) הרצוג. בלהקה השתתפו בין היתר שירי מימון, אילנית לוי, הדס מורנו, רוני דלומי ובת-אל פאפורה. וכן כהכנה ללהקות הצבאיות ולבתי הספר למשחק המובילים בישראל.

ללהקה שני הרכבים הממוקמים אחד בחיפה ואחד בבאר שבע.

בנוסף להופעותיה השוטפות בארץ - בעצרות ממלכתיות, ביד ושם ביום השואה, טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, ימי תנועות נוער ברחבי הארץ ובמפעלי התנועה, לוקחת הלהקה חלק בחיי החברה והקהילה בארץ ומופיעה בפני קשישים בבתי אבות, גני ילדים, נוער במצוקה, חיילי צה"ל ועוד. הלהקה חברה במקהלת תנועות הנוער המקובצת ומופיעה בחסותה בעצרות וטקסים ממלכתיים רבים.

תחום ההדרכה בנוער הלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלקת ההדרכה התנועתית אחראית על כלל המערכים החינוכיים המתקיימים בתנועה. המחלקה בראשות מר קובי עזרן, החליטה לאחר דיונים רבים בנושא, בשנת 2013 לערוך ולכתוב "שנים עשר ערכי יסוד". ערכי היסוד התנועתיים הנ"ל מתווים את המדיניות לבניית התוכניות השנתיות של התנועה הבאים לידי ביטוי להלן:

הדרכה בסניפים
  1. ערבות הדדית סולידריות חברתית, תרומה לקהילה, איכות הסביבה, אדישות, חברות.
  2. האדם הוא המלך נאה דורש נאה מקיים, דימוי עצמי (כיצד אני רואה את עצמי כמלך).
  3. תרבות נוער מיניות, סמים, אלכוהול, סיגריות, בטיחות בדרכים, ניהול זמנים.
  4. כבוד האדם וקבלת השונה גזענות, האחר הוא אני, כוחה של מילה, מעמד האישה, זכויות הילד.
  5. מנהיגות פיתוח מנהיגות צעירה, מנהיגי ישראל, דימוי עצמי, נוער מוביל נוער.
  6. אהבת הארץ טיולים, מלחמות ישראל, יהדות, הכרת הארץ, ציונות, החי והצומח.
  7. יהדות קבלת השונה, דתות, זרמים, יהדות, שנת מצווה, חגים.
  8. דמוקרטיה הנהגה צעירה, בחירות, כוחה של קבוצה, רוב מול יחיד, משטר, זכויות, חופש הביטוי.
  9. חמשת- המ"מים מזון -מורה -מעון -מלבוש –מרפא.
  10. הדר ותגר "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו", תגר אל מול עוולות, כללי יסוד בהתנהגות בסיסית, חלוציות/חדשנות, פתרון קונפליקטים.
  11. הגנה על המולדת שנת שירות, גיוס משמעותי לצה"ל, גרעין נחל, צה"ל ומורשתו, ערכי צה"ל, מוטיבציה, תפקידים בצבא.
  12. העצמה - אישית שאיפה למצוינות, תחושה שאני יכול לעשות הכל, נקיטת יוזמה, עצמאות.

ציונות ואהבת הארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת פעילויות השיא, יוצאים החניכים הצעירים למחנה קיץ ביערות ישראל ומתגבשים סביב נושאי ציונות מחנאות, הישרדות ובישולי שדה. חניכי השכבה הבוגרת יוצאים לקורסי מנהיגות צעירה מהמקצועיים בתחום במטרה להכשיר את דור המנהיגים הבא.

מדריכי תנועת הנוער הלאומי בטיול

חניכי השביעית והשמינית, עוברים מערכי הדרכה והכנה לקראת שירותם הצבאי בצה"ל. התנועה מחנכת את חבריה לשירות משמעותי וייחודי בצבא ההגנה לישראל.

במהלך השנה מקיימת התנועה טיולים, מסעות, וסמינרים המיועדים לחברי שכבות הביניים והבוגרת, שבהם לומדים החניכים להכיר את נופיה ושביליה של המדינה. התנועה מפעילה מגוון טיולים, כגון: מסע בראשית בסוכות, פאנוכה- טיול לשכבה הצעירה בחנוכה, מסיבהנגה- מסיבה לשכבה הבוגרת בחנוכה, מסע פסח לשכבה הבוגרת, טיול לשכבה הצעירה בשבועות, מחנה הישרדות לשכבה הצעירה בחופש הגדול וקורסי ההדרכה לשכבה הבוגרת בחופש הגדול.

קשרי חוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

החניכים והמדריכים יוזמים מפגשים עם ארגונים מקבילים בגרמניה, טסים למשלחות גומלין ומארחים בישראל נוער וצעירים גרמניים לפעילות תנועת הנוער המשלבת הכרות עם מורשתו של העם היהודי והפעילות הציונית בארץ ישראל. החל בשנת 2015 פועל בברוקלין, ניו יורק, סניף של התנועה אשר מחנך צעירים לפי ערכי הציונות וז'בוטינסקי, אותו מנהלת סגנית יו"ר ההנהגה הצעירה במסגרת שנת השירות שלה.

מיזמים חברתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כזרוע הביצועית של הסתדרות לאומית, התנועה פועלת בתחום איגוד מקצועי לנוער.

התנועה הכשירה [דרושה הבהרה] מזכירי איגוד מקצועי צעירים השומרים על זכויות בני הנוער העובדים במהלך השנה ובחודשי הקיץ. תנועת הנוער הלאומי מכשירה את חבריה כסוכני שינוי חברתי ומעודדת אותם לקחת אחריות אישית וקבוצתית.

להקות הנוער הלאומי למען החיילים ותושבי הדרום במבצע צוק איתן

לדוגמה: איסוף וחלוקת מארזי מזון, התרמות לנזקקים, הפעלות במחלקות הילדים בבתי החולים, הפעלות בבתי אבות, פעילויות בשכונות בחודשי הקיץ, הפעלת מועדוניות, מרכזי למידה וחוגי העשרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]