הנדסה חקלאית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוטומציה בהנדסה חקלאית מתקדמת

הנדסה חקלאית היא תת-תחום הנדסי של הנדסה אזרחית, העוסק בתכנון מכלולים הנדסיים-ביולוגיים.

הנדסה חקלאית נחלקת לשני תחומים עיקריים: תכנון מכונות חקלאיות או מים וקרקע. התחום בא לשרת את החקלאות המודרנית שנסמכת במידה רבה על התחום כדי להגדיל את כמות התוצרת, הטיב שהוא פרמטר חשוב מההיבט הצרכני, וחדשנות המאפשרת לחקלאים לקבל מחירים גבוהים עבור תוצרת מיוחדת.

ההנדסה החקלאית היא הנדסה רב-תחומית, וקשורה בעיקר למדעי הכימיה, הביולוגיה, אך מהנדסים חקלאים בעלי ידע נרחב גם בתחומי אקולוגיה, מכניקה, בקרה, אופטימיזציה וניהול.

החקלאות המודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר אחוז גדול של אוכלוסיית העולם יצרה מזון באופן עצמאי, כיום עקב התקדמות ההנדסה החקלאית בשיפור מכונות, אוטומציה, שליטה ובקרה וייעול של מערכות טבעיות בשילוב עם פיתוחים אגרונומיים ביולוגיים בצמח, רק כ-2% עוסקים בתחום בארצות מערביות.

הכשרת המהנדס החקלאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המהנדס החקלאי מקבל הכשרה מגוונת, הן בתחומי הבסיס כגון מתמטיקה, פיזיקה, כימיה שפת תכנות ושרטוט הנדסי, תכנון בעזרת מחשב (CAD) הן בתחומים הקשורים בצומח כגון ביולוגיה של הצמח, אגרונומיה, קרקע, כימיה בצומח, בוטניקה, והן בתחומים הנדסיים כגון הנדסת מכונות, מכניקת זורמים, הנדסת מים, מבוא להנדסת חשמל, מערכות חישה ובקרה, דינמיקה של רכב בשטח חקלאי, טיפול בתוצרת חקלאית, תכנון מבני גידול כגון חממות, מחסני תבואה ועוד.

תחום עיסוקו של המהנדס החקלאי רחב ביותר, החל מתכנון מערכת השקיה לפרויקט חקלאי ועד תכנון הנדסי של חממות גידול, מתכנון תוכנת מחשב לאופטימיזציה של ייצור חלב ברפת ועד תכנון קו ייצור במפעל אריזה חקלאי.

לימודי הנדסה חקלאית בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל ניתן ללמוד הנדסה חקלאית רק במקום אחד והוא במסלול להנדסה בחקלאית השייכת לפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון, הלימודים נמשכים כ-4 שנים בסיומם מקבלים הבוגרים תואר B.Sc בהנדסה חקלאית. מהנדסים חקלאיים רבים מועסקים בצה"ל בפיתוח נגמ"שים, טנקים וכלי לחימה הנדרשים לעבירות בשטחים קשים בגלל הידע הנרחב שיש בידם על יחסי מכונה-קרקע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]