המצע האזרחי (רוסיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המצע האזרחי
Гражданская Платформа
סמל המפלגה
סמל המפלגה
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
מייסד מיכאיל פרוכורוב
מנהיגים ריפעת שייחוטדינוב
תקופת הפעילות 4 ביוני 2012 – הווה (11 שנים)
אידאולוגיות שמרנות וליברליזם כלכלי
מטה מוסקבה
מיקום במפה הפוליטית ימין-מרכז
צבעים רשמיים
נציגויות בפרלמנטים
הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית
1 / 450
http://xn--80aaag6azbdefu3lf.xn--p1ai

מפלגת "המצע האזרחי"רוסית: Гражданская Платформа) היא מפלגה רוסית ליברלית-שמרנית שהוקמה ב-4 ביוני 2012 על ידי המיליארדר מיכאיל פרוכורוב. כיום עומד בראשה ריפעת שייחוטדינוב.

בבחירות לרשויות המקומיות שנערכו ב-2013 וב-2014 המפלגה הגיעה למקום הראשון ברשימת המפלגות הלא פרלמנטריות[1]. למפלגה נציגים ב-25 מחוזות ולה 73 חברי פרלמנט מחוזיים בגופי החקיקה של השלטון המקומי. נציג המפלגה הבולט בשלטון המקומי הוא ראש העיר יקטרינבורג יבגני רויזמן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכאיל פרוכורוב שהצליח לזכות לתמיכת 5,7 מיליון איש בבחירות לנשיאות רוסיה 2012 (7,98% ובמקום השלישי) הכריז במרץ 2012 על הקמת מפלגה פוליטית. ביוני 2012 המפלגה קיבלה את השם מפלגת "המצע האזרחי". המפלגה צמחה והפכה לאחת המפלגות הפופולריות במדינה, כשהיא מצליחה להריץ מועמדים לראשות ערים ברחבי המדינה בבחירות לשלטון המקומי.

לאחר סיפוח חצי האי קרים (2014) פרוכורוב עזב את המפלגה וליושב ראש הוועדה הפוליטית של המפלגה נבחר ריפעת שייחוטדינוב. ליושבת ראש הוועדה האזרחית הפדרלית במפלגה נבחרה אירינה פרוכורובה, כאשר מיכאיל פרוכורוב נשאר חבר המפלגה אך לא הריץ עצמו לראשות המפלגה.

במרץ 2015 המפלגה ספגה ביקורת רבה על כך שחבר המפלגה המוזיקאי אנדריי מקרביץ' הביע תמיכתו במהפכה האוקראינית "יברומאידן".

כנסי ועידות המפלגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוף השלטון העיקרי במפלגה הוא כנס המפלגה ובמסגרתו נידונים שינויים במצע ובתקנון המפלגה ובו נבחרים חברי הוועדה פוליטית של המפלגה והרצת מועמדים לתפקידים שונים בבחירות.

גוף הייעוץ והניהול העיקרי הוא הוועדה הפוליטית שבסמכותה לפתוח סניפים אזוריים, רישום חברים חדשים למפלגה, מינוי יושב ראש ועדה הפועל והחלטה בדבר כניסת המפלגה בבריתות מפלגתיות או גושי בחירות, ביטול החלטות של סניפי המפלגה האזוריים וכן הלאה.

הוועדה האזרחית הוא הגוף החברתי של המפלגה ובה חברים כל חברי הוועדה הפוליטית ולרבות אישי ציבור שאינם חברי המפלגה או תומכיה. הוועדה מהווה לפורום דיונים כללי.

תוצאות הבחירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחירות לרשויות מקומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות 2013 המפלגה הריצה כמה מועמדים אך את התוצאה הטובה ביותר קיבל איגור נוביקוב בבחירות לראשות העיר ז'וקובסקי שבמחוז מוסקבה, בה הוא הגיע למקום השני (27,7ֶ%). בבחירות שנערכו בספטמבר 2013 המפלגה הריצה 13 רשימות אזוריות ושבע רשימות לערי הבירה של הרפובליקות של רוסיה. המפלגה הצליחה להיכנס לבתי הנבחרים של קלמיקיה, מחוז אירקוטסק, הדומה העירונית של יקטרינבורג, הדומה העירונית של יאקוצק, מועצת העיר קרסנויארסק ומועצת הנבחרים של בלגורוד.

מועמד המפלגה יבגני רויזמן זכה בבחירות לראשות העיר יקטרינבורג (33,3ֵ%, 120,194 קולות) לאחר שגבר בדוחק על המועמד מטעם מפלגת השלטון רוסיה המאוחדת.

הבחירות לדומה הממלכתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות לדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית המפלגה סיימה במקום ה-13 מתוך 14 כשהיא גורפת 0,28% בלבד מהקולות, אך הצליחה להשתחל לדומה ולקבל מושב אחד, בשל תוצאות הבחירות במחוזות הבחירה.

אידאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפלגה משלבת עמדות שמרניות וליברליות בנושאי כלכלה עם עמדות שמרניות בנושאים חברתיים ומוסריים. המפלגה תומכת במודרניזציה ובקידום המדינה, פועלת למען צדק חברתי, סובלנות חברתית, כלכלת שוק ומדיניות סביבתית ענפה (ומשתפת פעולה עם תנועת הירוקים הרוסית).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המצע האזרחי בוויקישיתוף
  • אתר המפלגה (ברוסית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]