המעין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף המעין (כתב עת))
המעין
תדירות רבעון
עורך ראשי יואל קטן (2002 ואילך)
יונה עמנואל (19642002)
מרדכי ברויאר (19531964)
תאריכי הופעה 1953–הווה (כ־71 שנים)
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ISSN 0465-420X
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הַמַּעְיָן הוא רבעון שיוצא לאור מאז שנת תשי"ג (1953) "המשלב מימד תורני עם מימד מדעי-תורני"[1] ומכיל מאמרים מגוונים בנושאי הלכה, השקפה, היסטוריה יהודית ומחקר.

על מטרותיו וייעודו של 'המעין' כתב בגיליון הראשון, פרופ' מרדכי ברויאר, מייסדו ועורכו הראשון של כתב העת: ”היעדר במה ספרותית המוקדשת לעיון, מחקר ובירור בשאלות העומדות על סדר יומו של עם התורה בפרט ובמדינת ישראל בכלל - הורגש כבר מזמן... מקווים אנו להפוך כתב עת זה לרבעון המופיע לפרקים קבועים...”.[2] בשנת תשכ"ד (1964) התמנה יונה עמנואל כעורך כתב העת, תפקיד אותו מילא עד לפטירתו בשנת תשס"ב (2002), אז החליף אותו הרב יואל קטן.

כותבי המאמרים ונושאיהם מגוונים ועוסקים בתחומים רבים. בנוסף קיים בכתב העת גם מדור ביקורת ספרים. כתב העת היוצא לאור על ידי מוסד יצחק ברויאר של פועלי אגודת ישראל, מזוהה עם חוגי "תורה עם דרך ארץ" וניתן בו דגש מסוים להגות ולהיסטוריה של חוגים אלו. כך למשל, בתחילת שנות ה-90, התקיים בו פולמוס בין הרב שלמה וולבה ופרופ' זאב לב בנוגע ליישומה והצלחתה של שיטת "תורה עם דרך ארץ".[3]

רוב מאמרי 'המעין' זמינים באינטרנט באתר HebrewBooks (בעיקר מהשנים הראשונות), באתר ישיבת שעלבים (משנת תשס"ז) ובאתרים נוספים.

כותבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם כותבי המאמרים במשך השנים נמנים רבנים, חוקרים תורניים ואנשי אקדמיה, בהם: הרב שלמה זלמן אוירבך, הרב ד"ר קלמן כהנא, הרב אביגדר נבנצל, הרב יהושע מגנס, הרב יהושע נויבירט, הרב חיים סבתו, הרב יוסף אביב"י, הרב שלמה אבינר, פרופ' ישראל אומן, הרב יהושע בכרך, הרב ד"ר יצחק ברויאר, פרופ' מרדכי ברויאר, הרב מרדכי ברויאר, הרב שריה דבליצקי, פרופ' דוד הנשקה, שמואל הכהן וינגרטן, הרב יצחק לוי, פרופ' מרדכי כסלו, הרב פרופ' יהודה לוי, פרופ' זהר עמר, הרב ד"ר רפאל בנימין פוזן, הרב אברהם אבא וינגורט, פרופ' יהודה פליקס, הרב משה צוריאל, הרב ד"ר יהודה קופרמן, פרופ' מאיר שוורץ, פרופ' יואל אליצור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]