המנון סלובניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זְדְרַאוְולִיצָה
Zdravljica
מילות ההמנון בכתב יד.
מילות ההמנון בכתב יד.
מדינה סלובניהסלובניה סלובניה
שפה סלובנית
מילים פרנצה פרשרן, 1844
לחן סטנקו פרמרל, 1905
תאריך מעמד רשמי 1989
האזנה?

הזְדְרַאוְולִיצָהסלובנית: Zdravljica) הוא ההמנון הלאומי של סלובניה.

השיר הוא פואמה, שנכתבה בשנת 1844 על ידי פרנצה פרשרן, מחשובי המשוררים הסלובנים. היא הולחנה בשנת 1905 על ידי המלחין הסלובני סטנקו פרמרל.

פירושה המילולי של שם הפואמה הוא הרמת כוסית. היא משתייכת לתת סוגה של מוזיקה עממית, המכונה שירי שיכר.

ואכן ההמנון הרשמי של המדינה, בשונה מרוב ההמנונים בעולם, הוא שיר מאוד שמח! התושבים הסלובנים נוהגים כבר דורות לשיר אותו בקולי קולות באירועים חברתיים, בפאבים, בריקודי מחול עם, ובעצם בכל מקום. השם של הפואמה וההמנון בנוסף לעובדה שלרוב הסלובנים יש כרם ענבים משפחתי פרטי והם מייצרים יין לשימוש ביתי, מייצר ביחד זמר ושיר שיכורים אולטימטיבי.

בשנת 1989 החליטה הרפובליקה הסוציאליסטית של סלובניה, שהייתה אז חלק מיוגוסלביה, לאמץ את השיר כהמנון הלאומי כחלק מההתעוררות הלאומית והדרישה להיפרדות מיוגוסלביה והקמת מדינה עצמאית.

בעוד החוקה הסלובנית קובעת כי כל בתי השיר מוכרים רשמית כהמנון המדינה ועל פי חוקת המדינה יש לשיר את כולם, הנוהג הוא לשיר רק את הבית השביעי שמתחיל במילים ברכת האל.

בִּרְכַּת הָאֵל

בִּרְכַּת הָאֵל עַל הָאֻמּוֹת כֻּלָּן/ שֶׁשּׁוֹאֲפוֹת וַעֲמְלוֹת לְמַעַן; אוֹתוֹ יוֹם בָּהִיר/ שֶׁבּוֹ עַל בָּתֵּי הָעוֹלָם לֹא יַעִיבוּ מִלְחָמָה וּמַדוֹן/ לְמַעַן; אֵלֶּה הַכְּמֶהִים שֶׁכָּל בְּנֵי הַאַדָם הַחוֹפְשִׁיִים לְעוֹלָם לֹא יִהְיוּ אוֹיְבִים/ כִּי אִם שְׁכֵנִים יִהְיוּ".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המנון סלובניה בוויקישיתוף