המלך העליון של אירלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבן הגורל, או בשמה הנוסף, סלע ההכתרה בגבעת טארה באירלנד

המלכים העליונים של אירלנדאירית: Ard Rí na hÉireann) הם דמויות, חלקן היסטוריות וחלקן מיתולוגיות, ששלטו או נטען ששלטו, בכל אירלנד.

ספרות אירית מימי הביניים ומתחילת העת החדשה מתארת רצף כמעט שלם של מלכים ששלטו מהגבעה הקדושה טארה במשך אלפי שנים. היסטוריונים מודרניים מאמינים כי תיאורים אלו הם מלאכותיים, ונוצרו במאה ה-8 מתוך מסורות גנאלוגיות של קבוצות-כוח פוליטיות על מנת להצדיק את הסטטוס הנוכחי של אותן קבוצות באמצעות שיקופן לעבר הרחוק[1]. רעיון הממלכה הלאומית נהגה לראשונה במאה ה-7, אך הפך למציאות פוליטית רק במאה ה-8 בתקופה הוויקינגית, וגם אז לא באופן עקבי[2][3][4].

טבעה של המלוכה הקדומה היה מקודש. בכתבים המוקדמים תוארו מלכים שהתחתנו עם האלה אשר מהווה את התגלמות הארץ. הם נדרשו להיות שלמים בגופם ללא כל פגם, וגם שלטונם נחשב למושלם, וחסר פגמים או שגיאות.

מידת השליטה של המלכים העליונים השונים לא הייתה זהה, אך אירלנד מעולם לא נשלטה על ידם כיישות פוליטית מאוחדת, למעט שנות שלטונו של המלך בריאן בורו בתחילת המאה ה-11, אשר על שמו קרוי גם נבל בריאן בורו, המהווה את סמל אירלנד.

על פי כתבים משפטיים מהמאות ה-7 וה-8, התקיימה היררכיה של ממלכות קטנות. כל מלך בממלכה כזו שלט בגבולות ממלכתו, כינס אספות עם, גבה מיסים, חוקק חוקים ואכף אותם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hill of Tara (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dáibhí Ó Cróinín, "Ireland, 400–800", in Dáibhí Ó Cróinín (ed.), A New History of Ireland 1: Prehistoric and Early Ireland, Oxford University Press, 2005, pp. 182–234.
  2. ^ Koch, John T. (2006). Celtic Culture: A Historical Encyclopedia. ABC-CLO.
  3. ^ Roe, Harry; Ann Dooley (1999). Tales of the Elders of Ireland. Oxford University Press
  4. ^ Michael Roberts et al. (1957). Early Irish history and pseudo-history. Bowes & Bowes Michigan University Press.
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה ובנושא אירלנד. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.