המלך ג'ון (מחזה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המלך ג'ון
The Life and Death of King John
מותו של המלך ג'ון, בהפקה משנת 1865 בלונדון, על ידי תיאטרון דרורי ליין.
מותו של המלך ג'ון, בהפקה משנת 1865 בלונדון, על ידי תיאטרון דרורי ליין.
מידע כללי
מאת ויליאם שייקספיר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מחזה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1623 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המלך ג'וןאנגלית: King John) הוא מחזה היסטורי של ויליאם שייקספיר שמתאר את שלטונו של ג'ון, מלך אנגליה בין השנים 1199-1216, בנו של הנרי השני, מלך אנגליה ואלינור, דוכסית אקוויטניה, ואביו של הנרי השלישי.

מניחים שהמחזה נכתב באמצע שנות התשעים של המאה ה-15, אך לא פורסם עד 1623, אז הופיע במהדורת הפוליו הראשונה.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארתור - בנה של ליידי קונסטאנס, אחיינו של המלך ג'ון, תובע לכס המלוכה האנגלי ובסופו של דבר הופך לדוכס בריטאני.
  • מפקד מחוזי.
  • שני תליינים.
  • כרוז אנגלי.
  • שליח אנגלי.
  • פיליפ השני, מלך צרפת.
  • לואי השמיני - בנו של פיליפ השני.
  • מלון - אציל צרפתי.
  • שאטיוֹן - שגריר מצרפת לאנגליה.
  • הוברט - אזרח מאַנְזֶ'ה.
  • דוכס אוסטריה - ויקונט של לימוז'.
  • הקרדינל פאנדוּלף, שליח האפיפיור אינוקנטיוס השלישי.
  • חיילים, אזרחים, ועוד.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלך ג'ון מקבל שגריר מצרפת שדורש כי הוא יוותר על כסאו לטובת אחיינו ארתור, שהוא, לדעת מלך צרפת, פיליפ, היורש הראוי לכס המלוכה. הוא מאיים עליו שאם הוא לא יסכים, צרפת תפתח במלחמה.

הממזר ואחיו הצעיר נכנסים למחלוקת לגבי האדמות שירשו. ג'ון פוסק שלממזר יש זכות לאדמות, משום שצאצאיה של אישה הם יורשי האב, ולא משנה מי האב האמיתי. אמו של ג'ון, אלינור, מחבבת את הממזר, משום שהשמועה אומרת שאביו היה בנה ואחיו של ג'ון, ריצ'רד לב הארי. היא מציעה שהוא יוותר על אדמותיו לאחיו הצעיר ויצטרף לצבא שלה תחת שמו של ריצ'רד לב הארי. הוא מסכים, וג'ון מעניק לו תואר אבירות.

בצרפת, המלך פיליפ וצבאו מכתרים את אנז'ה, עיר שנמצאת תחת שלטון אנגלי, ומאיימים בהתקפה אלא אם כן אזרחי העיר יתמכו בארתור. פיליפ נתמך על ידי אוסטריה שהוא מאמין שהרגה את ריצ'רד לב הארי. משלחת אנגלית מגיעה. אלינור וקונסטנט, אמו של ארתור, מחליפות דברי עלבון. המלכים פיליפ וג'ון שוטחים את טענותיהם אל מול אזרחי אנז'ה, אך ללא הועיל: הנציג שלהם אומר שהם תומכים במלך ראוי, אך הם אומרים שהם יתמכו במלך החוקי.

הממזר מציע שאנגליה וצרפת יתאחדו כי להעניש את אזרחיה הסוררים של אנז'ה, ובשלב זה הם מציעים אלטרנטיבה: בנו של פיליפ, לואי, יתחתן עם בלנקה, אחייניתו של ג'ון. תוכנית שנותנת לג'ון עילה חזקה לתביעת חזקה על כס המלוכה, ואילו לואיס מקבל שטח עבור צרפת. למרות שקונסטנס זועמת ומאשימה את פיליפ על נטישת ארתור, לואי ובלנקה נשאים.

הקרדינל פאנדלוף מגיע מרומא עם האשמות לפיהם הוא לא ציית לאפיפיור ומינה בניגוד לדעתו ארכיבישוף. ג'ון מסרב לחזור בו, ולפיכך מנודה. פאנדלוף מתחייב על כך שיתמוך בלואי, למרות שפיליפ מהסס לאור העובדה שהוא רק לאחרונה נקשר בקשרי משפחה עם ג'ון. פאנדלוף מדבר על ליבו ומצביע על כך שקשריו לכנסייה ישנים יותר ומוצקים יותר.

מלחמה פורצת. הן אנז'ה והן ארתור נתפסו על ידי האנגלים. אלינור נשארת כאחראית על רכוש אנגליה בצרפת, בזמן שהממזר נשלח לאסוף כספים ממנזרים אנגליים. ג'ון מורה להוברט להרוג את ארתור. בינתיים פאנדולף מנסה לשכנע את לואי להילחם ואומר לו שעכשיו יש לו יסוד לתביעה לכס המלוכה האנגלית בדיוק כמו לארתור, כי הוא נשוי למשפחת המלוכה האנגלית. בעקבות כך, לואי מסכים לפלוש לאנגליה.

הוברט מנסה להרוג את ארתור אבל הוא כל כך מוקסם מתמימותו והוא אינו מסוגל. בינתיים, האצילים של ג'ון מבקשים שישחרר את ארתור, וג'ון מתרצה ומעניק לארתור את חרותו. אלא שאז הוברט נכנס ומודיע כי ארתור מת; האצילים מאמינים כי ארתור נרצח ומצטרפים לצבאו של לואי. הממזר חוזר מהמנזרים ומדווח שהם אינם מרוצים מניסיונו של ג'ון לקחת את כספם. ג'ון והוברט נקלעים לוויכוח סוער בעקבות מותו כביכול של ארתור, שבסופו הוברט מגלה לג'ון כי ארתור עדיין בחיים. ג'ון שמח, ושולח את הוברט אחרי האצילים כדי שיספר להם את החדשות.

ארתור מנסה להשתחרר מכלאו אך מת כשקופץ מעל קיר הטירה ונופל אל מותו (עובדה זו נתונה לפרשנות - האם ארתור ניסה לברוח, או שהוא התאבד). האצילים מאמינים כי הוא נרצח על ידי ג'ון, ומסרבים להאמין לדבריו של הוברט לפיהם ארתור היה חי כשעזב אותו ומאשימים את הוברט שהרג אותו. בעקבות כך הם יוצאים לפגוש את לואי. ג'ון מנסה לעשות עסקה עם פאנדלוף לפיה הוא יכבד את דבריו של האפיפיור אם פאנדלוף יגרום לצבאו של לואי לחזור מהמלחמה נגד אנגליה. הממזר מופיע ומדווח על עזיבתם של האצילים. ג'ון מספר לו על העסקה שלו עם פאנדלוף. ג'ון מורה לממזר להוביל את צבאו נגד צרפת.

בעוד אציליו של ג'ון לשעבר נשבעים אמונים ללואי, פאנדלוף אומר ללואי שג'ון התפייס עם רומא ומנסה להניא אותו מלתקוף את אנגליה, אך לואי לא משנה את דעתו. הממזר מגיע עם הצבא האנגלי ומאיים על לואי, אך זה האחרון מסרב לסגת. מלחמה פורצת ואתה אבדות כבדות לשני הצדדים. אצילים אנגלים רבים חוזרים לצידו של ג'ון לאחר שאציל צרפתי גוסס, מלן, מזהיר אותם כי לואי מתכנן להרוג אותם לאחר ניצחונו.

ג'ון מורעל על ידי נזיר ממורמר. אציליו מתאספים סביבו בשעה שהוא גוסס. הממזר מתכנן מתקפה סופית על כוחותיו של לואי, אך בינתיים אומרים לו שפאנדלוף הגיע עם הסכם שלום. האצילים האנגלים נשבעים אמונים לבנו של ג'ון, הנסיך הנרי, והממזר מסיק מכל הסיפור כי סכסוך פנימי עלול להיות מסוכן לאנגליה באותה מידה כפלישה זרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המלך ג'ון בוויקישיתוף