המלון של פולטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המלון של פולטי
צוות המלון של פולטי. מלמעלה בכיוון השעון: בזיל פולטי (ג'ון קליז), סיביל פולטי (פרונלה סקיילס), מנואל (אנדרו סאקס) ופולי שרמן (קוני בות').
צוות המלון של פולטי. מלמעלה בכיוון השעון: בזיל פולטי (ג'ון קליז), סיביל פולטי (פרונלה סקיילס), מנואל (אנדרו סאקס) ופולי שרמן (קוני בות').
סוגה קומדיית מצבים
יוצרים ג'ון קליז עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים ג'ון קליז וקוני בות'
בימוי ג'ון הווארד דייוויס, בוב ספירס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור בריטניה
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 2
מספר פרקים 12
הפקה
מפיק ג'ון הווארד דייוויס, דאגלס ארג'נט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה BBC עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה BBC Worldwide, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים Wooburn עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Dennis Wilson עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 30 דקות
שידור
רשת שידור BBC
תקופת שידור מקורית 19 בספטמבר 197525 באוקטובר 1979
קישורים חיצוניים
www.fawltysite.net
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המלון של פולטיאנגלית: Fawlty Towers) הייתה סדרת טלוויזיה קומית, שהופקה על ידי רשת BBC הבריטית. הסדרה כללה 12 פרקים ששודרו בשתי עונות, בשנים 1975 ו-1979 בערוץ BBC Two . הסדרה נכתבה על ידי ג'ון קליז וקוני בות', שגם מככבים בה. על אף שהסדרה הייתה קצרה מאוד, היא זכתה להצלחה רבה ומתמשכת בשידוריה החוזרים בבריטניה ובשאר העולם.

בישראל, שודרה הסדרה בערוץ הראשון בסוף שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80. הסדרה שודרה בארץ גם בתחילת שנות האלפיים, במסגרת שידורי ערוץ BBC Prime בכבלים והלוויין.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיביל ובזיל פולטי מנהלים בית מלון קטן, בעיירת החוף הבריטית, טורקי (Torquay).

בזיל, אדם מתוסכל, חסר סבלנות, חצוף ושמרן שחושב שהוא יכול היה לנהל מלון מוצלח, אלמלא היו האורחים מפריעים לו כל הזמן. לעיתים, התנהגותו הבוטה ותגובותיו הקיצוניות גורמות להטרדת האורחים תוך כדי פגיעה בפרטיותם. בזיל מרשה לעצמו לפלוש לחדרם בעודם נמצאים בו על מנת לבדוק חשדות העולים במוחו למעשים לא ראויים מצד האורחים. יחסיו עם אשתו סיביל תמיד עולים על שרטון בעקבות התנהגותו המשוגעת. דווקא סיביל היא זו שמצליחה לנהל את המלון ביד רמה אף על פי שנראה שאת רוב זמנה היא מבלה בטיפוח עצמי ובשיחות טלפון ארוכות עם חברתה אודרי וגם בפלירטוטים עם חלק מאורחי המלון. היא מוצאת לעצמה זמן לנהוג כך, בזמן שיש שעת צ'ק-אין עמוסה באורחים שמגיעים או עוזבים את המלון. לא אחת היא זוכה לקבל הערות מעליבות מבעלה, שמזלזל ברמת שכלה ושמכנה אותה בכינויים כמו "הדרקון" או "דג הפיראניה הקטן שלי".

פולי שרמן, המלצרית/חדרנית היא קול השפיות במלון והיא זו שמנסה לעזור לבזיל לצאת מהמצבים המביכים אליהם הוא נקלע בכל פרק, בין אם זה פתרון בעיות מול סיביל ובין אם זה פתרון בעיות מול אורחי המלון. לעיתים היא מתמודדת לבדה מול כולם בזמן שבני הזוג פולטי יוצאים מהמלון לסידורים.

מנואל, המלצר/סבל שהגיע מברצלונה ובקושי מדבר אנגלית, גורם לתקשורת לקויה בינו לבין צוות המלון/האורחים/ספקי השירותים. כאשר הוא לא מבין מה נאמר לו הוא שואל בספרדית Que? (כלומר: מה?). עקב כך, הוא חווה התקפות זעם מצדו של בזיל וכן גם נזיפות מהאורחים וספקי השירותים.

דמויות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה (1975)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. עלייה ברמה A Touch of Class: הלורד מלבורי מגיע להתארח ובזיל שמח לפדות עבורו המחאה על סכום כסף נכבד (שידור בכורה בבריטניה ב-19 בספטמבר 1975).
  2. הבנאים The Builders: לובי המלון צריך לעבור שיפוץ. בזיל לוקח את הצעת המחיר הנמוכה ביותר מאחורי גבה של סיביל (שידור בכורה בבריטניה ב-26 בספטמבר 1975).
  3. החתונה The Wedding Party: בזיל המתחסד, נחרד מהתפרצות של התנהגות מופקרת במלון (שידור בכורה בבריטניה ב-3 באוקטובר 1975).
  4. פקחי המלון The Hotel Inspectors: בזיל שומע שיש באזור פקחי מלונות, בדיוק לאחר שהתייחס לאורח בגסות רוח (שידור בכורה בבריטניה ב-10 באוקטובר 1975).
  5. ארוחת ערב גורמה Gourmet Night: האליטה של החברה הגבוהה מתארחת לארוחת ערב גורמה במלון (שידור בכורה בבריטניה ב-17 באוקטובר 1975).
  6. הגרמנים The Germans: בזמן שסיביל נמצאת בבית החולים, בזיל מספר לאורחים הגרמנים במלון, את "האמת" על אבות אבותיהם (שידור בכורה בבריטניה ב-24 באוקטובר 1975).

עונה שנייה (1979)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. בעיות בתקשורת Communication Problems: מייג'ור גוואן וגברת ריצ'רדס לקוית השמיעה לסירוגין, מקרבים את בזיל יותר מתמיד להתמוטטות עצבים (שידור בכורה בבריטניה ב-19 בפברואר 1979).
  2. הפסיכיאטר The Psychiatrist: פסיכיאטר המבקר במלון, חושב שבזיל הוא טיפוס מרתק (שידור בכורה בבריטניה ב-26 בפברואר 1979).
  3. סלט וולדורף Waldorf Salad: אורח אמריקאי דורש שרות עילאי (שידור בכורה בבריטניה ב-5 במרץ 1979).
  4. הדג והגופה The Kipper and the Corpse: תוך התעלמות מוחלטת מלחץ הדם הגבוה של בזיל, אחד מהאורחים במלון מת. אחוז בהלה וטירוף, מנסה בזיל להסתיר את הגופה (שידור בכורה בבריטניה ב-12 במרץ 1979).
  5. יום הנישואין The Anniversary: סיביל מתעצבנת ועוזבת למגרש הגולף כאשר בזיל שוכח את יום הנישואין ה-15 שלהם (שידור בכורה בבריטניה ב-26 במרץ 1979).
  6. בזיל והעכברוש Basil the Rat: מנואל מתעקש שמכרסם המחמד שלו הוא אוגר סיבירי, בעוד בזיל משוכנע שהוא עכברוש (שידור בכורה בבריטניה ב-25 באוקטובר 1979).

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ון קליז וקוני בות' היו נשואים בזמן העונה הראשונה. בעונה השנייה הם כבר היו גרושים לאחר 10 שנות נישואין.
  • מנואל הספרדי, שדמותו אינה מחמיאה לספרדים, הפך אצלם לאיטלקי ושמו שונה לפאולו בדיבוב הספרדי אשר שודר ברוב אזורי ספרד, ולמקסיקני בדיבוב אשר שודר רק במחוז קטלוניה ובצרפת.
  • בתחילת כל פרק, נצפה שלט ההכוונה למלון, עם שיבוש בסדר האותיות, שהפכו לביטויים מצחיקים.
  • בכירים ברשת BBC לא התלהבו בכלל מהתסריטים הראשונים שנכתבו לסדרה וטענו כי היא משעממת מאד.
  • הרעיון לסדרה נבע משהיה במלון Gleneagles בטורקי, שבו לנו ג'ון קליז וקוני בות׳ בשנת 1970, בזמן צילומי מונטי פייתון. בעל המלון, דונלד סינקלייר שמו, נהג בחוצפה מסוימת כלפי כמה מחברי צוות הצילום ואף כלפי חלק מהאורחים האחרים במלון שלו. ג׳ון קליז כתב כמעט כל פרט שזכור לו מהתנהגותם של סינקלייר ורעייתו, עוד בזמן שהותו שם ועל פיהם ביסס את דמויותיהם של סיביל ובזיל פולטי. לאחר הצפייה בסדרה והצלחתה המטאורית בבריטניה, התלוננה הגברת סינקלייר שקליז עשה קופה על גבו של בעלה והפך אותו למפלצתי.
  • מלון Gleneagles המקורי בטורקי, אשר היווה מוקד עליה לרגל, עבור מעריצי הסדרה, נהרס עד היסוד במהלך השנים. כיום עומד במקום בית דיור מוגן.
  • הבניין הלבן ששימש כחזית המלון בסדרה, נשרף בשנת 1991 ולאחר מכן נהרס גם הוא ובמקומו נבנו בתים פרטיים. הבניין הזה כלל לא היה בטורקי, אלא במחוז בקינגהאמשיר, הנמצא מצפון מערב ללונדון.
  • באלרד ברקלי (המייג'ור) אשר הגיע לסדרה אחרי קריירת משחק רבת שנים, היה חבר קרוב של השחקן קרי גרנט עוד מימיו הראשונים כשחקן. השניים אף חלקו ביחד דירה בתחילת דרכם המקצועית.
  • במהלך חזרות לצילומי סצנה בפרק 'החתונה', בו נראה בזיל מכה את מנואל בראשו עם סיר, הייתה פעם אחת שהסיר פגע בראשו של אנדרו סאקס פגיעה קשה, והראש כאב לו מאוד במשך כמה ימים. ג'ון קליז היה די מודאג מהענין וחשש לשלומו.
  • בנוסף לכך, אנדרו סאקס (מנואל) נכווה מאש אמיתית שפרצה במהלך צילום הסצנה במטבח, בפרק 'הגרמנים'. לצורך צילום הסצנה, הוא לבש מעיל שהיו בו כימיקלים שמייצרים עשן. כתוצאה מכך הוא נכווה קשות בזרועותיו והBBC שילמו לו פיצויים בסך 700 ליש"ט.
  • בפרק האחרון בסדרה, השתתפה אשתו האמיתית של אנדרו סאקס, השחקנית מלודי לאנג. היא גילמה את האורחת, הגברת טיילור.
  • ספי ריבלין בתוכנית מוצ"ש, שיחק דמות בשם המלצר הארגנטינאי "עמנואל" כמחווה וכחיקוי ישראלי לדמותו של מנואל בסדרה.
  • באילת קיימת אכסניית נוער העונה לשם "המלון של פולטי".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]