המכינה ביפו

המכינה הקדם-צבאית למנהיגות יהודית מתקדמת
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מכינה קדם-צבאית
השתייכות התנועה הרפורמית
תקופת הפעילות 2003–הווה (כ־21 שנים)
תלמידים
כחמישים
מיקום
מיקום וסרמן 10, תל אביב
קואורדינטות 32°03′20″N 34°45′47″E / 32.0555°N 34.763027777778°E / 32.0555; 34.763027777778
https://www.facebook.com/HaMechina
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכינת תל"ם (נודעה בשם המכינה ביפו. שמה המלא: המכינה הקדם צבאית למנהיגות תל"ם) היא מכינה קדם-צבאית שנוסדה ביפו ב-2003 על ידי התנועה הרפורמית בישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחזוריה הראשונים של המכינה מנו פחות מעשרה חניכים. בהמשך עלה מספר החניכים. כיום מונה המכינה כחמישים חניכים.

החל משנת 2007 המכינה ממוקמת ברחוב יעקב וסרמן.

בשנת 2017 נפתחה שלוחה של המכינה בחולון. בעקבות פתיחת השלוחה החדשה השתנה המבנה הארגוני של המכינה. שמה של המכינה שונה מ״המכינה ביפו״ ל״מכינת תל״ם״ ותחתיה שתי השלוחות - הוותיקה ביפו והחדשה בחולון.

ראשי המכינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2003 - 2006 - אורי מאיר
  • 2006 - 2012 - אהרל'ה פוקס
  • 2012 - 2013 - ליאורה אזרחי ורד
  • 2013 - 2021 - שמעון (שמקו) אל עמי
  • 2021 - היום - מעיין מורג

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החניכים לומדים מדי בוקר 3 שיעורים. השיעורים כוללים נושאי יהדות כגון תפילה, תלמוד, ארון הספרים וזרמים ביהדות; נושא החברה בישראל - מגילת העצמאות, הגות ציונית, דילמות מוסריות וזכויות אדם; נושאים כלליים - כמו ערבית מדוברת, מגדר, שפינוזה, בישול, מוזיקה וכתיבה יוצרת. ראש המכינה מעביר שיעור שבועי.

לחניכים השפעה על תוכנית הלימודים והם יכולים להציע הצעות חדשות. פעם בשבועיים החניכים מזמינים מרצה אורח.

במהלך השנה עוברים החניכים קורס עזרה ראשונה, סמינר בצפון בנושא ציונות ביחס ליהודי וערבי תושבי ישראל[דרושה הבהרה], בנייה והפעלה של סוכה שאליה מגיעות קהילות מיפו, סמינר ניווטים, השתתפות בפסטיבל הקהל, שבוע עבודה, שבוע צבא, אירועי "מאירים את יפו", סמינר יהודה ושומרון, יום מיעוטים, סמינר דרום, שבת בשכונת מאה שערים, שבת בקיבוץ יהל, פרויקט "לך לך" שבו כל חניך יוצא למסע של שלושה ימים למקום שמעניין אותו, סמינר פסח, "במדבר", אירועי תיקון ליל שבועות.

התנדבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת המכינה החניכים מתנדבים במגוון מסגרות ביפו ובדרום תל אביב אחר הצהריים כשלוש פעמים בשבוע, בדרך כלל עם ילדים ונוער. את המכינה מלווים אגף הרווחה והמישלמה ליפו. החניכים בוחרים את מקום ההתנדבות.

בנוסף מצופה מהחניכים ליזום פרויקטים נוספים שיתרמו לקהילה ביפו ובדרום תל אביב. בעקבות כך נפתחו קבוצת תיאטרון לנוער, מרכז למידה וחוג טייקוואנדו.

חיי קבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התלמידים חברים בוועדות טיולים, ועדת בית, גזברות, יפו והקהילה, תרבות ורוח, גיוסים (הרכבת המחזור הבא של המכינה), אקולוגיה, פרולטריון (תחזוקה), ספורט ותקשורת.

במהלך הלוז השבועי יש משבצות שבהן מדברים על חיי הקבוצה ומעלים הצעות איך להשתפר כקהילה; ערב חברתי שאותו מעבירים המת"שים של אותו השבוע; מפגש עם רכזת ההתנדבות של המכינה; שעת אקטואליה; קבלת שבת ועונג שבת. כמו כן ישנה מסגרת "ביטוי אישי" שבה חניך מספר על עצמו או על נושא שמעניין אותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]